Gl. lov om advarsel af kommende automobil?
Fra : Nick

Dato : 19-02-06 15:04

Jeg hørte engang en snakke om, at der engang skulle have været en lov eller
anden form for forordning, som kundgjorde, at man skulle gå foran et
automobil med en klokke, for at advare om at det kom.

Er det en skrøne eller kan nogen henvise til teksten?

/Nick

PS: Der står en øl til svigerfar på spidsen, så det er alvorligt!

Fra : Wilstrup

Dato : 19-02-06 15:38

"Nick" <nicklas_kellerFLYTMIGVÆK@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> automobil med en klokke, for at advare om at det kom.
>
> Er det en skrøne eller kan nogen henvise til teksten?

En klokke? Det erindrer jeg ikke, men et flag? javist- det er korrekt nok.
Jeg kan ikke umiddelbart henvise til en tekst, men jeg har set en af de
film, der er udgivet om "Danskernes egen historie" og her fremgår det med
billeder og lyd, så den skulle være god nok!
--
Wilstrup

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-02-06 15:51

"Nick" wrote

> Jeg hørte engang en snakke om, at der engang skulle have været en lov
> eller anden form for forordning, som kundgjorde, at man skulle gå foran et
> automobil med en klokke, for at advare om at det kom

Det var et rødt flag samt horn (og det var England)
http://www.biocrawler.com/encyclopedia/Automobile.

Jeg kan ikke finde en henvisning til en lovtekst

Loven blev indført i England slutningen af 1800 tallet (1875 - 1896)
http://de.wikipedia.org/wiki/Red_Flag_Act

Hmm man er vist ikke helt enige om historien :)
http://www.cybersteering.com/trimain/history/ecars.html#5

Lidt mere info
http://www.devon-cornwall.police.uk/dcsc/factfigs/redflag.htm

> Er det en skrøne eller kan nogen henvise til teksten?
>
> PS: Der står en øl til svigerfar på spidsen, så det er alvorligt!
Betal og se glad ud - eller grav noget mere
Muligvis havde vi ikke en lignende lov herhjemme

- Peter

Fra : Preben Nielsen

Dato : 19-02-06 15:52

> [...]
>
> /Nick
>
> PS: Der står en øl til svigerfar på spidsen, så det er alvorligt!

Det er korrekt at der gik en person foran for at advare, har læst i et FDM´s
motorblad for mange år siden,
men prøv her bibliotekar@veteranbilklub.dk
måske har de en lovtekst

vh Preben

Fra : Holst

Dato : 19-02-06 16:42

Preben Nielsen wrote:

> Det er korrekt at der gik en person foran for at advare, har læst i et FDM´s
> motorblad for mange år siden,
> men prøv her bibliotekar@veteranbilklub.dk
> måske har de en lovtekst

Såfremt der har været en lov derom, bør den kunne findes på retsinfo.dk.

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-06 21:15

Scripsit Holst <newsjan06@shelter.dk>

> Såfremt der har været en lov derom, bør den kunne findes på retsinfo.dk.

Kun hvis den har været gældende på et tidspunkt hvor Retsinformation
eksisterede.

--
Henning Makholm "Den nyttige hjemmedatamat er og forbliver en myte.
Generelt kan der ikke peges på databehandlingsopgaver af

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 19-02-06 22:04

Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:

> Scripsit Holst <newsjan06@shelter.dk>

> Kun hvis den har været gældende på et tidspunkt hvor Retsinformation
> eksisterede.

Er "Danske lov" stadigt gældende? Den er der nemlig.

// Wegge

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-02-06 22:12

Anders Wegge Jakobsen skrev:

> Er "Danske lov" stadigt gældende?

Ja.

--
Bertel

Fra : Codexx

Dato : 19-02-06 23:27

> Ja.

_Hele_ Danske Lov er naturlig ikke gældende mere, kun de enkelte
bestemmelser som findes i Retsinfo:

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A16831100030-REGL

Meget apopos dagens aviser er følgende for eksempel IKKE gældende ret:

6-1-7

Hvem som overbevisis at have lastet Gud, eller bespottet hans hellige Navn,
Ord og Sacramenter, hannem skal Tungen levendis af hans Mund udskæris,
dernæst hans Hoved afslais, og tillige med Tungen settis paa een Stage.

--
/Codexx

Fra : Sverre Stokke

Dato : 19-02-06 15:49

"Nick" <nicklas_kellerFLYTMIGV?K@hotmail.com> den 19. februar 2006 kl.
15:04 +0100 skrev:
> [...]
>
>/Nick
>
>PS: Der står en øl til svigerfar på spidsen, så det er alvorligt!

Den er vist god nok; 100 meter foran - men det var et rødt flag. I USA.

Jeg kan ikke liiiige finde bestemmelsen.

Hilsen Sverre.

Fra : Aksel

Dato : 19-02-06 16:38

> [...]
>
> /Nick
>
> PS: Der står en øl til svigerfar på spidsen, så det er alvorligt!

Reglen har eksisteret i England, og muligvis også i Danmark, jeg mener ikke
den er afskaffet i England.

Hilsen Aksel

Fra : Jesper Brock

Dato : 19-02-06 16:59

"Aksel" <akseljDELETETHIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse
> Reglen har eksisteret i England, og muligvis også i Danmark, jeg mener
> ikke den er afskaffet i England.

Godt man ikke er englænder og arbejdsløs....

Sidder lige og spekulerer over, hvordan englænderne mon finder folk, der
gider løbe foran med et rødt flag på motorvejen....

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-02-06 17:35

"Jesper Brock" wrote

> Sidder lige og spekulerer over, hvordan englænderne mon finder folk, der
> gider løbe foran med et rødt flag på motorvejen....
Loven er afskaffet ...

Foruden det røde flag var der flere andre restriktioner

"Locomotive Act (amended 1878) - restricted the speed of horse-less vehicles
to 4mph in open country and 2 mph in towns. Act required three drivers for
each vehicle - 2 to travel in the vehicle and one to walk ahead carrying a
red flag... - the Red Flag Act. "

Fra : Nygaard

Dato : 19-02-06 17:50

> [...]
>
> /Nick
>
> PS: Der står en øl til svigerfar på spidsen, så det er alvorligt!

Ikke just lovtekst, men:

"When driving, you must have someone in front of your car with a flag to
warn horse drawn carriages that a motorcar is coming."

citat fra http://www.dumblaws.com/laws/international/denmark/

/Nygaard

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 19-02-06 18:06

Nygaard wrote:
> [...]
>
> "When driving, you must have someone in front of your car with a flag
> to warn horse drawn carriages that a motorcar is coming."

Den side kan ikke bruges til noget som helst ud over underholdning.
Den har flere at myterne bl.a. den om at der ikke må opkræves penge for
vand på en restaurant.
Det kan undre, at de ikke også har den anden sejlivede myte med at
man ikke kan nægte at udlåne sit toilet.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Odin

Dato : 19-02-06 18:42

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev i en meddelelse

> Den side kan ikke bruges til noget som helst ud over underholdning.

Øv.. Øv.. Jeg ville eller gerne bruge denne her:

One may not be charged for food at an inn unless that person, by his or her own
opinion, is "full".

Odin

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 19-02-06 18:36

"Nick" <nicklas_kellerFLYTMIGVÆK@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> /Nick
>
> PS: Der står en øl til svigerfar på spidsen, så det er alvorligt!

jaq det er sandeligt alvorligt jeg har også hørt histrien, men ved ikke
om den er sand eller om det bare er en historie, men som en relateret
historie kan jeg fortælle at min afdøde far som var sygehusportør, har
fortalt at da han startede var det portørerne der kørte ambulancen og i
stedet for blå blink og horn så havde de et gult flag de sattte på
forskærmen når de kørte udrykning

Peter

Fra : Mark Beaumont

Dato : 20-02-06 11:21

Nick wrote:
> Jeg hørte engang en snakke om, at der engang skulle have været en lov
> eller anden form for forordning, som kundgjorde, at man skulle gå
> foran et automobil med en klokke, for at advare om at det kom.

Prøv at læse denne artikel.
http://xtra.fyens.dk/article/599473

Vh Mark

Fra : Egon Stich

Dato : 20-02-06 12:26

> [...]
>
> /Nick
>
> PS: Der står en øl til svigerfar på spidsen, så det er alvorligt!

Du skal have fat i de gamle udgaver af Kongelig Dansk Automobilklub og FDMs
årbøger.

Heri kan læses hele udviklingen af færdselsreglerne.
Der var mange "sjove" ting, som f.ex. at størstedelen af småvejene ikke
måtte befares med automobil.
Læger kunne, efter megen tovtrækkeri, få en såkaldt "bivejstilladelse".
Store dele af Strandvejen måtte ikke befares osv.
Ligeledes omtales "flagreglen".
Det er ganske sikkert, at det er omtalt.
Og i en kort periode har været gældende i DK.

MVH
Egon

Fra : leWorm

Dato : 23-02-06 16:09

Nick skrev:
> [...]
>
> /Nick
>
> PS: Der står en øl til svigerfar på spidsen, så det er alvorligt!

Jeg har kun set på film at man gjorde det, kender ikke det nøjagtige.

Men jeg ved at toge der kører gennem byer skal have en mand gående 100meter foran med et flag. Og dette gælder stadig.. Det skal siges, det er spor der krydser vejbaner og lignende inden i indre by.

Man kan spørge teknisk forvaltning (mener jeg) i den pågældende by, og hører om sporne i byen er omfattet af denne lov.

;) Derefter kan man sætte sig på den flade og vente på et tog. :=)

Marcel Worm, stud.jur.

Fra : Kim2000

Dato : 25-02-06 00:09

"leWorm" <orm@leWorm.org> skrev i en meddelelse
> [...]

Lige fra hukommelsen, så var det i Boston man havde den regel (læst en gang
for længe siden i et Anders And blad på deres faktasider om sære love).

mvh
Kim