ssende sms til forkert nummer
Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 22-02-06 01:24

Hej Gruppe

Jeg har lavet en side hvor man kan tilmelde sig nyhedder på sms...

men der er ikke noget særlig verificering på rigtigheden af mobilnummeret
man indtaster... den kontrolerer at der er 8 cifre og at det er tal...

men kan jeg blive dømt for spam eller lign hvis en person tilmelder andre på
siden?? er det mit ansvar at sende en bekræftelses-sms ud for at være 100%
sikker ??

--
Mvh Brian Tingholm
mail: "fornavn" @menu-kort.dk

Fra : snuden

Dato : 22-02-06 01:59

"Brian Tingholm [7900]" <rendmig@tingholm.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> på siden?? er det mit ansvar at sende en bekræftelses-sms ud for at være

Ikke juridisk svar: Jeg vil ihvertfald blive godt gnaven, hvis ikke man
skulle bekræfte sit nr noget i stil med der sendes en kode til det nr der
vil tilmelde sig og hvis det ikke er den rigtige kode der tastes ind
tilmeldes nummeret ikke. Det er useriøst, at man kan tilmelde tilfældige
numre..

Fra : Holst

Dato : 22-02-06 08:55

snuden wrote:

> [...]
> vil tilmelde sig og hvis det ikke er den rigtige kode der tastes ind
> tilmeldes nummeret ikke. Det er useriøst, at man kan tilmelde tilfældige

Enig. Ved tilmelding bør der sendes en bekræftelses-sms til det
pågældende nummer. Denne sms bør indeholde en kode, som bør skulle
indtastes på hjemmesiden sammen med mobilnummeret for at abonnementet
træder i kraft.

Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 22-02-06 11:26

> Enig. Ved tilmelding bør der sendes en bekræftelses-sms til det pågældende
> nummer. Denne sms bør indeholde en kode, som bør skulle indtastes på
> hjemmesiden sammen med mobilnummeret for at abonnementet træder i kraft.

Ikke for at være ubehøvlet eller utaknemmelig, men spørgsmålet gik ikke på
om det virkede proffesionelt...

Det vil gøre det en hel del vanskeligere (læs umuligt) for mig selv at lave
siden med denne kontrol. Det eneste siden kan i skrivende stund er at liste
en dynge tal op separeret med semikolon som jeg så kan copy/paste til min
websms-service...

--
Mvh Brian Tingholm
mail: "fornavn" @menu-kort.dk

Fra : Jesper Brock

Dato : 22-02-06 11:54

> Ikke for at være ubehøvlet eller utaknemmelig, men spørgsmålet gik ikke på
> om det virkede proffesionelt...
>
> Det vil gøre det en hel del vanskeligere (læs umuligt) for mig selv at
> lave siden med denne kontrol.

Så synes jeg, du skal få en anden til at lave siden - så er du samtidig 100%
sikker på at slippe for tiltale efter Markedsføringslovens §6a.

"§ 6a. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af
elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på
afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og
tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det."

Herudover har de fleste internet- og webhoteludbydere et rimelig strengt
regelsæt, når det kommer til spam-klager... og dem kan du nok imødese at få
en del af, hvis du bare lader systemet stå piv-åbent.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-06 18:05

snuden wrote:

> [...]
> skulle bekræfte sit nr noget i stil med der sendes en kode til det nr der
> vil tilmelde sig og hvis det ikke er den rigtige kode der tastes ind

Det er jeg enig i. I øvrigt ville det være en god ide at
inkludere IP adressen på klienten i den SMS besked.

--
Kasper Dupont -- Rigtige mænd skriver deres egne backupprogrammer
#define _(_)"d.%.4s%."_"2s" /* This is my new email address */

Fra : Geert Lund

Dato : 22-02-06 19:07

Kasper Dupont wrote:

> Det er jeg enig i. I øvrigt ville det være en god ide at
> inkludere IP adressen på klienten i den SMS besked.

Hvorfor?

Geert Lund,
www.GLD.dk

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-06 12:35

Geert Lund wrote:

> Hvorfor?

Fordi det så vil være nemmere for dem der evt. måtte være udsat
for misbrug at finde frem til den skyldige. Og jeg tror omfanget
af misbrug vil kunne reduceres, hvis man ved, at man ikke kan
misbruge systemet anonymt.

Fra : Geert Lund

Dato : 01-03-06 14:55

Kasper Dupont wrote:

> [...]
> for misbrug at finde frem til den skyldige. Og jeg tror omfanget
> af misbrug vil kunne reduceres, hvis man ved, at man ikke kan

Hvordan kan du finde misbrugeren alene ud fra en ip-adresse? Det giver
da ingen mening at sende denne til modtager af beskeden - men jeg går da
bestemt ud fra at tjeneste-/sms udbyderen logger den slags data!

Ingen normale brugere kan indkredse misbruget alene ud fra en IP
adresse. Ikke engang os der normalt sidder med den slags vil kunne det i
mange tilfælde.

I stedet ville det være bedre at informere om en URL hvorfra man kan
blackliste sit mobilnummer - således at der ikke fremtidigt kan spammes
- det vil da give meget mere mening. Eller alternativt medsende et
tracking-nummer som tjenesteudbyderen kan benytte til at finde den/de
konkrete beskeder.

Geert Lund,
www.GLD.dk

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-06 21:52

Geert Lund wrote:

> Hvordan kan du finde misbrugeren alene ud fra en ip-adresse?

Det bliver nemmere. Hvis man kender IP adressen er det færre
personer man skal have fat i for at finde frem til personen.
Nogle gange er IP adressen i sig selv nok til at finde frem
til personen.

> Det giver
> da ingen mening at sende denne til modtager af beskeden - men jeg går da
> bestemt ud fra at tjeneste-/sms udbyderen logger den slags data!

Selvfølgelig vil jeg gå ud fra at de logger det. De fleste
webservere logger jo som default IP adresse og URI på
samtlige requests.

> Ingen normale brugere kan indkredse misbruget alene ud fra en IP
> adresse. Ikke engang os der normalt sidder med den slags vil kunne det i
> mange tilfælde.

Man kan ikke altid finde frem til en person udfra IP adressen.
Men det kan aldrig blive sværere af at man kender IP adressen.
Og jeg kan ikke finde et eneste argument for ikke at sende
oplysningen med.

> I stedet ville det være bedre at informere om en URL hvorfra man kan
> blackliste sit mobilnummer - således at der ikke fremtidigt kan spammes
> - det vil da give meget mere mening.

Ja, det giver mening i nogen udstrækning. Men jeg kan få øje på
et par problemer ved den slags blacklistning. For det første
ville man skulle blackliste sit nummer ved hver enkelt service.
For det andet skal man jo have en måde til at få fjernet et
nummer fra blacklisten igen. Abonnementet kan jo ophøre og
nummeret blive givet til en anden person, som gerne vil gøre
brug af servicen. En mere praktisk strategi ville være at
automatisk lave en midlertidig blacklistning hvis et forsøg på
oprettelse ikke bliver bekræftet. Man kan starte med en periode
på en time og så sætte den op efter hvert forsøg indtil den når
op på tre måneder.

> Eller alternativt medsende et
> tracking-nummer som tjenesteudbyderen kan benytte til at finde den/de
> konkrete beskeder.

Telefonnummeret burde være nok.

Fra : per christoffersen

Dato : 02-03-06 08:44

"Kasper Dupont"
<37965467137924984229@expires.12.apr.2006.kasperd.net.invalid> skrev i en
meddelelse news:4406096B.C42A6437@expires.12.apr.2006.kasperd.net.invalid...

> [...]
> Men det kan aldrig blive sværere af at man kender IP adressen.
> Og jeg kan ikke finde et eneste argument for ikke at sende

Hvad med argumentet om, at det er en ubruigelig oplysning for de fleste, og
forvirrende for mange?

Jeg ville bare logge oplysningen, og skrive en tekst i tilmeldingen om at
man kan kontakte firmaet, hvis man ikke mener selv at have tilmeldt sig.

/Per

Fra : Geert Lund

Dato : 02-03-06 09:30

Kasper Dupont wrote:

> [...]
> Men det kan aldrig blive sværere af at man kender IP adressen.
> Og jeg kan ikke finde et eneste argument for ikke at sende

Ikke altid? Hvor ofte kan du finde frem til den konkrete bruger på en
IP-adresse? Har du hørt om at flere brugere kan benytte samme computer,
samme lokalnetværk og dermed samme ip-adresse? Du vil få svært ved at
bevise noget - alene ud fra en ip-adresse.

Yderligere kan jeg ikke se hvem der skulle give dig informationen om
kunden bag en given ip-adresse? Jeg er ret sikker på at ingen
teleselskaber vil være dig behjælpelig med den information - med mindre
de får en henvendelse fra politiet eller andre med en dommerkendelse.

Så jeg kan ganske enkelt ikke se hvad det skulle gavne at medsende
ip-adressen - men det giver 100 gange mere mening at medsende en
information om hvordan man forhindrer yderligere chikane - uanset
hvordan metoden til det så er skruet sammen.

> Telefonnummeret burde være nok.

Tjae... det kommer jo an på hvor mange services etc. man driver.

Geert Lund,
www.GLD.dk

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-06 18:22

Geert Lund wrote:

> Ikke altid? Hvor ofte kan du finde frem til den konkrete bruger på en
> IP-adresse?

Hvis nu vi tager 87.50.69.74 som eksempel, så kan jeg
umiddelbart finde frem til dette:

[kasperd@hactar:pts/24] resolveip 87.50.69.74
Host name of 87.50.69.74 is 0x5732454a.bynxx12.adsl-dhcp.tele.dk
[kasperd@hactar:pts/24] host -t TXT bynxx12.ip.tele.dk
bynxx12.ip.tele.dk text "Noerregade, Copenhagen, Denmark"
[kasperd@hactar:pts/24]

Der er masser af andre måder at finde oplysninger om en IP
adresse på. Jeg kan f.eks. undersøge om der er sendt nogle
usenet postings til dk grupper fra IP adressen:

[kasperd@hactar:pts/18] telnet news.tele.dk 119
Trying 62.243.74.162...
Connected to news.tele.dk.
Escape character is '^]'.
200 dread14.news.tele.dk NNRP Service Ready (posting ok).
GROUP dk.videnskab.jura
211 6736 146211 152946 dk.videnskab.jura
XPAT NNTP-Posting-Host 1- 87.50.69.74
221 NNTP-Posting-Host matches follow.
152183 87.50.69.74
152184 87.50.69.74
152191 87.50.69.74
152232 87.50.69.74
152858 87.50.69.74
152901 87.50.69.74
..
HEAD 152183
221 152183 <43fca6f9$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> head
Date: Wed, 22 Feb 2006 19:07:01 +0100
From: Geert Lund <glund-news@post.tele.dk>

Antallet af grupper er ikke større, end at det er
realistisk med en automatiseret søgning gennem dem alle.
Jeg kan også gå på jagt i alle de logfiler jeg kan komme
i nærheden af, og undersøge om der skulle være nogle
servere på IP adressen, som kan give mig yderligere
fingerpeg.

Og så kan jeg jo endeligt gå ind på dgs.dk og søge
efter personer med pågælende navn i nærhedden af
Nørregade, København.

> Har du hørt om at flere brugere kan benytte samme computer,
> samme lokalnetværk og dermed samme ip-adresse? Du vil få svært ved at
> bevise noget - alene ud fra en ip-adresse.

Hvem har sagt jeg skulle bevise noget? Jeg kan jo ikke engang
bevise, at den IP adresse de giver mig er rigtig. Men hvis jeg
kan finde tilstrækkeligt med oplysninger til at sandsynliggøre
chikane, så står man jo nok stærkere, hvis man vil gå rettens
vej. Bare den lille detalje at man i gentagelsestilfælde kan se,
om det er samme IP adresse, der går igen, ser jeg som meget
værdifuld.

> [...]
> teleselskaber vil være dig behjælpelig med den information - med mindre
> de får en henvendelse fra politiet eller andre med en dommerkendelse.

Jeg har demonstreret hvor meget jeg kunne få uden at skulle
kommunikere med en eneste person.

> Tjae... det kommer jo an på hvor mange services etc. man driver.

Givet et telefonnummer bør udbyderen af sådan en service uden
videre kunne finde ud af, hvad de har sendt af SMS beskeder til
nummeret, og hvorfor.

Fra : per christoffersen

Dato : 02-03-06 18:41

"Kasper Dupont"
<89593909415371079974@expires.13.apr.2006.kasperd.net.invalid> skrev i en
meddelelse news:440729BB.D2E45C06@expires.13.apr.2006.kasperd.net.invalid...

> Og så kan jeg jo endeligt gå ind på dgs.dk og søge
> efter personer med pågælende navn i nærhedden af
> Nørregade, København.

Jeg har ihvertfald et bud på nogen med en adresse i Nørregade, nemlig TDC.
Gæt selv hvorfor jeg lige kom i tanke om dem

/Per

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-06 19:52

per christoffersen wrote:

> Gæt selv hvorfor jeg lige kom i tanke om dem

Jeg er ikke tankelæser.

Fra : Geert Lund

Dato : 02-03-06 19:14

Kasper Dupont wrote:

> Hvis nu vi tager 87.50.69.74 som eksempel, så kan jeg
> umiddelbart finde frem til dette:

> Jeg har demonstreret hvor meget jeg kunne få uden at skulle
> kommunikere med en eneste person.

Du misser simpelthen hele pointen - ja, du er en af "få" mennesker af de
1,2 (eller hvor langt vi nu er oppe) mobiltelefon-abonnenter i DK der
med diverse opslagsværker og værktøjer kan finde frem til en formodet
person (du har dog stadig absolut ingen garanti) - altså skulle man
medsende IP adressen for at tilgodese 1 ud af 5000 kunder eller noget i
den stil - det er simpelthen komplet spild af op til 15 tegn ud af 160
tegn i en besked (uden tekst der beskriver at det er en IP-adresse)!

Jeg mener det må være din opgave at henvende dig til tjenesteudbyderen
og lade dem tage affære såfremt du chikaneres - eller i grove tilfælde -
lade politiet henvende sig til tjenesteudbyderen som så kan grave
relevante data frem.

Og jeg køber ikke dit argument - og du kan i hvertfald ikke få mig som
nuværende tjenesteudbyder til at anbefale mine kunder at medsende
IP-adressen i beskeden. Jeg vil direkte fraråde det!

> Givet et telefonnummer bør udbyderen af sådan en service uden
> videre kunne finde ud af, hvad de har sendt af SMS beskeder til
> nummeret, og hvorfor.

Givet og givet - du antager vist en hel del mere end du kender til den
praktiske hverdag! Jeg kan da som tjenesteudbyder ganske givet godt
finde frem til hvem der afsendte (af mine kunder) en besked og til
hvilket OADC (modtager) - men jeg nødvendigvis overhovedet ikke se noget
som helst om hvorfor!

Eller endsige - se IP-adressen hvor beskeden kom fra - jeg kan se
hvilken IP-adresse og hvilken af mine kunder der kaldte min gateway -
men jeg kan ikke nødvendigvis se hvilken IP-adresse der har initeret
forbindelsen til min kundes gateway/software. En besked kan være en hel
del IP-adresser igennem før den ender op som sms på din telefon!

Geert Lund,
www.GLD.dk

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-06 20:15

Geert Lund wrote:

> [...]
> person (du har dog stadig absolut ingen garanti) - altså skulle man
> medsende IP adressen for at tilgodese 1 ud af 5000 kunder eller noget i

Du glemmer lige de 70.000 personer som kender en, der kender en,
som kan hjælpe dem med det. Og de 5.000.000, der kender en, der
kender en, som kan hjælpe dem med det.

> det er simpelthen komplet spild af op til 15 tegn ud af 160
> tegn i en besked (uden tekst der beskriver at det er en IP-adresse)!

De legitime brugere har kun brug for en eneste oplysning i den
SMS besked, det er bekræftelseskoden på måske 10 tegn (resten
kan stå på den webside, de allerede er inde på). Så er der 150
tegn at bruge til at hjælpe personer som ikke burde have
modtaget beskeden.

> [...]
> og lade dem tage affære såfremt du chikaneres - eller i grove tilfælde -
> lade politiet henvende sig til tjenesteudbyderen som så kan grave

Hvordan vil du identificere grove tilfælde, hvis du ikke engang
kan se, om de forskellige beskeder er afsendt af samme person?

> Og jeg køber ikke dit argument - og du kan i hvertfald ikke få mig som
> nuværende tjenesteudbyder til at anbefale mine kunder at medsende
> IP-adressen i beskeden. Jeg vil direkte fraråde det!

Og hvis jeg modtager en SMS besked, hvoraf der ikke fremgår
nogen anden afsender en et firma, jeg ikke har noget at gøre
med, så vil det være det pågældende firma, jeg anmelder.

> [...]
> finde frem til hvem der afsendte (af mine kunder) en besked og til
> hvilket OADC (modtager) - men jeg nødvendigvis overhovedet ikke se noget

Så må du da være ret dårligt stillet, hvis en af dine kunder
misbruger muligheden eller blot kører en service, der kan
misbruges.

Fra : Geert Lund

Dato : 02-03-06 20:57

Kasper Dupont wrote:

> Du glemmer lige de 70.000 personer som kender en, der kender en,
> som kan hjælpe dem med det. Og de 5.000.000, der kender en, der
> kender en, som kan hjælpe dem med det.

Der er også langt fra 70.000 abonnenter til 1,2 millioner...!

> [...]

> nogen anden afsender en et firma, jeg ikke har noget at gøre
> med, så vil det være det pågældende firma, jeg anmelder.

Hvem siger det fremgår? Nogle gange bliver der ikke engang sat afsender
nummer på en sms... Så er den sendt fra fx 1231 og kunne indeholde
teksten "Din kode er: 1234" og ikke andet.

Ret svær at spore tilbage til en tjenesteudbyder - der er faktisk kun
UnWire tilbage og UnWire kan så - måske med lidt god vilje - hjæpe dig
videre til en tjenesteudbyder eller en underleverandør, som kan hjælpe
dig videre til en tjenesteudbyder eller underleverandør og så fremdeles.

Igen igen - jeg forstår ikke hvad du vil med IP-adressen, da den ikke
kan hjælpe dig synderligt hvis du bliver chikaneret eller spammet (af
den ene eller anden årsag) - derimod er det en god service at man sørger
for der medfølger et klart hint om hvor du kan henvende dig hvis der er
problemer.

> Så må du da være ret dårligt stillet, hvis en af dine kunder
> misbruger muligheden eller blot kører en service, der kan
> misbruges.

Hvis en af mine kunder har en kunde der har en kunde - ja, så er jeg
dårligt stillet - for jeg har ikke ansvar for hvad mine kunder benytter
adgangen til min SMS-gateway til... Og jeg har ikke tænkt mig at sidde
og checke samtlige afsendte beskeder igennem inden afsendelsen for at se
om der mangler en IP-adresse eller om den reelt angiver den korrekte
afsender! Det er en teori du har som ikke holder i den virkelige verden!

Geert Lund,
www.GLD.dk

Fra : Geert Lund

Dato : 02-03-06 21:02

Geert Lund wrote:

> [...]
> om der mangler en IP-adresse eller om den reelt angiver den korrekte
> afsender! Det er en teori du har som ikke holder i den virkelige verden!

Jeg skal dog lige indføre her - at i den gateway adgang jeg tilbyder -
har vi netop lagt op til at vores kunder/kundens kunder medsender
klientens IP-adresse til vores gateway - således at vi kan på vores
niveau lave en blacklisting hvis det blir nødvendigt. Men det er ikke
noget vi hverken kan kræve eller aktivt kan følge op på.

Og jeg har haft flere kunder (og kunders kunder) som alligevel blot
sender gennem den samme firewall (ip-adresse) selvom de har butikker der
benytter tjenesten spredt rundt i hele landet - og så er du temlig
fucked alligevel...

Geert Lund,
www.GLD.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 22-02-06 21:55

"Kasper Dupont"
<40968995431969390004@expires.05.apr.2006.kasperd.net.invalid> skrev i en
meddelelse news:43FC99A8.79CC2362@expires.05.apr.2006.kasperd.net.invalid...

> Det er jeg enig i. I øvrigt ville det være en god ide at
> inkludere IP adressen på klienten i den SMS besked.

Der er næppe mange almindelige mennesker, der vil kunne bruge den oplysning
til noget fornuftigt.
Men man kan da logge den til muligt senere brug, hvis det viser sig, at
tilmeldingen er foregået uberettiget (selvom oplysningen langt fra i alle
tilfælde vil kunne bruges til noget). Det er dog ikke noget man vil være
forpligtiget til juridisk, så vidt jeg kan se.

/Per

Fra : per christoffersen

Dato : 22-02-06 11:48

> [...]
> på siden?? er det mit ansvar at sende en bekræftelses-sms ud for at være

Det kommer an på hvilken karakter din SMS-udsendelse har. Har den kommerciel
karakter (altså hvis der er en form for økonomisk gevint forbundet med et),
så er det formodentlig omfattet af Markedsføringslovens bestemmelser om
elektroniske henvendelser.

Iflg. Markedsførinsgloven skal der foreligge et tilsag, og det er dit ansvar
at kunne dokumentere tilsagnet. derfor vil det være fornuftigt (for at undgå
problemer) at du indfører en form for verifikation, som kan binde nummerets
bruger til udsendelsen. Denne dokumentation bør du logge eller gemme på
anden vis.

Er din SMS-udsendelse af privat eller foreningsmæssig karakter, så er du
ikke bundet af Markedsføringsloven, men det vil nok være fornuftigt at
indføre verifikationen alligevel. Det vil kunne vække megen irritation, hvis
din service pludselig kan blive anvendt til chikanerier.

/Per

Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 22-02-06 23:37

> Det kommer an på hvilken karakter din SMS-udsendelse har.

det er 100% kommercielt brug...

> Iflg. Markedsførinsgloven skal der foreligge et tilsag, og det er dit
> ansvar at kunne dokumentere tilsagnet.

som siden er nu (lavet, men ikke i brug) logger den ip og tidspunkt...
man skal jo selv melde sig til, men at det kan misbruges er vel ikke værre
end når jeg kan skrive en andens mobilnummer på en seddel på Jensens
Bøfhus... er verifikationen virkelig at forlange??

> Det vil kunne vække megen irritation, hvis din service pludselig kan blive
> anvendt til chikanerier.

man kan jo let afmelde servicen igen... og der er kontrol på at samme nummer
ikke bliver tilføjet flere gange...

Så længe jeg ikke direkte høster en masse fra krak, kan jeg ikke se det
burde være et problem... men jeg er ikke just jurist...

--
Mvh Brian Tingholm
mail: "fornavn" @menu-kort.dk

Fra : Jesper Brock

Dato : 22-02-06 23:44

> [...]
>
> Så længe jeg ikke direkte høster en masse fra krak, kan jeg ikke se det
> burde være et problem... men jeg er ikke just jurist...

Jeg tror ikke rigtig, du har genenmtænkt konsekvenserne af dine egne
ytringer....

Hvis nu din egen telefon blev massespammet (lad os sige 100 SMS-beskeder fra
lige så mange nye udbydere hver eneste dag), og du ved henvendelse til
udbyderne fik beskeden "jamen du kan da nemt melde dig fra igen".... hvor
mange dage ville der så gå, inden du opgav at have mobiltelefon?

Fra : Geert Lund

Dato : 23-02-06 00:16

Brian Tingholm [7900] wrote:

> [...]
> end når jeg kan skrive en andens mobilnummer på en seddel på Jensens
> Bøfhus... er verifikationen virkelig at forlange??

Altså - du spørger om det kan være et problem - du får at vide - ja, det
kan det - både etisk og juridisk - og du bør lave en form for
verifikation...

Du bryder dig ikke om at skulle lave sådan et check (som i øvrigt må
være super nemt at lave - også evt. som ekstra modul til andre
webløsninger) - og derfor synes du bare det er lige meget? Hvorfor så
spørge?

Som en der udbyder sms-gateway/smsc adgang - kan jeg kun sige - ja, det
er et stort problem hvis man kan bruge din side til at spamme andre
folks mobiltelefoner og tilmelde dem uden du checker om det er den
person der har mobiltelefonen som reelt også tilmelder sig servicen.

Hvis du vil have dit på det tørre - så sørger du for at sende en
verifikationskode til det indtastede mobilnr. (fx 4-cifre) som skal
indtastes på din webside. Det er så at sige brugerens underskrift på at
du har tilladelse til at sende info ud.

Så har du ryggen helt fri.

Geert Lund,
www.GLD.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-02-06 01:27

Brian Tingholm [7900] skrev:

> [...]
> man skal jo selv melde sig til, men at det kan misbruges er vel ikke værre
> end når jeg kan skrive en andens mobilnummer på en seddel på Jensens

At skrive en andens mobilnummer på en regning er ikke værre end
at gokke en gammel kone i bolden og hugge hendes penge.

> man kan jo let afmelde servicen igen...

Du har åbenbart ikke været offer for tilmeldingschikane? Det har
jeg. Jeg begyndte at modtage diverse mails fra 20 forskellige
tjenester, og det var mange om dagen. Jeg var lidt klam ved at
afmelde mig derfra, for jeg vidste jo ikke om min mailadresse så
bare blev samlet op og spammet endnu mere. To ud af tre svarede
ikke på min henvendelse, men heldigvis virkede alle afmeldinger.

Det var et par ubehagelige uger indtil jeg kunne begynde at tro
på at jeg var sluppet fri igen, og jeg priste mig lykkelig at det
'kun' var 20 og ikke 100 steder idioten havde meldt mig til.

> Så længe jeg ikke direkte høster en masse fra krak, kan jeg ikke se det
> burde være et problem...

Det er ikke så meget et problem med hvad du høster, men hvad
andre benytter din gratis spammaskine til.

--
Bertel