Ejerskifteforsikring
Fra : Jacob Viberg Nielsen

Dato : 17-02-06 20:56

Håber dette er den rigtige gruppe

Jeg overtog et ældre hus i marts 2005 og har under renovering fundet
ulovlige EL-installationer i køkken/alrum på 80m2. (loftudtagene er ikke
ført med ned i det nye loft) Jeg har haft en elektriker til at kigge på det,
og han siger det er ulovligt. Jeg har kontaktet nykredit forsikring, hvor
der blev tegnet en udvidet ejerskifteforsikring ved køb af huset. Ifølge dem
dækker ejerskifteforsikringen hvis skaden ikke fremgår af
tilstandsrapporten.
I tilstandsrapporten har den bygningssagkyndige under EL-installationer
anført "ingen kommentarer", men på de sider som sælger af huset har udfyldt
er der følgende spørgsmål:

EL-installationer
Er dele af EL-installationerne udført af folk uden autorisation?
(Sælger har krydset ja ud for spørgsmålet, og noteret de udtag der er
ulovlige)

Mit spørgsmål går så på om min ejerskifteforsikring vil dække de ulovlige
installationer?

Håber nogen kan hjælpe

På forhånd tak

Jacob Viberg
jacob@jv-web.dk

Fra : A_N_Other

Dato : 17-02-06 21:19

On 2006-02-17 20:55:36 +0100, "Jacob Viberg Nielsen" <jacob@jv-web.dk> said:

> [...]
> er ulovlige)
>
> Mit spørgsmål går så på om min ejerskifteforsikring vil dække de

Det forekommer lidt kunstigt når du skriver at du 'opdagede under
renovation'... Du vidste jo også at installationerne var ulovlige da du
købte - ifølge tidligere ejers bidrag til tilstandsrapport. Hvorfor
skulle en så forsikring dække? Det mellemværende burde du jo have
klaret med sælger af huset inden købet.

Fra : Jacob Viberg Nielsen

Dato : 17-02-06 22:14

Det er rigtigt, men jeg var af den opfattelse at den byggesagkyndige udførte
tilstandsrapporten på baggrund af sælgers besvarelse. Når den
byggesagkyndige har læst at der er el installationer udført uden
autorisation, må han vel tjekke at de er udført korrekt.
Er jeg af forkert opfattelse?
Kan jeg eventuelt komme med erstatningskrav overfor sælger at
installationerne er ulovlige? Sælger har jo påført at installationerne er
udført af en ikke autoriseret, men ikke at de er ulovlige.

Hilsen Jacob

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 17-02-06 22:45

Jacob Viberg Nielsen skriblede:

> installationerne er udført af en ikke autoriseret, men ikke at de er
> ulovlige.

Du burde da vide, når de er ikke udført af en
autoriseret, er de heller ikke lovlige.

--
Lars Fragstrup

Fra : Klaus H

Dato : 17-02-06 22:54

> Du burde da vide, når de er ikke udført af en
> autoriseret, er de heller ikke lovlige.

Så er de ulovligt udført - men kan godt være lovlige som installation.

Klaus H