/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Hvor skal der klages?
Fra : Michael Kjærsgård


Dato : 02-03-06 09:18

Som jeg altid har forstået reglerne, skal man i forbrugerkøb i tilfælde
af problemer med et produkt altid kontakte butikken hvor man købte
produktet, og de må så tage sagen op med forhandleren.

Jeg er altså rimeligt sikker på at Schier har uret, og jeg (MicK) har
ret i dette indlæg: http://haderkunder.dk/?side=visdebat.php&nr=17025

Men inden jeg svarer ham igen, er der nogen der kan henvise til et sted
hvor jeg får det på skrift? :)

På forhånd tak

--
Michael

 
 
Peter Makholm (02-03-2006)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 02-03-06 09:24

Michael Kjærsgård <mk@vindenand.dk> writes:

> Jeg er altså rimeligt sikker på at Schier har uret, og jeg (MicK) har
> ret i dette indlæg: http://haderkunder.dk/?side=visdebat.php&nr=17025
>
> Men inden jeg svarer ham igen, er der nogen der kan henvise til et
> sted hvor jeg får det på skrift? :)

Han tager fejl, der gælder ingen specielle regler for
elektronik. Købelovens almindelige bestemmelser finder også
anvendelse på elektronisk udstyr. Schier må kunne pege på en
undtagelse i købeloven?

Den eneste undtagelse for at køber kan gå til sælger om problemer er
henvendelser der handler om produktansvarsloven. Her er der faldet en
EF-dom der *tyder* på at man skal kontakte producenten
direkte. Produktansvarsloven er kun relevant hvis man vil have nogen
til at tage ansvar for skader sket på andre ting.

--
Peter Makholm | Wisdom has two parts:
peter@makholm.net | 1) having a lot to say, and
http://hacking.dk | 2) not saying it

Peter Makholm (02-03-2006)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 02-03-06 09:28

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

>> Men inden jeg svarer ham igen, er der nogen der kan henvise til et
>> sted hvor jeg får det på skrift? :)
>
> Han tager fejl, der gælder ingen specielle regler for
> elektronik. Købelovens almindelige bestemmelser finder også
> anvendelse på elektronisk udstyr. Schier må kunne pege på en
> undtagelse i købeloven?

Det er simpelthen så basalt at jeg ikke kan finde noget konkret. Det
bedste er:

http://www.forbrug.dk/markedsforing/kundeforhold/ansvar/

--
Peter Makholm | The four letter word beginning with L?
peter@makholm.net | It's life, love, libc or lisp
http://hacking.dk | -- Depending on you point of view

Holst (02-03-2006)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 02-03-06 09:26


Michael Kjærsgård wrote:

> Som jeg altid har forstået reglerne, skal man i forbrugerkøb i tilfælde
> af problemer med et produkt altid kontakte butikken hvor man købte
> produktet, og de må så tage sagen op med forhandleren.
>
> Jeg er altså rimeligt sikker på at Schier har uret, og jeg (MicK) har
> ret i dette indlæg: http://haderkunder.dk/?side=visdebat.php&nr=17025
>
> Men inden jeg svarer ham igen, er der nogen der kan henvise til et sted
> hvor jeg får det på skrift? :)

Du har ret. Butikken, hvor du købte varen, skal tage sig af
reklamationerne. I nogle tilfælde vil det dog være hurtigere og nemmere
for dig at kontakte producenten direkte, hvis producenter åbner op for
denne mulighed. Men hvad enten producenten åbner op for den mulighed, så
SKAL forhandleren tage sig af din reklamation, hvis du henvender dig til
ham. Det skal producenten derimod ikke, hvis han ikke gider det.

BJ (02-03-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 02-03-06 09:30


"Michael Kjærsgård" <mk@vindenand.dk> skrev i en meddelelse
news:4406aa38$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

> Men inden jeg svarer ham igen, er der nogen der kan henvise til et sted
> hvor jeg får det på skrift? :)

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20030023729-REGL

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Peter Lykkegaard (02-03-2006)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 02-03-06 09:32

"Michael Kjærsgård" wrote

> Som jeg altid har forstået reglerne, skal man i forbrugerkøb i tilfælde af
> problemer med et produkt altid kontakte butikken hvor man købte produktet,
> og de må så tage sagen op med forhandleren.
>
Jeps

> Jeg er altså rimeligt sikker på at Schier har uret, og jeg (MicK) har ret
> i dette indlæg: http://haderkunder.dk/?side=visdebat.php&nr=17025
>
Du har ret

> Men inden jeg svarer ham igen, er der nogen der kan henvise til et sted
> hvor jeg får det på skrift? :)
>
Afsnit 11, Artikel 36
1. Sælger er ansvarlig efter aftalen og bestemmelserne i denne konvention
for mangler, der findes på det tidspunkt, da risikoen overgår til køber,
selv om manglen først viser sig senere.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19880073330-REGL

Forbrugerraadet har også en del på skrift
http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/kobelov/
http://www.forbrug.dk/aktuelt/kend-din-koebelov/

> På forhånd tak
>
NB det kan i nogen tilfælde være hensigtmæssigt at henvende sig direkte til
producenten

- Peter



Peter Makholm (02-03-2006)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 02-03-06 10:14

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> writes:

> Forbrugerraadet har også en del på skrift
> http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/kobelov/
> http://www.forbrug.dk/aktuelt/kend-din-koebelov/

Og der er så kun én af de henvisninger der har noget med
Forbrugerrådet at gøre. Jeg vil overlade det til den kvikke læser at
finde ud af hvilken.

--
Peter Makholm | 'Cause suicide is painless
peter@makholm.net | It brings on many changes
http://hacking.dk | And I can take or leave it if I please
| -- Suicide is painless

Peter Lykkegaard (02-03-2006)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 02-03-06 10:39

"Peter Makholm" wrote
> "Peter Lykkegaard" writes:
>
>> Forbrugerraadet har også en del på skrift
>> http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/kobelov/
>>
>> Samt forbrug.dk
>> http://www.forbrug.dk/aktuelt/kend-din-koebelov/
>
> Og der er så kun én af de henvisninger der har noget med
> Forbrugerrådet at gøre. Jeg vil overlade det til den kvikke læser at
> finde ud af hvilken.
>
Det ser da fint ud :)

- Peter



per christoffersen (02-03-2006)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 02-03-06 11:03


"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4406bd1f$0$99985$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "Peter Makholm" wrote
>> "Peter Lykkegaard" writes:
>>
>>> Forbrugerraadet har også en del på skrift
>>> http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/kobelov/
>>>
>>> Samt forbrug.dk
>>> http://www.forbrug.dk/aktuelt/kend-din-koebelov/
>>
>> Og der er så kun én af de henvisninger der har noget med
>> Forbrugerrådet at gøre. Jeg vil overlade det til den kvikke læser at
>> finde ud af hvilken.
>>
> Det ser da fint ud :)

Fnis

/Per



Michael Kjærsgård (02-03-2006)
Kommentar
Fra : Michael Kjærsgård


Dato : 02-03-06 09:53

Tak til alle for jeres bekræftelse ;)


--
Michael

per christoffersen (02-03-2006)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 02-03-06 10:05


"Michael Kjærsgård" <mk@vindenand.dk> skrev i en meddelelse
news:4406aa38$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...

> Men inden jeg svarer ham igen, er der nogen der kan henvise til et sted
> hvor jeg får det på skrift? :)

Det er så simpelt at det næsten ikke er til at påvise
Der består en aftale mellem sælger og køber, som er reguleret via Købeloven.
Der er derimod ikke nogen aftale mellem producent og køber (her ser vi bort
fra evt. producentgarantier).

Fsva. mangler ved det købte er det et forhold som vedrører aftalen mellem
sælger og køber, og derfor imellem de to parter, at sagen skal ordnes.

/Per



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste