Straf
Fra : dktekno

Dato : 17-02-06 11:43

Hvis en person idømmes fængselsstraf, som skal eksekveres næste måned, men
at den handling som vedkomne blev straffet for, inden dommen bliver
eksekveret, bliver afskaffet, skal denne person så fortsat afsone sin dom?

Fra : Martin Bak

Dato : 17-02-06 12:10

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvis en person idømmes fængselsstraf, som skal eksekveres næste måned, men
> at den handling som vedkomne blev straffet for, inden dommen bliver
> eksekveret, bliver afskaffet, skal denne person så fortsat afsone sin dom?

Hvordan afskaffer man en handling?

Jeg gætter på, at det du mener er, at handlingen ikke længere er strafbar?
Men det var den jo da den blev begået, så jeg ville tro, dommen står ved
magt.

Martin

Fra : blue

Dato : 17-02-06 12:28

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg gætter på, at det du mener er, at handlingen ikke længere er strafbar?
> Men det var den jo da den blev begået, så jeg ville tro, dommen står ved
> magt.

Har du læst straffelovens § 3, stk. 2?

Fra : Martin Bak

Dato : 17-02-06 12:46

"blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> "Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Har du læst straffelovens § 3, stk. 2?

Det har jeg nu.. og jeg er da overrasket.
Vi ved stadig ikke, om det ER det dktekno mener med sit spørgsmål.

Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-02-06 13:37

blue skrev:

> Har du læst straffelovens § 3, stk. 2?

Den skal nærlæses:

§ 3.   Er den ved en handlings påkendelse gældende
   straffelovgivning forskellig fra den, der gjaldt ved
   handlingens foretagelse, afgøres spørgsmålet om strafbarhed og
   straf efter den senere lov, dog at afgørelsen ikke derved må
   blive strengere end efter den ældre lov. Beror ophøret af
   lovens gyldighed på ydre, strafskylden uvedkommende forhold,
   bliver handlingen at bedømme efter den ældre lov.

Ved handlingens *påkendelse* - altså når der afsiges dom.

Eksempel 1.
A stjæler et frimærke. Loven siger at det straffes med 2 års
fængsel at stjæle frimærker. Der går en måned, og så afsiges der
en dom: A skal 2 år i fængsel. Der vedtages nu en lov der siger
at det straffes med en bøde på 200 kr. at stjæle frimærker. Der
går en måned og så indkaldes A til afsoning. Hans fængselsdom
står ved magt.

Eksempel 2.
A stjæler et frimærke. Loven siger at det straffes med 2 års
fængsel at stjæle frimærker. Der vedtages ugen efter en lov der
siger at det straffes med en bøde på 200 kr. at stjæle frimærker.
Der går en måned, og så afsiges der en dom: A skal betale 200 kr.

Med andre ord: En en gang idømt fængselsstraf står ved magt selv
om lovgivningen ændres efter at dommen er afsagt - med mindre det
skulle ske at den nye lov indeholder en bestemmelse der siger
noget andet. Om det er forekommet ved jeg ikke, men hvis nogen
kender et eksempel, vil jeg gerne høre om det.

--
Bertel

Fra : blue

Dato : 17-02-06 13:47

> Den skal nærlæses:

Hvorfor nærlæser du § 3, stk. 1, når det er § 3, stk. 2, jeg henviser til?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-02-06 14:06

blue skrev:

> Hvorfor nærlæser du § 3, stk. 1, når det er § 3, stk. 2, jeg henviser til?

Fordi jeg var for hastig.

--
Bertel

Fra : Lars Fragstrup