Leje af lejlighed
Fra : Steffen Brandsborg

Dato : 17-02-06 13:21

Hej,
Jeg er løbet ind i nogle problemer omkring en lejlighed.. i min lejekontrakt
står jeg at jeg overtager lejligheden den 15-02-2006 klokken 13:30 det er
også fint nok. Men da jeg så kommer ud til mit indflytter syn ser jeg til
min skræg og redsel at lejligheden virkelig ligner noget som er løgn.. Det
viser sig at der har været udflytter syn klokken 9:30 samme dag så
boligforeningen har ikke kunne nå at lave noget som helst... Her er en liste
over ting som mangler og skal laves først jeg kan flytte ind:

1: Lejligheden er så beskidt at boligforeningen har hyret et rengørings
selvskab til at komme og total rengøre lejligheden den 16 og 17 feb. Hvilket
jeg kan se nu ikke er gjort ordenligt så der skal minst en dag mere til.

2: Køleskab + Fryser er istykker (Flækket bund og knækket låge)

3: Stue dør mangler

4: I det opbevarings skur som følger med lejligheden står møbler,
flyttekasser og ligger regninger som tilhøre den gamle lejer

5: Det glasvæv som er sat op på badeværelset er halvt rykket ned

6: Adgang til vaskehus mangler pt.

7: Ovn i køkkenet er istykker

etc etc...

Så der er virkelig mange ting som ikke er iorden som de skulle være ifølge
lejekontrakten på overtagelses dato'en... som jeg har regnet ud vil det tage
over en uge extra så jeg vil faktisk ikke kunne flytte ind eller bruge
lejligheden til noget overhovedet før knap 14 dage efter jeg overtog den...

Problemet ligger i at jeg gerne vil finde ud af hvad jeg kan gøre ved alt
dette, jeg har jo allerede betalt husleje fra og med d. 15-02-06 til og med
d. 28-02-06... Jeg vil jo mene at jeg betaler for at have en lejlighed jeg
kan bruge til noget og ikke for at skulle vente og vente til jeg kan bruge
den...

Hvad kan jeg gøre? findes der love eller lig.

Det skal siges jeg har kontaktet boligforeningen flere gange (Vamemester,
Lokal Inspektør og hovedafdelingen) de har lovet at ringe tilbare flere
gange, Skrive tilbage osv men der er ikke sket noget overhovedet så har lidt
givet op

Venlig Hilsen
Steffen Brandsborg

Fra : Jubii

Dato : 17-02-06 19:08

On Fri, 17 Feb 2006 13:21:12 +0100, "Steffen Brandsborg"
<steffen@sbrandsborg.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>gange, Skrive tilbage osv men der er ikke sket noget overhovedet så har lidt

§ 18. Er det lejede ikke ved overtagelsen og under lejeforholdets bestående i
den stand, som lejeren efter retsforholdet mellem lejeren og udlejeren kan
forlange, og afhjælper udlejeren ikke straks mangelen efter påkrav derom, kan
lejeren selv afhjælpe den for udlejerens regning. Vedrører mangelen det lejedes
forsyning med lys, gas, varme el. lign., kan lejeren ved fogdens bistand skaffe
sig adgang til ejendommens installationer for at afhjælpe mangelen.

Stk. 2. Lejeren kan kræve et forholdsmæssigt afslag i lejen, så længe en mangel
forringer det lejedes værdi for lejeren.

§ 19. Er det lejede mangelfuldt som nævnt i § 18, og afhjælper udlejeren ikke
straks mangelen, eller kan den ikke afhjælpes inden for rimelig tid, kan lejeren
hæve lejeaftalen, hvis mangelen må anses for væsentlig eller udlejeren har
handlet svigagtigt.

Stk. 2. Er mangelen afhjulpet, inden lejeren har hævet lejeaftalen, kan lejeren
ikke senere påberåbe sig mangelen som grund for ophævelse.

§ 20. Lejeren kan kræve erstatning, hvis det lejede ved aftalens indgåelse
savnede egenskaber, som må anses for tilsikrede, eller udlejeren har handlet
svigagtigt. Det samme gælder, hvis det lejede senere lider skade som følge af
udlejerens forsømmelse eller der i øvrigt opstår hindringer eller ulemper for
lejerens brugsret som følge af forhold, som udlejeren er ansvarlig for.

Så forlang afslag i lejen og erstatning for eksempelvis udgifter til anden bolig
hvis du ikke kan bo i det nye lejemål.
Citer gerne fra ovenstående lovstof fra almene lejelov.

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-06 20:12

"Steffen Brandsborg" <steffen@sbrandsborg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Lokal Inspektør og hovedafdelingen) de har lovet at ringe tilbare flere
> gange, Skrive tilbage osv men der er ikke sket noget overhovedet så har

Og din boligforening har på intet tidspunkt gjort opmærksom på at skal der
laves noget er det i din lejeperiode?? Og uden mulighed for
huslejenedslag?
For som du beskriver overtager du en lejlighed i en boligforening med
B-ordning, dvs ingen alm. vedligeholdelse med lejerne, der bliver kun
lavet
det der er vurderet som mislighold?

JEg flyttede selv ind i en lejlighed med B-ordning i efteråret, hvor jeg
efter 2 uger måtte flytte ud igen, da der skulle afhøvles og lakeres gulve
pga mislighold..

Ang. mgl. reaktion fra boligforeningen lyder det meget som den
boligforening
jeg bor i.. De "glemte" ´fx at fortælle mid at der skulle ordnes gulve,
for
efterfølgende at kalde mig dum mm fordi jeg ikke vidste det. JEg fik at
vide
at det kunne jeg jo bare se på den kopi af synsrapporten som lå i
lejligheden. De havde bare _ikke_ lagt en kopi til mig.
Det mest utrolige er endda at jeg var med til fraflytningssynet..

Håber at du finder en løsning, men som jeg læser det har du ikke ret til
huslejenedslag, da det er muligt at der skal laves noget pga mislighold.
Jeg ved det er træls, men det er reglerne.
JEg går ud fra at du har fået en kopi af boligforeningens vedtægter, der
kan
du evt. også finde noget..

Louise