Opløsning af forening
Fra : Spinner

Dato : 21-02-06 11:47

hvis jeg har en forening som jeg gerne vil have opløst, hvad gør jeg så.
Følgende er taget fra vedtægterne:

§ 20 Opløsning
Stk. 1 Bestemmelse om foreningens opløsning kan kun tages på en i dette
øjemed særlig indkaldt generalforsamling. Mindst 2/3 af foreningens
stemmeberettigede medlemmer efter antal skal være repræsenteret. Til
vedtagelse af forslaget kræves mindst 2/3 af de afgivne stemmer.
Stk. 2 Er der ikke ved en således indkaldt generalforsamling repræsenteret
tilstrækkeligt antal stemmeberettigede medlemmer, udsender bestyrelsen
spørgsmålet til afgørelse ved urafstemning blandt foreningens
stemmeberettigede medlemmer.
Ved denne urafstemning kan beslutning om opløsning tages med 3/4 af de
afgivne stemmer. På samme måde bestemmes det, til hvilke almennyttige formål
de eventuelle ejendele samt eventuelle formue, skal tilfalde.
Stk. 3 Denne paragraf kan kun ændres under de samme betingelser som fastsat
i denne paragraf om foreningens opløsning.

_slut_

1. hvis der ikke dukker 2/3 op? Det gør der med garanti ikke?

2. jeg sender brev rundt til alle og beder dem stemme. De siger at den IKKE
skal opløses? Hvad gør jeg så?

3. hvis der ikke er 3/4 der stemmer ved urafstemningen?

Pyha.

Spinner

Fra : Fred Thiesen

Dato : 21-02-06 12:35

"Spinner" <Spinner@coool.dk> skrev i melding
> [...]
> IKKE
> skal opløses? Hvad gør jeg så?
>
> 3. hvis der ikke er 3/4 der stemmer ved urafstemningen?

Vedtægterne kræver jo 3/4 af de //afgivne// stemmer - så om medlemmene
ønsker det
skulle det gå fint - selv om eventuelt kun fire stemmer - bare tre af dem er
for opløsning.

mvh

Fred T

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 21-02-06 13:03

"Spinner" <Spinner@coool.dk> wrote in message

> 3. hvis der ikke er 3/4 der stemmer ved urafstemningen?

Hvis du selv stemmer for det, skulle nedlæggelsen være sikret selvom du er
den eneste, der har stemt.

hilsen
Uffe

Fra : per christoffersen

Dato : 21-02-06 13:22

"Spinner" <Spinner@coool.dk> skrev i en meddelelse
> 2. jeg sender brev rundt til alle og beder dem stemme. De siger at den
> IKKE
> skal opløses? Hvad gør jeg så?

Så bliver foreningen ikke opløst.
Men hvorfor vil du gerne opløse en forening, hvis medlemmerne ønsker at den
skal bestå?

/Per

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 21-02-06 13:43

per christoffersen skriblede:

> Men hvorfor vil du gerne opløse en forening, hvis medlemmerne ønsker
> at den skal bestå?

Måske fordi som han skrev:
*Jeg har en forening*

--
Lars Fragstrup

Fra : per christoffersen

Dato : 21-02-06 14:12

"Lars Fragstrup" <not@dk.invalid> skrev i en meddelelse
> per christoffersen skriblede:

> Måske fordi som han skrev:
> *Jeg har en forening*

Man kan ikke 'have' en forening i betydningen, at man ejer den.
I en normal foreningensstruktur er foreningen styret af medlemmerne og
generalforsamlingen er øverste myndighed.

/Per

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 21-02-06 14:17

per christoffersen skriblede:

> Man kan ikke 'have' en forening i betydningen, at man ejer den.
> I en normal foreningensstruktur er foreningen styret af medlemmerne og
> generalforsamlingen er øverste myndighed.

I know, men ordlyden i det oprindelige indlæg
fik det til at lyde som _demokratur_

--
Lars Fragstrup

Fra : Spinner

Dato : 21-02-06 14:23

> per christoffersen skriblede:

Det er en pokerklub. Folk har ikke sådanne relationer som i alm foreninger.
Denne forening er oprettet som sikkerhed for lovligheden (unden at jeg vil
diskuttere mere vedr dette.

Men som skrevet før....hvad gør jeg?

Fra : Fred Thiesen

Dato : 21-02-06 14:33

> [...]
> foreninger.
> Denne forening er oprettet som sikkerhed for lovligheden (unden at jeg vil

Melder dig ud - eller takker nej til at sidde i bestyrelsen?

mvh

FredT

Fra : per christoffersen

Dato : 21-02-06 14:43

"Fred Thiesen" <fred@permo.no> skrev i en meddelelse

> Melder dig ud - eller takker nej til at sidde i bestyrelsen?

Nemlig.

/Per

Fra : Spinner

Dato : 21-02-06 15:19

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Nemlig.

Okay, Per. Hvad så hvis alle melder sig ud? Hvad gør vi så...? Jeg er kasser
og min ven er formand.

Lad mig nu få nogle konstruktive svar, og eller tie. Tak

Spinner

Fra : per christoffersen

Dato : 21-02-06 15:41

> "per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Lad mig nu få nogle konstruktive svar, og eller tie. Tak

Svarene er konstruktive, men det er bare ikke de svar som du ønsker.
Det er et faktum, at et mindretal ikke kan nedlægge foreningen imod
flertallets udtrykkelige vilje (faktisk skal der et stort flertal til).
Det er muligt, det generer dig, men sådan er det.

Til gengæld kan du slippe ud af klemmen og bekymringerne ved at melde dig
ud. Det er herefter overhovedet ikke din hovedpine, hvad der sker med
foreningen. Den er sin egen juridiske enhed, og må som sådan klare sig selv.

Det kan så være, at du har nogle personlige relationer/følelser, der gør at
du ikke synes at det er den rigtige måde at gøre det på. Det kan kun løses
ved enten at ændre på din egen opfattelse eller ved at du anvender energi
på, at overbevise nogle af de andre medlemmer om, at de skal medvirke til at
lukke foreningen.

Indtil videre er der tale om en teoretisk situation, - forudsætningen er, at
et tilstrækkeligt stort antal medlemmer vil stemme nej til nedlæggelsen ved
urafstemningen. For at imødegå den situation kan det være en god ide meget
tydeligt at gøre opmærksom på, at de to aktive medlemmer ikke påtænker at
fortsætte deres arbejde. Skulle der på denne baggrund stadig være
tilstrækkeligt mange, der stemmer imod, må det være op til disse medlemmer
at føre foreningen videre.

Igen - hvis foreningens medlemmer ikke ønsker den nedlagt, så kan den ikke
nedlægges.
Og jeg forstår stadig ikke hvorfor nogen skulle ønske at gøre det mod
medlemmernes vilje.

/Per

Fra : Spinner

Dato : 21-02-06 16:30

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Svarene er konstruktive, men det er bare ikke de svar som du ønsker.

Det må formodes at jeg nok ved langt bedre hvilke svar jeg ønsker og hvilke
jeg ikke ønsker. Jeg ønsker svar på mine spørgsmål. Ingen svar er negative,
idet jeg ikke har nogle forventninger, og ej heller nogle preferencere
derigennem.

> Det er et faktum, at et mindretal ikke kan nedlægge foreningen imod
> flertallets udtrykkelige vilje (faktisk skal der et stort flertal til).
> Det er muligt, det generer dig, men sådan er det.

Det generer mig ikke det mindste. Derimod vil jeg læse resten af dit indlæg,
hvor jeg håber mine andre muligheder så er beskrevet...
For svaret "hører" ikke sammen med mine spørgsmål

> [...]
> ud. Det er herefter overhovedet ikke din hovedpine, hvad der sker med
> foreningen. Den er sin egen juridiske enhed, og må som sådan klare sig

Okay. Man man det? Det er brugbart...

> [...]
> på, at overbevise nogle af de andre medlemmer om, at de skal medvirke til

Selvfølgelig har jeg nogle "følelser" med. Men ikke mere end at jeg ikke nok
vælger den fremgangsmåde, hvis der ikke er andre...

> [...]
> fortsætte deres arbejde. Skulle der på denne baggrund stadig være
> tilstrækkeligt mange, der stemmer imod, må det være op til disse medlemmer

Lad os føre den videre. Det møder ikke nok op til den ekstraordin. genral.
Vi skal så brevstemme. Der kommer ikke nok stemmer...
Hvad så?

> Igen - hvis foreningens medlemmer ikke ønsker den nedlagt, så kan den ikke
> nedlægges.
> Og jeg forstår stadig ikke hvorfor nogen skulle ønske at gøre det mod
> medlemmernes vilje.

Nej, det kan du ikke. Men tænk dig. Det skal du nemlig heller ikke bekymre
dig om

Spinner

Fra : per christoffersen

Dato : 21-02-06 16:54

> "per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> selv.
>
> Okay. Man man det? Det er brugbart...

Selvfølgelig kan man det. Hvad skulle forhindre dig i det?
(I øvrigt er det jo det forslag som både Fred og jeg kunne tilslutte os, og
som du tidligere kaldte ikke-kontruktivt...)

> Lad os føre den videre. Det møder ikke nok op til den ekstraordin. genral.
> Vi skal så brevstemme. Der kommer ikke nok stemmer...

Der er da ikke krav om et antal stemmer ved urafstemningen. Der skal bare
være 3/4 for nedlæggelse af de fremsendte stemmer.

> Nej, det kan du ikke. Men tænk dig. Det skal du nemlig heller ikke bekymre
> dig om

Næ.
Men konstruktive svar kræver nu som regel, at man kender målet, - ellers er
det jo simpelt regelrytteri.

/Per

Fra : Spinner

Dato : 21-02-06 17:16

> Selvfølgelig kan man det. Hvad skulle forhindre dig i det?
> (I øvrigt er det jo det forslag som både Fred og jeg kunne tilslutte os,
og
> som du tidligere kaldte ikke-kontruktivt...)

Hvor skal jeg gøre af materialet? Alle vores ting?

genral.

> Der er da ikke krav om et antal stemmer ved urafstemningen. Der skal bare
> være 3/4 for nedlæggelse af de fremsendte stemmer.

Nå, okay. Jeg troede at det var kravet at 3/4 af alle medlemmer skulle
stemme på, at den skulle nedlægges. Tak fordi du gjorde mig opmærksom på
dette...

> Næ.
> Men konstruktive svar kræver nu som regel, at man kender målet, - ellers
er
> det jo simpelt regelrytteri.

....ja, som regel. Her er der blot nogle spørgsmål. Og svarene savnedes...

Spinner

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 21-02-06 17:40

> Nå, okay. Jeg troede at det var kravet at 3/4 af alle medlemmer skulle
> stemme på, at den skulle nedlægges. Tak fordi du gjorde mig opmærksom på
> dette...

Det blev du gjort opmærksom på i de første 2 svar for MANGE timer siden.

hilsen
Uffe

Fra : Christian Andersen

Dato : 21-02-06 17:48

Spinner wrote:

> "per christoffersen"

> Nå, okay. Jeg troede at det var kravet at 3/4 af alle medlemmer skulle
> stemme på, at den skulle nedlægges. Tak fordi du gjorde mig opmærksom på
> dette...

Well, det står der ikke noget om ...

"Ved denne urafstemning kan beslutning om opløsning tages med 3/4 af de
afgivne stemmer."

Der står intet om, hvorvidt der skal være simpelt flertal (flere ja- end
nej-stemmer), eller kvalificeret flertal (3/4's flertal), eller 3/4 af
de stemmeberettigede skal stemme ja, eller at 3/4-dele af foreningens
medlemmer skal DELTAGE i afstemningen for at den er gyldig. Det er ikke
særligt godt beskrevet.

Man kan få et hint ved at læse den foregående sætning:

[...]

Hvor det defineres at alle de stemmeberettigede medlemmer skal deltage i
afstemningen(!), men igen mangler oplysninger om hvilket flertal der er
afgørende.

Så --- bestem selv :)

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Spinner

Dato : 22-02-06 08:51

"Christian Andersen" <ij2ztk602@sneakemail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

medlemmer skal deltage i
> afstemningen(!), men igen mangler oplysninger om hvilket flertal der er

Det kan jeg lide

Spinner

Nb. tak for svarene allesammen. Også til dem der skulle "sparkes" ind i mit
hoved:-.)

Fra : Fred Thiesen

Dato : 21-02-06 16:01

> [...]
> kasser
> og min ven er formand.
>
> Lad mig nu få nogle konstruktive svar, og eller tie. Tak

Da er svaret enkelt. Da inkalder du alle (begge) medlemmer til ekstraordinær
GF - og formanden din ven sørger ikke at
møde - eller han avholder sig fra at stemme.
Når det skal stemmes over dit forslag om nedlæggelse stemmer du helt alene
for det - og vips -
så er foreningen opløst med 100% af de afgivne lovlig inkaldte stemmer.
Du kan så samtidig eventuelt også selv bestemme hvad foreningens beholdning
af penge og andet skal
gå til.

Det skulle så være gjort i henhold til vedtægterne såvidt jeg kan se.

mvh

Fred T

Fra : Spinner

Dato : 21-02-06 16:32

> Da er svaret enkelt. Da inkalder du alle (begge) medlemmer til
ekstraordinær
> GF - og formanden din ven sørger ikke at
> møde - eller han avholder sig fra at stemme.

Vi er 35

> [...]
> så er foreningen opløst med 100% af de afgivne lovlig inkaldte stemmer.
> Du kan så samtidig eventuelt også selv bestemme hvad foreningens

Det ville være nemt

se denne... news:43fb2592$0$169$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

Spinner

Fra : Spinner

Dato : 21-02-06 14:21

> Så bliver foreningen ikke opløst.
> Men hvorfor vil du gerne opløse en forening, hvis medlemmerne ønsker at
den
> skal bestå?

Fordi alle gerne vil have den fortsætter, men ingen gider være med til at
lave arbejdet. Vi er 35 medlemmer....

2 arbejder. En formand og en kasser..

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 21-02-06 14:36

> Fordi alle gerne vil have den fortsætter, men ingen gider være med til at
> lave arbejdet. Vi er 35 medlemmer....
>
> 2 arbejder. En formand og en kasser..

Så træk jer som formand og kasserer og se hvad der sker. Eller meld jer ud
af foreningen.

hilsen
Uffe

Fra : Jonathan Stein

Dato : 21-02-06 23:16

Spinner wrote:

> 1. hvis der ikke dukker 2/3 op? Det gør der med garanti ikke?

Ny generalforsamling jvf. reglerne.

> 2. jeg sender brev rundt til alle og beder dem stemme. De siger at den IKKE
> skal opløses? Hvad gør jeg så?

Trækker dig som kasserer og melder dig ud (hvis du ikke vil være med
længere).

> 3. hvis der ikke er 3/4 der stemmer ved urafstemningen?

Ligemeget - vedtægterne siger (ifølge dit citat), at det skal være 3/4
af de _afgivne_ stemmer.

Det reelle problem kommer vel først, hvis ingen vil være
formand/kasserer, men der ikke kan opnås flertal for at nedlægge foreningen.

I det tilfælde kan den nuværende bestyrelse i princippet trække sig og
lade foreningen sejle sin egen sø, da den er en selvstændig juridisk
enhed, men for at undgå et personligt erstatningsansvar, bør bestyrelsen
formentlig drage en hvis omsorg for, at foreningens aktiver bliver
forvaltet fornuftigt efter bestyrelsen fratræden.

M.v.h.

Jonathan

--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.

Fra : Spinner

Dato : 22-02-06 08:52

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

......> formentlig drage en hvis omsorg for, at foreningens aktiver bliver
> forvaltet fornuftigt efter bestyrelsen fratræden.

Tak for det bedste svar!

Spinner

Fra : Christian Andersen

Dato : 22-02-06 09:39

Spinner wrote:

> Tak for det bedste svar!

What am I? Chopped liver?! :P

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!