Hej . God Weekend
Fra : P.U.R

Dato : 17-02-06 14:53

Er der nogen der har et link til Dansk lovgivning omkring
Injurie .
Kan man som Person stævne en for injurie.

Hvis man har hørt en person snakke ondt omkring et familie medlem (Børne
Halløjsa) er det så muligt at (Stævne eller hvad det nu hedder)
Det er bare lige af rent nysgerrihed i øjeblikket . For sådan noget syntes
jeg er ledt.

Mvh Pur

P.s God weekend Husk du fortjener Det

Fra : Christian Madsen

Dato : 17-02-06 23:05

Hej

Staffelovens § 267:
Den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller handlinger eller
ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for et forhold, der er egnet til at
nedsætte den fornærmede i medborgeres agtelse, straffes med bøde eller
fængsel indtil 4 måneder.

mvh. stud.jur Christian Madsen

Fra : P.U.R

Dato : 18-02-06 11:49

Mange Tak for hjælpen
Den vil jeg lige fyre af næste gang det sker

/PUR

Fra : Jesper Brock

Dato : 18-02-06 14:32

> [...]
> at nedsætte den fornærmede i medborgeres agtelse, straffes med bøde eller

Jeg kaster lige en supplerende kommentar ind.

Injurier er ikke (selvom mange tror det modsatte) underlagt offentlig
påtale, dvs. det anklagemyndigheden går ikke af egen drift ind og undersøger
injuriesager.

Vil man have en anden dømt for injurier, skal man selv anlægge sag ved
domstolen.

Det var bare lige til almindelig info for dem, der ikke ved det allerede

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.