/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Klapvogn i Babysam
Fra : soren.olesen@gmail.c~


Dato : 27-02-06 15:44

Hejsa

Vi har købt en Brio klapvogn i BabySam - eller har vi ?

I lørdags (25/02-06) var vi i BabySam for at se på en klapvogn.
Kravet var at den skulle være vendbar og koste under 2000 kr.
Sammen med sælgeren fandt vi frem til en Brio, som sælgeren siger er
'05 modellen og derfor koster 1999 kr.
Anslået havde ca. 10-20% af klapvognene et synligt prisskildt - så vi
troede jo på hvad han sagde var korrekt.
Vi betaler (og får kvittering) og aftaler at sælgeren sætter
klapvognen til side og vi afhenter den onsdag (vi havde, desværre,
ikke plads til klapvognen i bilen).

I dag (mandag) ringer sælgeren og siger at vi har gjort en god handel
- lidt for god ifølge hans chef.
Han har solgt os en '06 model som har en udsalgspris på ca. 3700,-
Sælgeren vil gerne have at vi snakker om situationen onsdag (hvor vi
havde aftalt afhentning).
Han nævner bl.a. om vi kunne være interesseret i en anden klapvogn.
Jeg siger at det vil jeg ikke afvise. Sælgeren lover at sende et
katalog med andre klapvogne.
Vi aftaler intet konkret - kun at vi snakker om situationen på onsdag.

Så nu er mit spørgsmål, hvordan står jeg juridisk ?
Kan jeg uden videre tage klapvognen med mig på onsdag ?
Er jeg ejer af klapvognen i dag (mandag) ?
Kan forretningen gøre krav på at handelen går tilbage ?


Mvh
Søren Olesen


 
 
Peter Makholm (27-02-2006)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 27-02-06 16:03

soren.olesen@gmail.com writes:

> Så nu er mit spørgsmål, hvordan står jeg juridisk ?

Spørgsmålet er om I var i god tro eller om I burde have vidst at det
var et alt for godt tilbud. I dette tilfælde tror jeg det vil være
meget svært for butikken at løfte en bevisbyrde om at I ikke har været
i god tro om at sælger har sagt den rigtige pris.

Jeg vil derfor mene at der er indgået en købsaftale der er bindende
for begge parter.

> Kan jeg uden videre tage klapvognen med mig på onsdag ?

Ja.

> Er jeg ejer af klapvognen i dag (mandag) ?

Mjnaaa, du har indgået et køb med levering onsdag, så overgår
ejerskabet af varen nok først onsdag. Jeg tror ikke det er en
betragtning I vinder noget ud af.

> Kan forretningen gøre krav på at handelen går tilbage ?

Det vil jeg ikke mene.


Tag og ring til Forbrugerstyrelsens hotline i morgen mellem 9 og 12 på
70 13 13 30 og snak med dem. Jeg tror ikke de vil svare anderledes,
men måske vil de kunne mere præcist kunne sige hvad I præcist skal
forklare butikkken..

--
Peter Makholm | If you can't do any damage as root, are you still
peter@makholm.net | really root?
http://hacking.dk | -- Derek Gladding about SELinux

Allan Soerensen (27-02-2006)
Kommentar
Fra : Allan Soerensen


Dato : 27-02-06 17:12

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse
news:87ek1ozvx3.fsf@xyzzy.adsl.dk...
>
> Spørgsmålet er om I var i god tro eller om I burde have vidst at det
> var et alt for godt tilbud. I dette tilfælde tror jeg det vil være
> meget svært for butikken at løfte en bevisbyrde om at I ikke har været
> i god tro om at sælger har sagt den rigtige pris.

Der kan vist ikke være nogen tvivl om at Søren har handlet i god tro, selv
butikkens sælger har ikke kunnet se forskel på de to modeller.



peter.aghl@gmail.com (27-02-2006)
Kommentar
Fra : peter.aghl@gmail.com


Dato : 27-02-06 16:37


Peter Makholm wrote:

> Tag og ring til Forbrugerstyrelsens hotline i morgen mellem 9 og 12 på
> 70 13 13 30 og snak med dem. Jeg tror ikke de vil svare anderledes,
> men måske vil de kunne mere præcist kunne sige hvad I præcist skal
> forklare butikkken..
>
Brio Nova Basic der ligner Brio Nova Reverse til forveksling sælges
for netop 1999 fx i BabyCare

- Peter


Søren Olesen (27-02-2006)
Kommentar
Fra : Søren Olesen


Dato : 27-02-06 16:44

Peter:
Jeg er ikke sikker på hvad du vil frem til.
Men klapvognen som jeg har købt formoder jeg er denne:
http://www.babysam.dk/kat-pdf-2005/082x095_klapvogne.pdf
(side 4 - D)

Jeg fik af sælgeren indtryk af at grundet det var en '05 model så var
den nedsat således der var plads til den nye '06 model.


Peter Lykkegaard (27-02-2006)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 27-02-06 17:36

"Søren Olesen" wrote

> Jeg er ikke sikker på hvad du vil frem til.
> Men klapvognen som jeg har købt formoder jeg er denne:

Jep en Brio Nova Reverse
Det er en helt ny model lavet på basis af Brio Nova Basic

> Jeg fik af sælgeren indtryk af at grundet det var en '05
> model så var den nedsat således der var plads til
> den nye '06 model.

Sælger har sikkert troet at det var Basic modellen
Reverse fandtes ikke i '05

- Peter




Bertel Lund Hansen (27-02-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 27-02-06 16:51

soren.olesen@gmail.com skrev:

> I lørdags (25/02-06) var vi i BabySam for at se på en klapvogn.
> Kravet var at den skulle være vendbar og koste under 2000 kr.
> Sammen med sælgeren fandt vi frem til en Brio, som sælgeren siger er
> '05 modellen og derfor koster 1999 kr.
> Anslået havde ca. 10-20% af klapvognene et synligt prisskildt - så vi
> troede jo på hvad han sagde var korrekt.

I havde heller ikke (juridisk) grund til andet, og derfor er
aftalen bindende.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Codexx (27-02-2006)
Kommentar
Fra : Codexx


Dato : 27-02-06 18:23


<soren.olesen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1141051469.888045.267120@p10g2000cwp.googlegroups.com...
>Så nu er mit spørgsmål, hvordan står jeg juridisk ?
>Kan jeg uden videre tage klapvognen med mig på onsdag ?
>Er jeg ejer af klapvognen i dag (mandag) ?
>Kan forretningen gøre krav på at handelen går tilbage ?

Udgangspunktet er jo at aftaler skal holdes jf. Aftaleloven § 1 samt Danske
Lov 5-1-1.

Det konkrete spørgsmål er helt basal Aftaleret, nærmere §32 stk. 1.:

"§ 32. Den, der har afgivet en viljeserklæring, som ved fejlskrift eller
anden fejltagelse fra hans side har fået et andet indhold end tilsigtet, er
ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er
afgivet, indså eller burde indse, at der forelå en fejltagelse."

Som andre har skrevet, bliver det meget svært for butikken at bevise at du
var/burde være i ond tro om prisen.


Så du går simpelthen ned i butikken og fortæller at du ønsker at fastholde
den aftale i indgik. Nægter sælgeren at udlevere barnevognen beder du om at
tale med en overordnet, hvor du passende kan nævne Forbrugerklagenævnet.

--
/Codexx







Søren Olesen (28-02-2006)
Kommentar
Fra : Søren Olesen


Dato : 28-02-06 07:55

> Sælger har sikkert troet at det var Basic modellen
> Reverse fandtes ikke i '05
Men ifølge kataloget så er det fra 2005.
Mener du det er '06 modellen der er i 2005 kataloget ?

Har du noget et link eller andet info der bekræfter at der ikke
eksistere en '05 model.

Det undrer mig nemlig lidt. Et af sælgerens argumenter for klapvognen
var at den havde teleskop-styr.
Det ser de andre brio klapvogne nemlig ikke ud til at have.


peter.aghl@gmail.com (28-02-2006)
Kommentar
Fra : peter.aghl@gmail.com


Dato : 28-02-06 09:34


Søren Olesen wrote:

> Men ifølge kataloget så er det fra 2005.
> Mener du det er '06 modellen der er i 2005 kataloget ?
>
Hmm det kan være at jeg har misforstået kataloget :)

- Peter


Søren Olesen (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Søren Olesen


Dato : 01-03-06 19:33

Jeg kontaktede forbrugerstyrelsen og de fortalte stort set det samme
som jeg har fået at vide her.

I dag var jeg så ude i butikken efter klapvognen.
Sælgeren sagde at han havde fået ordre på at klapvognen ikke forlod
butikken til den pris som jeg havde givet.
Så gjorde jeg opmærksom på det juridiske bag en købsaftale. Vi blev
enige om at han lige fik fat i chefen.
Efter ca. 20 minutter med telefoneren til direktør (der sad i møde)
og slagsdirektør som ikke var tilgængelig, sagde sælgeren at jeg
bare kunne tage klapvognen og gå.

Så det gjorde jeg


Jesper Brock (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Brock


Dato : 01-03-06 20:50


"Søren Olesen" <soren.olesen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1141237962.650649.284770@t39g2000cwt.googlegroups.com...
>Efter ca. 20 minutter med telefoneren til direktør (der sad i møde)
>og slagsdirektør som ikke var tilgængelig, sagde sælgeren at jeg
>bare kunne tage klapvognen og gå.
>
>Så det gjorde jeg


Så fik sagen en lykkelig slutning for dig - tillykke med det

Sælgeren fik til gengæld nok ingen provision af det salg.....


--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408534
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste