/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Orlov uden løn?
Fra : Benedikte Brisson


Dato : 23-02-06 19:03

Jeg overvejer at sige mit job op, vel vidende, at jeg så har udsigt til tre
ugers karantæne, før jeg kan få dagpenge fra min akasse.

Men hvad nu, hvis jeg i stedet søger orlov uden løn i f.eks et år?
Arbejdspladsen vil godt bevilge orloven - det, jeg gerne ville finde ud af,
er, om jeg i det tilfælde vil kunne få dagpenge efter de tre karantæneuger?

Venlig hilsen Dikte



 
 
Peter Lykkegaard (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 23-02-06 19:12

"Benedikte Brisson" wrote

> Men hvad nu, hvis jeg i stedet søger orlov uden løn i f.eks et år?
> Arbejdspladsen vil godt bevilge orloven - det, jeg gerne ville finde ud
> af, er, om jeg i det tilfælde vil kunne få dagpenge efter de tre
> karantæneuger?
>
Det er kun reelt arbejdssøgende der har mulighed for at få
arbejdsløshedsunderstøttelse

- Peter



Benedikte Brisson (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Benedikte Brisson


Dato : 23-02-06 20:53


"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:43fdfae4$0$130$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "Benedikte Brisson" wrote
>
>> Men hvad nu, hvis jeg i stedet søger orlov uden løn i f.eks et år?
>> Arbejdspladsen vil godt bevilge orloven - det, jeg gerne ville finde ud
>> af, er, om jeg i det tilfælde vil kunne få dagpenge efter de tre
>> karantæneuger?
>>
> Det er kun reelt arbejdssøgende der har mulighed for at få
> arbejdsløshedsunderstøttelse

Jamen hallo, hvordan ser du, at jeg ikke er reelt arbejdssøgende? Grunden
til, at jeg kunne overveje orlov uden løn fra mit nuværende job, er jo netop
for at få muligheden for at komme i gang med noget andet - og så have et
ekstra sikkerhedsnet, så jeg er sikker på at kunne komme tilbage i mit
nuværende skodjob om et år, hvis alt andet kikser.

Venlig hilsen Dikte



Mario Rossi (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Mario Rossi


Dato : 23-02-06 21:17

On 2006-02-23 20:53:04 +0100, "Benedikte Brisson" <nixenbixen@invalid.dk> said:

>
> "Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:43fdfae4$0$130$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> "Benedikte Brisson" wrote
>>
>>> Men hvad nu, hvis jeg i stedet søger orlov uden løn i f.eks et år?
>>> Arbejdspladsen vil godt bevilge orloven - det, jeg gerne ville finde ud
>>> af, er, om jeg i det tilfælde vil kunne få dagpenge efter de tre
>>> karantæneuger?
>>>
>> Det er kun reelt arbejdssøgende der har mulighed for at få
>> arbejdsløshedsunderstøttelse
>
> Jamen hallo, hvordan ser du, at jeg ikke er reelt arbejdssøgende?
> Grunden til, at jeg kunne overveje orlov uden løn fra mit nuværende
> job, er jo netop for at få muligheden for at komme i gang med noget
> andet - og så have et ekstra sikkerhedsnet, så jeg er sikker på at
> kunne komme tilbage i mit nuværende skodjob om et år, hvis alt andet
> kikser.
>
> Venlig hilsen Dikte

Hos min a-kasse (MA) står der flg. på nettet:

Hvis du siger dit arbejde op eller tager orlov uden at have en gyldig
grund, er du selvforskyldt ledig, og du vil blive pålagt 111 timers
karantæne (svarende til tre uger). Hvis du overvejer at sige dit
arbejde op uden at have andet fuldtidsarbejde, bør du altid forinden
kontakte MA og din fagforening, uanset om du har fuldtids- eller
deltidsarbejde.

Du bliver ikke pålagt karantæne, hvis du har en gyldig grund til din
opsigelse/orlov. Du kan finde den udtømmende - og meget korte - liste
over gyldige opsigelsesgrunde i bekendtgørelsen om selvforskyldt
ledighed, som du kan finde på Retsinformation. Du kan også finde
bekendtgørelsen mv. via Arbejdsdirektoratets website.

Det kunne jo tyde på at du kan få dagpenge. Men spørg hellere dem der
administrerer reglerne (a-kassen altså).

vh M


Benedikte Brisson (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Benedikte Brisson


Dato : 23-02-06 21:42


"Mario Rossi" <Mario_Rossi@no.spam> skrev i en meddelelse
news:43fe1822$0$204$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

<klip>

> Du bliver ikke pålagt karantæne, hvis du har en gyldig grund til din
> opsigelse/orlov.

Det kan jeg også godt se. Men lad os nu sige, at jeg søger orlov uden løn i
et år fra mit job fra 1. juli og derefter straks melder mig ledig. De første
tre uger af juli kan jeg ikke få dagpenge. Klart nok.
Men hvad med resten af det år, jeg søger orlov? Må vist hellere ta en snak
med a-kassen i morgen... tak for svarene

Venlig hilsen Dikte



Odin (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Odin


Dato : 23-02-06 21:22

"Benedikte Brisson" <nixenbixen@invalid.dk> skrev i en meddelelse
news:43fe12a2$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> - og så have et ekstra sikkerhedsnet, så jeg er sikker på at kunne komme tilbage i
> mit nuværende skodjob om et år, hvis alt andet kikser.

Ja... så må vi håbe at din chef ikke læser dette her.

Og så synes jeg for øvrigt at du skal finde et nyt job før end du siger skodjobbet
op, for du er da arbejdssøgende ikk?

Odin



Thomas (24-02-2006)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 24-02-06 12:23

Hej

Det korte af det lange er at du i forhold til understøttelse ikke er
anderledes stillet om du vælger at tage orlov uden løn eller helt
opsige dit job

Thomas


Benedikte Brisson (24-02-2006)
Kommentar
Fra : Benedikte Brisson


Dato : 24-02-06 12:27


"Thomas" <Thomas.Haugaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1140780192.979293.239780@j33g2000cwa.googlegroups.com...
Hej

Det korte af det lange er at du i forhold til understøttelse ikke er
anderledes stillet om du vælger at tage orlov uden løn eller helt
opsige dit job

Tak. Det var også, hvad det klogeste orakel i a-kassen nåede frem til -
efter at jeg var blevet stillet om fra den ene til den anden, der ikke
vidste noget om det. Jeg skal ud og snakke med ham oraklet på tirsdag og få
at vide helt præcist, hvordan jeg skal forholde mig.

Venlig hilsen Dikte



Henning (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 23-02-06 19:52

On Thu, 23 Feb 2006 19:02:43 +0100, "Benedikte Brisson"
<nixenbixen@invalid.dk> wrote:

>Jeg overvejer at sige mit job op, vel vidende, at jeg så har udsigt til tre
>ugers karantæne, før jeg kan få dagpenge fra min akasse.
>
>Men hvad nu, hvis jeg i stedet søger orlov uden løn i f.eks et år?
>Arbejdspladsen vil godt bevilge orloven - det, jeg gerne ville finde ud af,
>er, om jeg i det tilfælde vil kunne få dagpenge efter de tre karantæneuger?

Orlovsydelsen er svjv væsentlig lavere end dagpenge? Når året er gået,
hvad så? Siger du så op, ryger du igen ind i 3 (er det ikke 5?) ugers
karantæne.

Benedikte Brisson (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Benedikte Brisson


Dato : 23-02-06 20:54


"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
news:r01sv113655ttq5ubc0ugv1a5o10hh6fmu@4ax.com...
> On Thu, 23 Feb 2006 19:02:43 +0100, "Benedikte Brisson"
> <nixenbixen@invalid.dk> wrote:
>
>>Jeg overvejer at sige mit job op, vel vidende, at jeg så har udsigt til
>>tre
>>ugers karantæne, før jeg kan få dagpenge fra min akasse.
>>
>>Men hvad nu, hvis jeg i stedet søger orlov uden løn i f.eks et år?
>>Arbejdspladsen vil godt bevilge orloven - det, jeg gerne ville finde ud
>>af,
>>er, om jeg i det tilfælde vil kunne få dagpenge efter de tre
>>karantæneuger?
>
> Orlovsydelsen er svjv væsentlig lavere end dagpenge?

Jamen jeg taler om orlov uden løn. Så er der vel ingen orlovsydelse?

Venlig hilsen Dikte



Aksel (24-02-2006)
Kommentar
Fra : Aksel


Dato : 24-02-06 17:11


>
> Jamen jeg taler om orlov uden løn. Så er der vel ingen orlovsydelse?
>
> Venlig hilsen Dikte

Nej, men så er der vel heller ingen dagpenge?

Hilsen Aksel



Maria Frederiksen (24-02-2006)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 24-02-06 19:28

> Nej, men så er der vel heller ingen dagpenge?

Nej, det er jo ligesom pointen med orlov. Det er jo en orlov fra jobbet, og
dermed for egen regning.

Mvh Maria



per christoffersen (24-02-2006)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 24-02-06 19:41


"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
news:43ff5085$0$47040$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Nej, men så er der vel heller ingen dagpenge?
>
> Nej, det er jo ligesom pointen med orlov. Det er jo en orlov fra jobbet,
> og dermed for egen regning.

Det viser sig jo så åbenbart, at man kan få dagpenge, selvom man har orlov
fra et arbejde.
Det kan virke mystisk, men så længe man står fuldt til rådighed og er aktivt
jobsøgende er det vel egentlig ikke så mærkeligt.

/Per



Peter Lykkegaard (24-02-2006)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 24-02-06 19:46

"per christoffersen" wrote

> Det viser sig jo så åbenbart, at man kan få dagpenge, selvom man har orlov
> fra et arbejde.
> Det kan virke mystisk, men så længe man står fuldt til rådighed og er
> aktivt jobsøgende er det vel egentlig ikke så mærkeligt.
>
Jeg kan se en fordel for alle parter :)

Jeg tænkte på en ting i forbindelse med orlov
Kan det (mis)bruges af arbejdsgiveren som en omgåelse af opsigelsesvarsler
etc?

- Peter



Maria Frederiksen (24-02-2006)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 24-02-06 20:07

> Det viser sig jo så åbenbart, at man kan få dagpenge, selvom man har orlov
> fra et arbejde.
> Det kan virke mystisk, men så længe man står fuldt til rådighed og er
> aktivt jobsøgende er det vel egentlig ikke så mærkeligt.

Arbejdsløshedsunderstøttelsen er en forsikring mod økonomisk tab i
forbindelse med uforskyldt ledighed - og det er orlov jo netop ikke.
Nogen, der kender lovteksten?

Mvh Maria



Peter Lykkegaard (24-02-2006)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 24-02-06 20:29

"Maria Frederiksen" wrote

> Arbejdsløshedsunderstøttelsen er en forsikring mod økonomisk tab i
> forbindelse med uforskyldt ledighed -

Ikke helt

> og det er orlov jo netop ikke.

Nope

> Nogen, der kender lovteksten?
>
Retsinfo gør
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20050087429-REGL

§ 62. Der kan kun udbetales dagpenge til et medlem, som står til rådighed
for arbejdsmarkedet. Det er en betingelse for at være til rådighed, at
medlemmet
1) er aktivt arbejdssøgende,
2) kan og vil overtage arbejde med dags varsel,
3) kan og vil deltage i kontaktforløb og tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, og
4) giver arbejdsformidlingen de oplysninger, som er nødvendige for, at
medlemmet kan formidles arbejde og gives tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.

Særligt bemærkes §64 stk 4

Stk. 4. Ved selvforskyldt ledighed efter stk. 1 pålægges medlemmet en
karantæne på 3 uger. Ved selvforskyldt ledighed to gange inden for 12
måneder bortfalder retten til dagpenge, indtil
1) et fuldtidsforsikret medlem har haft mere end 300 timers arbejde inden
for 10 uger,
2) et deltidsforsikret medlem har haft mindst 150 timers arbejde inden for
10 uger, eller
3) et medlem i mindst 26 uger uafbrudt har drevet selvstændig virksomhed i
væsentligt omfang.

Siger man sit job op to gange (selvforskyldt ledighed) indenfor en periode
på 12 måneder så har man et "problem"

PS: Nogen der ved hvordan man linker til retsinfo?

- Peter



Mario Rossi (24-02-2006)
Kommentar
Fra : Mario Rossi


Dato : 24-02-06 21:14

On 2006-02-24 20:07:10 +0100, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> said:

>> Det viser sig jo så åbenbart, at man kan få dagpenge, selvom man har
>> orlov fra et arbejde.
>> Det kan virke mystisk, men så længe man står fuldt til rådighed og er
>> aktivt jobsøgende er det vel egentlig ikke så mærkeligt.
>
> Arbejdsløshedsunderstøttelsen er en forsikring mod økonomisk tab i
> forbindelse med uforskyldt ledighed - og det er orlov jo netop ikke.
> Nogen, der kender lovteksten?
>
> Mvh Maria

Hvad er det for noget vrøvl ang. uforskyldt ledighed? Du får karantæne
i tre uger hvis du selv siger op og dermed basta! Hvis du er havnet i
et job hvor du er dødulykkelig og hver dag er et helvede skal du
selvfølgelig have mulighed for at sige op uden at havne i økonomisk
ruin.


Henning Makholm (25-02-2006)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 25-02-06 15:32

Scripsit "Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com>

> PS: Nogen der ved hvordan man linker til retsinfo?

http://usenet.dk/oss/dk.videnskab.jura/#1.5

--
Henning Makholm "Vend dig ikke om! Det er et meget ubehageligt syn!"

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste