Påkørt bagfra - skyld?
Fra : Aksel

Dato : 16-02-06 16:54

Jeg blev for ca. to måneder siden påkørt, jeg holdt i en venstresvingsbane
og skulle selvfølgelig svinge til venstre.

Nu har jeg fået brev fra mit forsikringsselskab som meddeler mig, at de har
foretaget en skyldsvurdering, og at de pålægger mig 2/3 af skylden og
modparten 1/3.

Først nu forstår jeg ikke en skid.

Jeg holder i en venstresvingsbane og blinker mod venstre, bag mig er et
spærrefelt (hedder det vistnok, altså sådan noget med skrå striber), og
foran mig er en fodgængerovergang.

Modparten kører ind i mig, gennem et spærrefelt, og overhaler gennem en
fodgængerovergang.

Hvordan i alverden kan jeg have nogen skyld i uheldet (ud over at jeg
selvfølgelig var på stedet, og at jeg, hvis jeg var blevet hjemme ikke havde
været i vejen for den anden)

Har jeg foretaget mig noget ulovligt i følge færdselsloven?

Har modparten ikke lavet mindst to grove forseelser, spærrefelt og
overhaling i fodgængerfelt, plus sandsynligvis hastighed ?

Jeg har sendt sagen til FDM, men jeg er simpelthen så rasende at jeg blev
nødt til at få luft.

Hilsen Aksel

Fra : Basil

Dato : 16-02-06 17:21

Aksel skrev d. 16-02-2006 i meddelelse
<43f4a028$0$38622$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:
> [...]

> i fodgængerfelt, plus sandsynligvis hastighed ?

> Jeg har sendt sagen til FDM, men jeg er simpelthen så rasende at jeg blev

Jeg har prøvet næsten det samme, et simpelt brev til modpartens selskab
løste problemet til min fordel.
Kai

Fra : Be Ka

Dato : 16-02-06 19:41

Basil wrote:

> Jeg har prøvet næsten det samme, et simpelt brev til modpartens
> selskab løste problemet til min fordel.
> Kai

Ja, og mens du er i gang, så skriv det faktuelt og detaljeret (måske inkl
tegning af krydset/området)

Fra : Henning

Dato : 16-02-06 17:39

On Thu, 16 Feb 2006 16:54:24 +0100, "Aksel"
<akseljDELETETHIS@pcwelt-premium.de> wrote:

> [...]
>
>Nu har jeg fået brev fra mit forsikringsselskab som meddeler mig, at de har
>foretaget en skyldsvurdering, og at de pålægger mig 2/3 af skylden og

Hvad siger modparten? Er hans historie en anden?

Fra : Odin

Dato : 16-02-06 18:49

"Aksel" <akseljDELETETHIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse
> Hvordan i alverden kan jeg have nogen skyld i uheldet (ud over at jeg selvfølgelig
> var på stedet, og at jeg, hvis jeg var blevet hjemme ikke havde været i vejen for
> den anden)

Modparten har sandsynligvis løjet i sin skadesanmeldelse. God ide at lade FDM køre
sagen.

Odin

Fra : Christian

Dato : 17-02-06 09:47

> [...]

>Nu har jeg fået brev fra mit forsikringsselskab som meddeler mig, at de har
>foretaget en skyldsvurdering, og at de pålægger mig 2/3 af skylden og

Modparten har afgivet en forklaring der er forskellig fra din. Du har
krav på at se modpartens forklaring.

>Først nu forstår jeg ikke en skid.

Velkommen i klubben. Jeg kan godt supplere med en historie fra det
virkelige liv:

En gammel mand kører over for rødt og vi kolliderer. I hans
forklaring skriver han, at han havde overset lyskrydset. Jeg får 1/2
skyld. Top Danmarks begrundelse: Det er ikke bevist at han kører over
for rødt når han slet ikke har bemærket lyskrydset.

/Christian

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 18-02-06 01:04

> [...]
> skyld. Top Danmarks begrundelse: Det er ikke bevist at han kører over
> for rødt når han slet ikke har bemærket lyskrydset.

Nu fatter jeg heller ikke en skid! Man får skyld for ikke at holde sin
vigepligt, og det er ligemeget om det er hajtænder, højre vigepligt eller
som i dit tilfælde et lyskryds. Det er irrelevant at man ikke har bemærket
vigepligten?

Mvh

Emil

Fra : Henning

Dato : 18-02-06 10:02

> [...]
>som i dit tilfælde et lyskryds. Det er irrelevant at man ikke har bemærket
Du blander to ting sammen - færdselsloven og forskiringsselskaberne
afgørelser. De har ikke nødvendigvis noget med hinanden at gøre!

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 18-02-06 17:11

> Du blander to ting sammen - færdselsloven og forskiringsselskaberne
> afgørelser. De har ikke nødvendigvis noget med hinanden at gøre!

Nej, det har du ret i. Alligevel kan det være svært at forstå at afgørelsen
blev sådan. Der må da kunne klages til et uvildigt sted over
forsikringsselskabets afgørelse?

Mvh

Emil

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-02-06 11:12

Emil Jensen [2100] wrote:
> Nej, det har du ret i. Alligevel kan det være svært at forstå at
> afgørelsen blev sådan. Der må da kunne klages til et uvildigt sted
> over forsikringsselskabets afgørelse?

Ja da...
Hos Ankenævnet...

Fra : Aksel

Dato : 18-02-06 13:14

> [...]
> som i dit tilfælde et lyskryds. Det er irrelevant at man ikke har bemærket

Det har du helt ret i, men når manden ikke har bemærket lysreguleringen kan
det, set fra forsikringsselskabets side, lige så godt være den anden der er
kørt over for rødt.

Hilsen Aksel

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 18-02-06 17:10

> Det har du helt ret i, men når manden ikke har bemærket lysreguleringen
> kan det, set fra forsikringsselskabets side, lige så godt være den anden
> der er kørt over for rødt.

Okay, men hvis manden overfor forsikringsselskabet siger at han ikke har
bemærket lysreguleringen, og du ligeledes overfor dit forsikringsselskab
siger at der var grønt for dig, så er sagen vel soleklart?

Mvh

Emil

Fra : Søren G

Dato : 08-03-06 16:09

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse
> Okay, men hvis manden overfor forsikringsselskabet siger at han ikke har
> bemærket lysreguleringen, og du ligeledes overfor dit forsikringsselskab
> siger at der var grønt for dig, så er sagen vel soleklart?

Nej da. Personen der siger at der var grønt kan da stadigvæk lyve, selvom
modparten ikke har bemærket lysreguleringen.

--
Søren

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-02-06 19:55

Aksel wrote:
-snip-

> Det har du helt ret i, men når manden ikke har bemærket lysreguleringen kan
> det, set fra forsikringsselskabets side, lige så godt være den anden der er
> kørt over for rødt.

Gu' kan det da ej, når den anden mand siger at han overholdte FL og at
førstnævnte kørte overfor rødt. Tænk dig lidt om...

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-02-06 11:28

Basil wrote:
> Aksel skrev d. 16-02-2006 i meddelelse

> Jeg har prøvet næsten det samme, et simpelt brev til modpartens selskab
> løste problemet til min fordel.

Evt. nævne Ankenævnet for Forsikring.

--

Christian