Telefonsalg.
Fra : Webpoint

Dato : 18-02-06 10:00

Hej

Min kone blev forleden ringet op af noget som hedder Børne Universitetet,
som tilbød hende en cd-rom pakke til vores datter for kun 35 kr. Efter
modtagelsen af denne cd-rom, kunne hun så opsige abbonnementet, hvis det
ikke passede hende.

Nu har vi så fået et brev, hvori de skriver, at vi først vil modtage
cd-rommen til de 35,00 kr, og efterfølgende yderligere en pakke.

De skriver direkte "Når du har modtaget din første pakke, kan du når som
helst opsige dit medlemsskab ved at sende et brev eller postkort til os, dog
senest den 1. i udsendelsesmåneden.

Umiddelbart afviger det en del, fra det som hun fik fortalt og efterfølgende
har vi også hørt en del negativt om produktet.

Så nu er mit spørgsmål !

Er der fortrydelsesret på telefonsalg ? - Hvis ja, også selv om virksomheden
er beliggende i Gøteborg, Sverige ?

Mvh

Kim

Fra : Thor Larholm

Dato : 18-02-06 11:46

"Webpoint" <info@default.com> skrev i en meddelelse
> Min kone blev forleden ringet op af noget som hedder Børne Universitetet,
> som tilbød hende en cd-rom pakke til vores datter for kun 35 kr.

Uopfordret telefonisk salg til private er generelt forbudt, med et par
enkelte specifikke undtagelser.

Det relevante lovmateriale finder du i Forbrugeraftaleloven, også kaldet
"Lov om visse forbrugeraftaler", som du kan finde på
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20040045130-REGL.

§ 6. Erhvervsdrivende må ikke uden forudgående anmodning herom rette
personlig eller telefonisk henvendelse til en forbruger på dennes bopæl,
arbejdsplads eller andet sted, hvortil der ikke er almindelig adgang, med
henblik på straks eller senere at opnå tilbud eller accept af tilbud om
indgåelse af aftale.

Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke for telefoniske henvendelser om

1) bestilling af bøger,
2) tegning af abonnement på aviser, ugeblade og tidsskrifter,
3) formidling af forsikringsaftaler og
4) tegning af abonnement, der omfatter redningstjeneste eller sygetransport,
hos en virksomhed, med hvilken en eller flere kommuner har indgået aftale om
udførelse af rednings- og slukningsarbejde ved ildebrand.

Den markedsførte CD-ROM pakke hører efter min vurdering ikke ind under disse
undtagelser, hvorfor den næste paragraf er værd at lægge mærke til:

§ 7. Et løfte afgivet af forbrugeren ved en erhvervsdrivendes henvendelse i
strid med § 6 er ikke bindende.

> Umiddelbart afviger det en del, fra det som hun fik fortalt og
> efterfølgende har vi også hørt en del negativt om produktet.

Hvis aftalen er indgået under vildledende omstændigheder eller falske
forudsætninger er den som udgangspunkt ikke gældende.

> Så nu er mit spørgsmål !
> Er der fortrydelsesret på telefonsalg ?

Telefonsalg er ligesom salg over Internettet og gennem kuponkataloger at
beregne som fjernsalg der som udgangspunkt har 14 dages fortrydelsesret fra
den dato I har modtaget varen (Forbrugeraftaleloven §18). Dette skal
meddeles forbrugeren på papir eller et andet varigt medium (§12) inden der
indgås en fjernsalgsaftale (§11). Hvis forbrugeren ikke har fået oplyst
disse rettigheder kan fortrydelsesfristen forlænges i op til 3 måneder
(§18).

> Hvis ja, også selv om virksomheden er beliggende i Gøteborg, Sverige ?

Både markedsføringen og salget er henvendt til danske forbrugere og er
derfor dækket af dansk lov - jeg håber dog at andre i gruppen kan finde de
relevante paragraffer.

--
Thor Larholm