Kent Hansen skrev:
> Står i en situation hvor jeg har solgt en vare, som skulle sendes til køber.
Du henviser til § 10 i købeloven. Den gælder ved privat salg og
B2B-salg.
Hvis du er erhvervsdrivende og har solgt til en forbruger, gælder
§ 73:
§ 73. Skal sælgeren sende salgsgenstanden, anses levering for
sket, når genstanden er kommet i køberens besiddelse.
> Nu siger køber, at varen aldrig er kommet frem & påstår, det er mig der skal
> bevise (via en indleveringskvittering), at brevet er sendt, ellers skal jeg
> returnere pengene for varen.
> Hvordan er det lige det hænger sammen ?
Hvis det er B2B, er det korrekt at du skal bevise at du har
afleveret varen til forsendelse. Så er resten af turen købers
problem.
Hvis det er salg til forbruger, er det ikke engang nok at bevise
at du har sendt varen. Hvis køber ikke har den, har du et
problem.
> Jeg troede at forsendelsen overgik til købers ansvar, når jeg havde lagt
> brevet i postkassen. Det eneste sted jeg kan finde noget om det, er i
> købelovens §10, men der står ikke noget om postkasse ?
Postkassen ejes af Post Danmark som er fragtfører.
> Og hvordan kan jeg lige skaffe en indleveringskvittering henne ved
> postkassen søndag eftermiddag ?
Det kan du ikke, så i fremtiden sender du ikke varer om søndagen.
Man kan godt aftale sig ud af § 73, men du vil ikke have andet
bevis for at du har puttet varen i en postkasse, end dit eget
udsagn.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/