/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Ophævelse af køb ved fjernsalg
Fra : Devast8or


Dato : 17-02-06 11:46

Hej med jer,

Jeg mener at kunne huske at hvis man ophæver et køb ved fjernsalg pga. en
mangel ved varen, skal sælger tilbagebetale både det oprindelige beløb som
varen kostede (inkl. de oprindelige fragtomkostninger så vist jeg husker. Er
dog ikke sikker på dette), men også det beløb det har kostet køber at sende
varen tilbage. Er det rigtigt? Jeg har kigget på retsinfo.dk, men synes
desværre ikke jeg kune finde det.

Sagt på en anden måde, holdes køber helt skadefri i ovenstående situation?

En henvisning til rette paragraf vil også være rart.

TIA

Devast8or



 
 
Bertel Lund Hansen (17-02-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 17-02-06 12:01

Devast8or skrev:

> Jeg mener at kunne huske at hvis man ophæver et køb ved
> fjernsalg pga. en mangel ved varen, skal sælger tilbagebetale
> både det oprindelige beløb som varen kostede (inkl. de
> oprindelige fragtomkostninger så vist jeg husker. Er dog ikke
> sikker på dette), men også det beløb det har kostet køber at
> sende varen tilbage. Er det rigtigt?

Nej.

Det har været diskuteret (for nogen tid siden) om
fremsendelsesportoen skal refunderes, men loven siger klart at
køber skal afholde returporto ved fortrydelse. Det står i lov om
forbrugeraftaler, § 19 stk. 2:

   [...] Omkostningerne ved tilbagesendelse af varen til den
   erhvervsdrivende påhviler forbrugeren. [...]

I dag specificerer de fleste (alle?) butikker aftalen sådan at
køber også skal betale fremsendelsesportoen hvis han fortryder.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Devast8or (17-02-2006)
Kommentar
Fra : Devast8or


Dato : 17-02-06 12:26


"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message
news:43f5acb6$0$11172$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Devast8or skrev:
>
> > Jeg mener at kunne huske at hvis man ophæver et køb ved
> > fjernsalg pga. en mangel ved varen, skal sælger tilbagebetale
> > både det oprindelige beløb som varen kostede (inkl. de
> > oprindelige fragtomkostninger så vist jeg husker. Er dog ikke
> > sikker på dette), men også det beløb det har kostet køber at
> > sende varen tilbage. Er det rigtigt?
>
> Nej.
>
> Det har været diskuteret (for nogen tid siden) om
> fremsendelsesportoen skal refunderes, men loven siger klart at
> køber skal afholde returporto ved fortrydelse. Det står i lov om
> forbrugeraftaler, § 19 stk. 2:
>
> [...] Omkostningerne ved tilbagesendelse af varen til den
> erhvervsdrivende påhviler forbrugeren. [...]
>
> I dag specificerer de fleste (alle?) butikker aftalen sådan at
> køber også skal betale fremsendelsesportoen hvis han fortryder.
>

Ja, ved brug af fortrydelsesretten er jeg helt enig, der er det køber der
hænger på den.

Men situationen her er ikke brug af fortrydelsesretten, det er en mangelfuld
vare (den virker ikke). Varen kan ikke ombyttes til en ny da den er udgået
af sortimentet i mellemtiden, og forretningen kan ikke levere en tilsvarende
vare (ikke fra deres normale sortiment ihvertfald). Og det er i denne
situation jeg mener at kunne huske at sælger skal betale omkostningerne for
at sende den defekte vare retur.

Devast8or



Bertel Lund Hansen (17-02-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 17-02-06 13:38

Devast8or skrev:

> Men situationen her er ikke brug af fortrydelsesretten, det er en mangelfuld
> vare (den virker ikke).

Undskyld. Jeg må lære at læse.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Peter Makholm (17-02-2006)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 17-02-06 12:48

"Devast8or" <invalid@invalid.invalid> writes:

> Men situationen her er ikke brug af fortrydelsesretten, det er en mangelfuld
> vare (den virker ikke). Varen kan ikke ombyttes til en ny da den er udgået
> af sortimentet i mellemtiden, og forretningen kan ikke levere en tilsvarende
> vare (ikke fra deres normale sortiment ihvertfald). Og det er i denne
> situation jeg mener at kunne huske at sælger skal betale omkostningerne for
> at sende den defekte vare retur.

Når man anvender sine mangelbeføjelser efter købelovens bestemmeler
(reklamationsretten) skal det ske uden udgift og uden væsentlig ulempe
for køberen.

Rent faktisk omtaler §78 stk. 4 hvor ovenstående bestemmelse står
kun omlevering og afhjælpning, men jeg mener også den finder
anvendelse hvis hævelse af købet, dog uden jeg har fundet noget der
underbygger det.

--
Peter Makholm | If you can't do any damage as root, are you still
peter@makholm.net | really root?
http://hacking.dk | -- Derek Gladding about SELinux

Bertel Lund Hansen (17-02-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 17-02-06 13:39

Peter Makholm skrev:

> Rent faktisk omtaler §78 stk. 4 hvor ovenstående bestemmelse står
> kun omlevering og afhjælpning, men jeg mener også den finder
> anvendelse hvis hævelse af købet, dog uden jeg har fundet noget der
> underbygger det.

Det ligger i udtrykket "ophævelse". Det betyder at køber skal
stilles om om handelen aldrig havde fundet sted.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Rune (17-02-2006)
Kommentar
Fra : Rune


Dato : 17-02-06 14:30

Bertel Lund Hansen wrote:

[klip]

> Det ligger i udtrykket "ophævelse". Det betyder at køber skal
> stilles om om handelen aldrig havde fundet sted.

Udgangspunktet er, at køber hverken har ret eller pligt til at
tilbagesende genstanden ved købets ophævelse. Han skal drage omsorg for
genstanden indtil sælger iværksætter foranstaltninger til at
transportere genstanden tilbage. Dette kan selvfølgelig godt består i en
aftale med køber om, at han sender genstanden tilbage. Udgiften hertil
skal sælger naturligvis dække, men man bør bare sikre sig, at sælger er
indforstået med tilbageforsendelsen. Under alle omstændigheder bærer
køber risikoen under tilbageforsendelsen, medmindre transporten sker
efter aftale med sælger. Allerede derfor bør man indhente sælgers accept.

/Rune

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste