Arveforskud til børnebørn, beløbsgrænser?
Fra : Q

Dato : 24-02-06 17:19

Hvor meget kan bedsteforældrene give deres børnebørn i arveforskud uden der
skal afregnes arveafgift?
Evt link til en tabel med relevante tal?..

/peter

Fra : Jonas Kofod

Dato : 24-02-06 17:21

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse
> Hvor meget kan bedsteforældrene give deres børnebørn i arveforskud uden
der
> skal afregnes arveafgift?

Bedsteforældrene kan give så meget de orker uden der skal betales
arveafgift.

> Evt link til en tabel med relevante tal?..

Skatteregler for gaver:
http://www.skat.dk/display.aspx?oID=133793&vID=200998

Gaver mellem nærtbeslægtede (hvortil bedsteforældre og børnebørn hører) er
beskrevet nederst i dokumentet.

Fra : Rea721

Dato : 24-02-06 22:17

I news:dtnbt4$2unf$1@gnd.k-net.dk
skrev Jonas Kofod følgende tekst:

> Bedsteforældrene kan give så meget de orker uden der skal betales
> arveafgift.

???

> Skatteregler for gaver:
> http://www.skat.dk/display.aspx?oID=133793&vID=200998
> Gaver mellem nærtbeslægtede (hvortil bedsteforældre og børnebørn
> hører) er beskrevet nederst i dokumentet.

Måske er jeg blind, men jeg kan ikke lige se hvor dét fremgår.

--
Rea721 AKA Leon Andrea
Denmark needs your support.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-02-06 23:03

Den 24-02-06 22.17 skrev Rea721 følgende:

> Måske er jeg blind, men jeg kan ikke lige se hvor dét fremgår.

Mon ikke vi er ude i noget insektsex. Der er ikke tale om arveafgift,
men derimod gaveafgift.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Optag musik, brænd dine egne opsamlings-cd'er, og afspil musik med det

Fra : Jonas Kofod

Dato : 24-02-06 23:44

> Mon ikke vi er ude i noget insektsex. Der er ikke tale om arveafgift,
> men derimod gaveafgift.

Hvad der ikke er uvæsentligt er ikke insektsex - det er i høj grad
væsentligt om der er tale om arveafgift eller gaveafgift.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 24-02-06 23:43

"Rea721" <skod3[remove]@721.dk> skrev i en meddelelse
> I news:dtnbt4$2unf$1@gnd.k-net.dk

> ???

Hvad er det der er uklart?

> Måske er jeg blind, men jeg kan ikke lige se hvor dét fremgår.

"Gaveafgift og beløbsgrænser - Nært beslægtede" jeg kan ikke linke dybere.

Fra : Rea721

Dato : 25-02-06 13:16

I news:dto283$6j2$1@gnd.k-net.dk

> Hvad er det der er uklart?

Dit svar. Det er ufint at svare en spørger om arveafgift velvidene at han
blander arveafgift og gaveafgift sammen...uden at du gør ham opmærksom på
hans fejltagelse.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 25-02-06 16:15

> [...]
> blander arveafgift og gaveafgift sammen...uden at du gør ham opmærksom på

Det stod i nedenstående at det drejede sig om gaver og jeg linker hertil. At
du så ikke fattede den med dine ???? kan jeg jo ligesom ikke ændre på.
Nå men det er så takken for at hjælpe når folk ikke engang fatter svaret.

Fra : Rea721

Dato : 25-02-06 16:46

I news:dtpsdp$krd$1@gnd.k-net.dk
skrev Jonas Kofod følgende tekst:

> Nå men det er så takken for at hjælpe når folk ikke
> engang fatter svaret.

Efter du har spist din tudekiks, kan du jo overveje _hvorfor_ du svare i
gruppen....

..... er det for at hjælpe folk?
..... er det for at forvirre folk?
..... er det for at brillierer med at du kender svaret?
..... anden grund?

Hvis du på forhånd _ved_ at "folk" stiller et "forkert" spørgsmål, kunne du
jo hjælpe ved at bringe "folk" ud af vildfarelsen.
Du _vidste_ på forhånd at spørgeren _burde_ ha spurgt om gaveafgift og ikke
om arveafgift, men unlod at tydliggøre forskellen ved at svare som du gjore.

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Denmark needs your support.
http://www.supportdenmark.com
For ytringsfrihed og nej til undskyld på:
http://www.ytringsfrihed.org

Fra : Jonas Kofod

Dato : 25-02-06 18:12

> [...]
>
> .... er det for at hjælpe folk?
> .... er det for at forvirre folk?
> .... er det for at brillierer med at du kender svaret?

Må jeg lige pointere at jeg er den eneste der har hjulpet nogen i denne
tråd. Det eneste du gør er at brokke dig og uddele tudekiks.

> [...]
ikke
> om arveafgift, men unlod at tydliggøre forskellen ved at svare som du

Jeg mener at det må kunne læse af mit indlæg når jeg først skriver at der
ikke er tale om arveafgift og dernæst linker til reglerne for gaver. Det
kræver vel ikke nogen speciel uddannelse at læse det?
Jeg skal huske at hvis jeg besvarer et af dine spørgsmål en dag at det skal
skæres med ud i pap en alment er.
Indtil du ikke har lavet skyggen af hjælp selv og kun kommet med galde
syntes jeg du skal holde mund med at kritisere om folk hjælper eller ej.

Fra : Rea721

Dato : 25-02-06 20:45

I news:dtq3a8$mis$1@gnd.k-net.dk
skrev Jonas Kofod følgende tekst:

> Må jeg lige pointere at jeg er den eneste der har hjulpet nogen i
> denne tråd.

Øh nej.
Johan Holst Nielsen har svaret Q og Kim Ludvigsen gjore opmærksom på
Fluekn*p, hvilket gjore mig opmærksom på dit mangelfulde / misvisende
svar....så du er ikke den eneste der har hjulpet nogen i denne tråd.

> Det eneste du gør er at brokke dig og uddele tudekiks.

Bemærk venligst at mit første indlæg var et undrende spørgsmål.

Din alternative opfattelse af virkligheden er lidt underlig.

> Jeg mener at det må kunne læse af mit indlæg når jeg først skriver at
> der ikke er tale om arveafgift

Du skrev _intet_ om at der ikke var tale om arveafgift....venligst puds dine
briller og læs dit eget indlæg igen.
_Hvis_ du havde gjort det, havde jeg ikke stillet spørgsmål til dit svar.

> og dernæst linker til reglerne for gaver.
> Det kræver vel ikke nogen speciel uddannelse at læse det?

Nej, det kræver ingen speciel uddannelse at læse _det_ der er skrevet....men
det kræver måske en speciel uddannelse at opfatte en uskreven "kobling"
mellem gaveafgift og arveafgift, eller måske noget viden om emnet i
forvejen.

> [...]
> Indtil du ikke har lavet skyggen af hjælp selv og kun kommet med galde
> syntes jeg du skal holde mund med at kritisere om folk hjælper eller

Gå nu tilbage og læs dit oprindelige svar med en udenforstående's øjne:

[S] Hvor meget kan bedsteforældrene give deres børnebørn i arveforskud uden
der
skal afregnes arveafgift?

[S] Bedsteforældrene kan give så meget de orker uden der skal betales
arveafgift.

Hvilken opfattelse får man efter det svar??

Dernæst kommer du med et link til gaveafgifter....(hvilket ikke handler om
arveafgifter som man kunne forvente efter dit første svar)...... hvis man
ikke har opfattet koblingen mellem arveafgifter og gaveafgifter blir man kun
ekstra forvirret nu.

Min konklusion er:

1) Hvis man _fatter_ koblingen mellem arveafgifter og gave afgifter er dit
oprindelige svar i bedste fald dumt, omend det juridisk set er rigtigt, men
misvisende når _forklaringen_ på afgiftstypen ikke kommer med.

2) Hvis man _ikke_ opfatter koblingen mellem arveafgifter og gave afgifter
kan man foranledes til at "tro" der ikke skal betales afgift blot man er
bedsteforældre og at dit link er et forkert link der er givet jfr der bla
ikke står noget om at bedsteforældre er afgiftsfrie giverer i stil med
forældre.

Jeg har sat fut til netikette for at flytte debatten væk fra JURA hvis du
vil fortsætte?

Fra : Jonas Kofod

Dato : 25-02-06 21:01

> [...]
> Fluekn*p, hvilket gjore mig opmærksom på dit mangelfulde / misvisende
> svar....så du er ikke den eneste der har hjulpet nogen i denne tråd.

Jeg var først med et svar givende link.

> [...]
> briller og læs dit eget indlæg igen.
> _Hvis_ du havde gjort det, havde jeg ikke stillet spørgsmål til dit svar.

Jeg skrev at man ikke skal betale arveafgift og dernæst linker jeg til
reglerne for gaver.

> [...]
> det kræver måske en speciel uddannelse at opfatte en uskreven "kobling"
> mellem gaveafgift og arveafgift, eller måske noget viden om emnet i

Jeg er ked af du ikke kunne forstå det. Men jeg skrev at der ikke skal
betales arveafgift og dernæst linker jeg til reglerne for gaver - jeg mener
det burde kunne forstås.

> Gå nu tilbage og læs dit oprindelige svar med en udenforstående's øjne:

Jeg tror du mener en ikke-forstående.

> [...]
> arveafgift.
>
> Hvilken opfattelse får man efter det svar??

Man får den opfattelse at der ikke skal betales arveafgift. Og man kunne jo
vælge at læse videre i mit svar.

> [...]
men
> misvisende når _forklaringen_ på afgiftstypen ikke kommer med.

Jeg er ked af hvis du vil have en yderligere forklaring af arveafgift. Men
nu valgte jeg altså at nøjes med at blot svare der ikke skal betales
arveafgift.

> [...]
> bedsteforældre og at dit link er et forkert link der er givet jfr der bla
> ikke står noget om at bedsteforældre er afgiftsfrie giverer i stil med

Mit link er jo svaret på spørgsmålet. Jeg skriver ikke mine svar udfra den
antagelse at folk ikke engang gider læse mine svar til ende.

> Jeg har sat fut til netikette for at flytte debatten væk fra JURA hvis du
> vil fortsætte?

Du kan debatere med dig selv.

Fra : Rea721

Dato : 25-02-06 22:37

I news:dtqd7j$r1p$1@gnd.k-net.dk
skrev Jonas Kofod følgende tekst:

> Jeg var først med et svar givende link.

Hmm, er det sådan du debaterer... komme med et postulat....der blir
afvist...så komme med et nyt...indtil du får ret? Tsk tsk.

> Jeg skrev at man ikke skal betale arveafgift

Nej du skrev _ikke_ at "man" ikke skal betale arveafgift", du skrev at:
"Bedsteforældrende kan give så meget de orker uden der skal betales
arveafgift."

Hvilket absolut ikke er det samme, specielt ikke når du skriver flg i din
anden kommentar:
"Gaver mellem nærtbeslægtede (hvortil bedsteforældre og børnebørn hører) er
beskrevet nederst i dokumentet."

> og dernæst linker jeg til
> reglerne for gaver.

Korrekt.

> Jeg er ked af du ikke kunne forstå det.

Det er i orden.

> Men jeg skrev at der ikke skal betales arveafgift

Nej det skrev du ikke.

> og dernæst linker jeg til reglerne for gaver - jeg
> mener det burde kunne forstås.

Ja det kan jeg forstå at du mener...men nu er du blevet gjort opmærksom at
du mente forkert.

> Jeg tror du mener en ikke-forstående.

Jeg ved tilfældigvis hvad jeg mener.

> Man får den opfattelse at der ikke skal betales arveafgift.

Nej, man får den opfattelse at bedsteforældre kan gi lige hvad de vil uden
arveafgift...som var det du svarede.

> Og man kunne jo vælge at læse videre i mit svar.

Og det gjore man.

> Jeg er ked af hvis du vil have en yderligere forklaring af
> arveafgift.

Jeg tror ikke at du er specielt ked af det.

> Men nu valgte jeg altså at nøjes med at blot svare der
> ikke skal betales arveafgift.

Og det ved vi godt at du ikke skrev. Måske du skulle ud af din egen
vildfarelse og prøve at forstå at du skriver noget andet end du mener.

> Mit link er jo svaret på spørgsmålet.

Dit link er en forklaring på gaveafgift ja.

> Jeg skriver ikke mine svar
> udfra den antagelse at folk ikke engang gider læse mine svar til ende.

Problemet er måske at "folk" rent faktisk læser hvad du skriver.....måske
folk skulle begynde at spekulerer på hvad du egentlig mener.

> Du kan debatere med dig selv.

Så er der jo ikke nogen debat....

Jeg prøver en fut sidste gang.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 24-02-06 22:58

Q wrote:
> Hvor meget kan bedsteforældrene give deres børnebørn i arveforskud uden der
> skal afregnes arveafgift?
> Evt link til en tabel med relevante tal?..

http://www.tax.dk/pjecer/gaveafgift.htm

mvh
Johan

Fra : Q