Brug af båndlagt arv?
Fra : lars bo

Dato : 21-02-06 19:21

Da min far som sidst levende forældre døde, efterlod han sig et testamente
hvori han bestemte at vi 3 søskende skulle dele arven således at min søster
og jeg fik hver 11/36 og min bror fik sin tvangsarv på 9/36, rest gik til
diverse andre.

Min brors arv fik følgende påtegning i testamentet:

citat:
§1 Det er mit ønske at min søn, xx alene skal arve sin tvangsarv.
Tvangsarven skal båndlægges og anbringes i et af eksekutor udpeget og
anerkendt forvaltningsinstitut.
Renter og udbytte af de båndlagte midler skal være at udbetale til min søn
efterhånden som de forfalder.
citat slut.

Det skal her oplyset at min bror som nu er afgået ved døden, var svært
mentalt retarderet, fik sin pension, og havde en værge.

Min bror fik overført et beløb til DDB-forvaltningsfadeling, og nu da jeg
skal gøre boet op, kan jeg konstaterer at dette er
reduceret med 20 %.
Jvf. ovenstående §1 skulle dette jo ikke kunne lade sig gøre?

Med venlig hilsen
lars bo

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-02-06 19:27

"lars bo" <lbh@postkasse.com> writes:

> [...]
> reduceret med 20 %.
> Jvf. ovenstående §1 skulle dette jo ikke kunne lade sig gøre?

Det kommer jo an på placeringen af pengene og hvordan de er blevet
forvaltet. Det kan være at pengene i en periode har været placeret med
tab og at man ikke har skønnet at dette tab skulle opvejes ved at
tilbageholde senere rente og udbytte.

--
Peter Makholm | Perhaps that late-night surfing is not such a
peter@makholm.net | waste of time after all: it is just the web

Fra : lars bo

Dato : 21-02-06 19:41

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilbageholde senere rente og udbytte.
>
> --
> Peter Makholm | Perhaps that late-night surfing is not such a

Er der andre måder "man" har kunne bruge af pengene, her tænker jeg på
plejehjemmet/værgen i samråd, evt. med accept fra statsamtet.

Min far bandt netop pengene fordi han ikke havde tiltro til det offentlige
(og lad så den diskussion ligge), og derfor er dette en principiel sag.
Hilsen
lars bo

Fra : Christian Madsen

Dato : 21-02-06 20:36

Hvis jeg var dig ville jeg kontakte værgen og DBB, og bede om en redegørelse
for brugen af pengene. Hvis de ikke kan det, er der ikke andet for end at gå
i retten (hvis altså beløbet er så stort at det kan betale sig)

Mvh. stud.jur Christian Madsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-06 21:27

lars bo skrev:

> [...]
> og jeg fik hver 11/36 og min bror fik sin tvangsarv på 9/36, rest gik til

Sidespørgsmål:
Er tvangsarven til broderen ikke kun 6/36? (1/3 af halvdelen)

--
Bertel

Fra : lars bo

Dato : 21-02-06 22:49

> Sidespørgsmål:
> Er tvangsarven til broderen ikke kun 6/36? (1/3 af halvdelen)
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/

Han fik 6/36 efter min mor og 3/36 efter min far, min far sad i uskiftet bo.
hilsen
lars bo

Fra : Jesper Brock

Dato : 21-02-06 22:57

> Sidespørgsmål:
> Er tvangsarven til broderen ikke kun 6/36? (1/3 af halvdelen)

Jow

(korteste svar, jeg har skrevet i lang tid *GG*)

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.