Rabat til taxichauffører?
Fra : Thomas H.

Dato : 22-02-06 12:20

Jeg så et skilt i sådan en hotdog-afdeling på en tankstation, hvorpå der
stod: Rabat til taxichauffører.

Det fik mig til at tænke på, hvordan reglerne egentlig er for det, må man
gerne skilte med rabat til forskellige grupper?
Jeg er godt klar over, at der selvfølgelig er en gruppe mennesker, der har
deres egen lov der forbyder det, men alle folk der ikke står i den lov, kan
de frit diskrimineres?

Må man f.eks. skrive:
Dobbelt pris for folk i rullestol?
Halv pris for rødhåret?
Rabat til bilister
Ingen salg til taxichauffører?

--
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : bem

Dato : 22-02-06 12:42

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det fik mig til at tænke på, hvordan reglerne egentlig er for det, må man
> gerne skilte med rabat til forskellige grupper?

Man ikke alene må - man skal:

"Med henblik på en stramning af reglerne gennemførtes påny i 1994 en ændring
af prismærkningsloven. De nye bestemmelser trådte i kraft den 1. oktober
1994. Ændringen indebærer, at der ved skiltningen nu ikke alene skal
oplyses, at der bliver givet organiseret rabat i den pågældende forretning.
Det skal tillige ved skiltningen oplyses, *hvilke grupper*, der modtager
rabat eller en anden særlig fordel samt størrelsen af den maksimale rabat
eller fordel. ...."

/Bo

Fra : Thomas H.

Dato : 22-02-06 12:53

"bem" <nospambemb@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> rabat eller en anden særlig fordel samt størrelsen af den maksimale rabat

Ok og der er ingen grænser, hvis man ikke hører under racismeparagraffen?

Fra : per christoffersen

Dato : 22-02-06 13:11

> Ok og der er ingen grænser, hvis man ikke hører under racismeparagraffen?

Der er ingen grænser for hvem der tilbydes rabatpriser gennem særlige
ordninger (det er der faktisk rigtig mange der får tilbydt i dag), men i
forhold til dine tidligere eksempler er der et problem i at nægte salg til
bestemte grupper ("Ingen salg til taxichauffører?").
Detailhandlen må nemlig ikke nægte salg til bestemte grupper (heller ikke
selvom det falder udenfor love om forskelsbehandling).

/PEr

Fra : Fatter Brik

Dato : 22-02-06 13:20

10% rabat til konfirmander?

50% rabat til medlemmer af folkekirken?

må man det?

:)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-02-06 21:40

Fatter Brik presented the following explanation :
> 10% rabat til konfirmander?
> 50% rabat til medlemmer af folkekirken?

> må man det?

Ja, men du må ikke sige "10% dyrere for konfirmander" :)

"I´m sorry for whatever I´m going to do and I swear I didn´t do any of
that stuff I did." - Rufus Riley, The Minority Report

Fra : Peter Kirk

Dato : 23-02-06 09:02

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> Fatter Brik presented the following explanation :

> Ja, men du må ikke sige "10% dyrere for konfirmander" :)

Hvorfor ikke? Ved at sige "10% rabat til konfirmander" har du faktisk sagt
"x% dyrere for ikke-konfirmander". Hvad er forskellen?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-02-06 19:28

Peter Kirk submitted this idea :
> Hvorfor ikke? Ved at sige "10% rabat til konfirmander" har du faktisk sagt
> "x% dyrere for ikke-konfirmander". Hvad er forskellen?

Måden du siger det på

"Is this now?" - Agatha, The Minority Report

Fra : Henrik Madsen

Dato : 23-02-06 17:38

On Wed, 22 Feb 2006 13:19:57 +0100, "Fatter Brik" <Fatter@br.ik>
wrote:

>50% rabat til medlemmer af folkekirken?
>må man det?

Den der tror jeg er rimelig problematisk.

Loven siger jo at man ikke må diskriminere f.eks pga. religion.

En del diskoteker har jo også kørt med en specialpris til alle "piger"
så de kom gratis ind mens "drengene" skulle betale. Den er heller ikke
lovlig da de diskriminerer pga. køn..

Henrik

Fra : DaneX

Dato : 22-02-06 20:37

> [...]
> Detailhandlen må nemlig ikke nægte salg til bestemte grupper (heller ikke
> selvom det falder udenfor love om forskelsbehandling).

Næh, men så kan man jo skrive:

"Taxichauffører skal betale 10 gange prisen"

Dermed nægter man jo ikke direkte at sælge til denne gruppe - men det giver
nok samme resultat.

Fra : Henrik Madsen

Dato : 23-02-06 17:36

On Wed, 22 Feb 2006 20:36:54 +0100, "DaneX" <no@way.com> wrote:

>"Taxichauffører skal betale 10 gange prisen"
>
>Dermed nægter man jo ikke direkte at sælge til denne gruppe - men det giver
>nok samme resultat.

Korrekt..

Prøv f.eks at ringe til en stak forsikringsselskaber og sig du er 18
år og lige har fået en bil som skal forsikres.

Ingen siger nej til dig men nogen af dem giver dig en pris der er så
ublu at det er at betragte som et nej.

Henrik

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-02-06 19:30

After serious thinking Henrik Madsen wrote :
> Ingen siger nej til dig men nogen af dem giver dig en pris der er så
> ublu at det er at betragte som et nej.

I praksis er der mange af dem der anbefaler at man tegner forsikring
hos en konkurent hvis denne er billigere - det oplevede jeg hos 3-4
selskaber da jeg ringede rundt for at få priser.

Men et nej, det har du ret i man aldrig får - for ansvarsforsikringen
på en bil er lovpligtig og derfor må selskaberne ikke nægte den.

"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly
by."
- Douglas Adams

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 22-02-06 14:37

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev:

> Detailhandlen må nemlig ikke nægte salg til bestemte grupper
> (heller ikke selvom det falder udenfor love om
> forskelsbehandling).

Markedsføringsloven er blevet ændret så der er ikke længere regler der
hindrer mængdebegrænsning derunder ovenstående.

http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20050138930

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 22-02-06 14:55

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

> Markedsføringsloven er blevet ændret så der er ikke længere regler der
> hindrer mængdebegrænsning derunder ovenstående.

Ok, - det har jeg ikke været opmærksom på.

/Per

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-02-06 18:08

"Morten "Bjergstrøm\"" <nospam01@miljokemi.dk> writes:

> Markedsføringsloven er blevet ændret så der er ikke længere regler der
> hindrer mængdebegrænsning derunder ovenstående.
>
> http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20050138930

Den nye markedsføringslov gælder først fra 1. juli.

--
Peter Makholm | Yes, you can fight it, but in the end the ultimate
peter@makholm.net | goal of life is to have fun