skal jeg overdrage domæne
Fra : Jacob Olsen

Dato : 22-02-06 22:55

jeg står i den situation, at jeg har erhvervet mig et domæne
www.copenhagendome.dk som jeg vil bruge helt privat. Jeg får så et brev fra
bellacenter som siger at copenhagendome er et registrere varemærke under
dem. Og at jeg bedes overdrage det til dem.

Det er også okay, hvis det kommer dertil. Men jeg ved bare ikke om jeg
virkelig skal gøre det, fordi min hjemmeside er bare rent privat, men
uheldig at den så hedder deres navn som de har registreret. Jeg har sgu
aldrig hørt om copenhagendome er en multihal i københavn

Hvad er mine rettigheder, og hvad koster det hvis jeg taber sagen i domæne
klagenævnet. ?

Jeg kan ikke se hvorfor jeg ikke må have en hjemmeside der tilfældigvis
hedder det som de har også. Jeg kom først, selv om de har navnet navnet
registreret i 4 måneder. Men sålænge det ikke er et kendt varemærke så kan
jeg ikke se jeg skader dem..

Fra : Rasmus

Dato : 22-02-06 23:38

"Jacob Olsen" <jeo(@)post6.tele.dk> wrote in message
> [...]
> bellacenter som siger at copenhagendome er et registrere varemærke under
> dem. Og at jeg bedes overdrage det til dem.

Copenhagen Dome er et projekt som endnu ikke er færdigt og navnet blev
registeret for nyligt, det er nok afgørende hvornår du købte domænet...
Bella Center A/S ansøgte om navnet 2005-11-07 og det blev registreret
2006-01-03
Du kan iøvrigt stadig nå at gøre indsigelse til patent og varemærkestyrelsen
hvis du mener du har ret til varemærket "Copenhagen Dome", det skal ske
inden 2 måneder efter registreringen.

/Rasmus

Fra : leWorm

Dato : 23-02-06 00:15

> [...]
> hvis du mener du har ret til varemærket \"Copenhagen Dome\", det skal ske

Så vidt jeg kan se på deres hjemmeside koster det 4000kr at klage.. ? Det bliver hurtig en dyrsag.. :) og lige som med pollefrasnave.dk er chancen lille

Fra : Jesper Brock

Dato : 22-02-06 23:39

"Jacob Olsen" <jeo(@)post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> aldrig hørt om copenhagendome er en multihal i københavn
>
> Hvad er mine rettigheder, og hvad koster det hvis jeg taber sagen i domæne

Når du registrerer et domæne, skriver du samtidig under på, at du ikke
krænker tredjemands rettigheder. Der påhviler dig altså en
*undersøgelsespligt*, inden du registrerer noget.

Hvad er indholdet af din hjemmeside? Har det nogen som helst form for
relation til navnet, eller er navngivningen et forsøg på at "snylte" på
markedsføringen af CopenhagenDome?

I sidstnævnte tilfælde ser det i hvert fald ikke alt for lyst ud. I 2001
blev en tilsvarende sag om domænet www.pollefrasnave.dk afgjort til Sonofons
fordel - ud fra det synspunkt at hjemmesideejeren blot forsøgte at snylte på
det forretningskendetegn, som Sonofon havde opbygget. Hjemmesiden var privat
(den indeholdt en masse info om en counterstrike-klan).

http://www.domaeneklager.dk/uploads/2000-118-pollefrasnave.pdf

> [...]
> registreret i 4 måneder. Men sålænge det ikke er et kendt varemærke så kan

Hvis varemærket er registreret, er det pr definition beskyttet - altså kom
du ikke først. Havde du opfyldt din undersøgelsespligt, ville du have vidst,
at der var noget, der hed copenhagendome

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : leWorm

Dato : 23-02-06 00:21

Fandt ligeledes en nyere dom fra 2004 omkring www.voicetv.dk

Hvor domænehajen også tabte.

http://www.domaeneklager.dk/uploads/861-voicetvdk.pdf

Fra : leWorm

Dato : 23-02-06 00:09

Jacob Olsen skrev:
> [...]
> registreret i 4 måneder. Men sålænge det ikke er et kendt varemærke så kan

--------------

Mener at sagen vil blive ført i sø og handelsretten, derved er det dig der skal betale for alle udgifter vdr. sagen.

Søgte lige på det på google, og varemærket er offentliggjort. I ligende sager har domænehajen (dig) tabt sagen vedmindre der har været noget med efternavn eller lign. Så jeg vil mene at hvis du for dine udgifter betalt, vedr. overdragelsen skal du være glad.. :)~

Mvh
Marcel Worm , stud.jur.

Fra : Jesper Brock

Dato : 23-02-06 00:24

"leWorm" <orm@leWorm.org> skrev i en meddelelse
> Mener at sagen vil blive ført i sø og handelsretten, derved er det dig der
> skal betale for alle udgifter vdr. sagen.

Det er så ikke rigtigt.

Sagen vil blive afgjort i DIFO's (Dansk internet forums) klagenævn. Nævnet
er nedsat efter reglerne i "Lov om internetdomæner, der særligt tildeles
Danmark", §13.

Nævnet afgørelser kan indbringes for domstolene inden 8 uger efter
offentliggørelsen (§16, stk. 2). Denne mulighed for domstolskontrol er altså
helt i overensstemmelse med Grundlovens §63

Fra : leWorm

Dato : 23-02-06 01:01

Ahh okay.. skrev også jeg ikke var sikker.. ;)

Der kan man bare se.. ;)

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 23-02-06 00:27

> [...]
>
> Jeg kan ikke se hvorfor jeg ikke må have en hjemmeside der tilfældigvis
> hedder det som de har også. Jeg kom først, selv om de har navnet navnet

Hvis du:
1) Kom først,
2) Har anvendt domænet aktivt og
3) Projektet "Copenhagen Dome" ikke eksisterede du du registrerede domænet,

ville du nok have en god sag. Men pkt. 2 er ikke opfyldt og måske heller
ikke 3.

Mvh.
Uffe Kousgaard

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-02-06 09:48

Uffe Kousgaard wrote:
> [...]
>
> ville du nok have en god sag. Men pkt. 2 er ikke opfyldt og måske heller

Kan du definere aktiv anvendelse? mener du der skal være en hjemmeside

mig bekendt defineres det som at der bare skal være 2 navne servere
der rent teknisk svarer for domainet, og har der været det er det
aktivt og dermed er 2 opfyldt.

JonB

Fra : BamBam

Dato : 23-02-06 08:58

> [...]
> registreret i 4 måneder. Men sålænge det ikke er et kendt varemærke så kan

Du har fået registeret domænet den 2006-02-20, altså efter Bellacenter har
fået det væremærket registeret før du har fået domænet.

Du har ingen chance for at beholde domænet eller tjene på det!

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-02-06 16:31

BamBam wrote:
> [...]
> domænet.
> Du har ingen chance for at beholde domænet eller tjene på det!

Så kan han lære det...

Fra : M Sørensen

Dato : 23-02-06 10:21

Jon Bendtsen skrev:

> [...]
>
> mig bekendt defineres det som at der bare skal være 2 navne servere
> der rent teknisk svarer for domainet, og har der været det er det

Det vil jeg også gerne vide. Vi har et domæne som vi pt bare bruger
til email-adresser. Nu er www.santana-sorensen.net ikke så interessant
for ret mange andre, men man kunne forestille sig en tilsvarende
situation hvor man ville reservere et domænenavm med henblik på et
projekt man var ved at starte.

mvh

Martin