Hønseavler TM
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-02-06 14:38

Hvordan kan man sikre sig, at ingen har retten til at bruge en bestemt
titel... så man ikke krænker nogens rettighed.

Lad os sige, at jeg har set en website, hvorpå der er skrevet "Hønseavler
TM" - hvordan kan jeg da vide, at titlen "hønseavler" rent faktisk ER
TM-beskyttet? Hvor kan jeg slå det op.

Hvordan kan jeg sikre mig, at titlen ikke tilhører nogen, der er alene om at
måtte bruge den?

Og skulle det nu forholde sig således, at nogen rent faktisk HAR retten til
"Hønseavler" - vil jeg så i stedet kunne kalde mig "hønse-avler"?

Mvh. Lisbeth

Fra : Allan Soerensen

Dato : 28-02-06 17:44

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:440451f6$0$12400$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> TM" - hvordan kan jeg da vide, at titlen "hønseavler" rent faktisk ER
> TM-beskyttet? Hvor kan jeg slå det op.

"TM" er den amerikanske forkortelse for Trademark, som på dansk kaldes et
varemærke.
Det kan man ikke slå op nogen steder.

Det er kun muligt at slå et registreret varemærke op (cirkel med et R i
midten) og det kan du gører her:

Danske varemærker http://onlineweb.dkpto.dk/pvsonline
EU-varemærker http://oami.eu.int/en/default.htm
Amerikanske varemærker http://www.uspto.gov/

osv osv.

Fra : M Sørensen

Dato : 01-03-06 11:27

Lisbeth Jacobsen skrev:

> [...]
>
> Og skulle det nu forholde sig således, at nogen rent faktisk HAR retten til
> "Hønseavler" - vil jeg så i stedet kunne kalde mig "hønse-avler"?

Titler er typisk beskyttede når det er noget man får i forbindelse
med en uddannelse eller autorisation.

F.eks. skal man have de relevante uddannelser for at kalde sig Arkitekt
eller Civilingeniør, hvorimod alle kan kalde sig ingeniør eller
softwarearkitekt. Måske endda pavinde

Jeg ved ikke om adelstitler er beskyttede (det er de nok), men ingen af
delene hører under varemærkeloven.

/Martin

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-03-06 11:40

"M Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Titler er typisk beskyttede når det er noget man får i forbindelse
> med en uddannelse eller autorisation.

I dette tilfælde er der tale om en "uddannelse" som ikke er anerkendt.

Mvh. Lisbeth

Fra : per christoffersen

Dato : 01-03-06 11:50

> [...]

> F.eks. skal man have de relevante uddannelser for at kalde sig Arkitekt
> eller Civilingeniør, hvorimod alle kan kalde sig ingeniør eller

Arkitekt er ikke en beskyttet titel, - det gælder kun for betegnelsen MAA,
som betyder Medlem af Akademisk Arkitektforening.
Den kan man kun bruge hvis man er medlem, og det kan man stort set kun
blive*, hvis man har en uddannelse som arkitekt på en af de to
arkitektskoler, eller tilsvarende skole i udlandet.

* Man kan også gå igennem en optagelsesprocedure, hvor man skal godtgøre, at
man har samme kvalifikationer, som en uddannet arkitekt.

/Per

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-03-06 16:13

Scripsit "Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com>

> Udelukker det, altså at en uddannelse ikke er godkendt, at man kan få en
> titel/arbejdsbeskrivelse registreret/beskyttet?

Der er ikke noget generelt system til at "få titler beskyttet". De
titler der er beskyttede, er det allesammen fordi den enkelte titel
udtrykkeligt er nævnt i en lov eller bekendtgørelse. Beskyttelsen
er altså i sig selv en anerkendelse.

--
Henning Makholm "*Vi vil ha wienerbrød!*"

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-03-06 10:18

> [...]
> titler der er beskyttede, er det allesammen fordi den enkelte titel
> udtrykkeligt er nævnt i en lov eller bekendtgørelse. Beskyttelsen

Jeg har ikke tænkt på "anerkendelse" overhovedet. Det er uden betydning for
mig, om nogen har, kan eller vil anerkende den pågældende titel.

Men jeg har set en bruge "Hønseavler TM" og vil gerne sikre mig mod ikke at
krænke nogens retttigheder, hvis JEG titulerer mig selv som "Hønseavler".

Mvh. Lisbeth

Fra : per christoffersen

Dato : 02-03-06 11:26

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4406c428$1$12109$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Men jeg har set en bruge "Hønseavler TM" og vil gerne sikre mig mod ikke
> at krænke nogens retttigheder, hvis JEG titulerer mig selv som
> "Hønseavler".

Det kan du roligt gøre.
Hønseavler kan ikke på nogen måde være omfattet af rettighedsbeskyttelse her
i landet.

/Per

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-03-06 12:35

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Hønseavler kan ikke på nogen måde være omfattet af rettighedsbeskyttelse
> her i landet.

Nej.... men nu var "hønseavler" kun ment som et eksempel. *S*

Så hvad nu, hvis jeg har set nogen omtale sig som "gummistøvlefornyer TM"
.. -hvordan sikerer jeg mig så, at vedkommende ikke har sikret sig
rettigheder til titlen og netop derfor bruger TM?

Mvh. Lisbeth

Fra : per christoffersen

Dato : 02-03-06 13:02

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4406d9f7$0$8100$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Så hvad nu, hvis jeg har set nogen omtale sig som "gummistøvlefornyer TM"
> . -hvordan sikerer jeg mig så, at vedkommende ikke har sikret sig
> rettigheder til titlen og netop derfor bruger TM?

Det fik du vidst svaret på i det allerførste indlæg (fra Allan Sørensen).
Ihvertfald i den udstrækning, at det skal forsøges gjort uden alt for store
omkostninger.

TM har så vidt jeg ved ingen betydning i Danmark, men sikkert nok i USA.

/Per

Fra : per christoffersen

Dato : 02-03-06 13:10

> [...]

> . -hvordan sikerer jeg mig så, at vedkommende ikke har sikret sig
> rettigheder til titlen og netop derfor bruger TM?

I øvrigt:
Man kan ikke selv sikre sig rettigheder til en titel.
Man kan beskytte en titel som et varemærke, men som tidligere nævnt er det
meget vanskeligt at opnå beskyttelse på generiske navne eller begreber.
Hvis der er varemærkebeskyttelse, kan der søge spå det i de tidligere
angivne links.

/Per

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-03-06 09:46

> Man kan ikke selv sikre sig rettigheder til en titel.
> Man kan beskytte en titel som et varemærke, men som tidligere nævnt er det
> meget vanskeligt at opnå beskyttelse på generiske navne eller begreber.

Jeg har henvendt mig til dem, der har anvendt TM efter titlen - og fået
forklaret, at de IKKE har opnået rettigheder til titlen/navnet men blot har
sat et TM efter for at signalere, at det er den titel de bruger til at
markedsføre sig med. De har med andre ord ikke nogen juridisk rettighed til
navnet/titlen.

Hvorfor faldt det mig ikke straks ind at spørge de pågældende selv? *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : M Sørensen

Dato : 01-03-06 12:04

Lisbeth Jacobsen skrev:

> "M Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> I dette tilfælde er der tale om en "uddannelse" som ikke er anerkendt.

I så fald er den ikke beskyttet.

/Martin

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-03-06 15:55

Fra : per christoffersen

Dato : 01-03-06 12:24

> [...]
> Og skulle det nu forholde sig således, at nogen rent faktisk HAR retten
> til "Hønseavler" - vil jeg så i stedet kunne kalde mig "hønse-avler"?

Man kan ikke forestille sig, at nogen har retten til Hanseavler som et
varemærke.
Hønseavler er en generisk betegnelse, som man ikke kan beskytte.

Ordet hønseavler kan indgå på en bestemt måde i et varemærke, og denne
bestemte fremstilling kan så være beskyttet, men ikke ordet i sig selv.

/Per

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-03-06 12:58

Lisbeth Jacobsen wrote:

> [...]
> . -hvordan sikerer jeg mig så, at vedkommende ikke har sikret sig
> rettigheder til titlen og netop derfor bruger TM?

Så bliver du vist nødt til at komme med den rigtige titel.

--

Christian
Hønseavler