Bytte almennyttig lejet lejlighed
Fra : Frank Nørvig

Dato : 16-02-06 16:48

Hejsa,

Min kæreste og jeg bor p.t. i en 3 værelses lejet lejlighed på 82kvm i
en almennyttig boligforening og kunne godt tænke os noget større.

I boligforeningens regler står der skrevet, at man først kan søge om en
større lejlighed hvis man har børn, men jeg mener at der er andre regler
hvis man bytter lejlighed.

Så vidt jeg har hørt, så må man bytte til vilkårlig størrelse lejlighed,
hvis man kan finde nogen at bytte med.

Jeg har forgæves forsøgt at finde lejeloven for almennyttige lejemål på
nettet, men tænkte at der måske var nogen herinde som kunne fortælle mig
om jeg har ret?

Mvh Frank Nørvig

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-02-06 17:04

"Frank Nørvig" <frank@noervig.dk> wrote in message

> Jeg har forgæves forsøgt at finde lejeloven for almennyttige lejemål på
> nettet, men tænkte at der måske var nogen herinde som kunne fortælle mig
> om jeg har ret?

Der findes vist kun én lejelov:
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/747.html

hilsen
Uffe

Fra : Jubii

Dato : 16-02-06 17:55

On Thu, 16 Feb 2006 17:04:10 +0100, "Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote:
in dk.videnskab.jura
>"Frank Nørvig" <frank@noervig.dk> wrote in message

>Der findes vist kun én lejelov:
>http://www.familieadvokaten.dk/Emner/747.html
>
>hilsen
>Uffe

Hvad er så dette?

Bekendtgørelse af lov om leje af almene boliger

LBK nr 921 af 10/09/2004 (Gældende)

Fra : Jubii

Dato : 16-02-06 17:57

On Thu, 16 Feb 2006 16:48:28 +0100, Frank Nørvig <frank@noervig.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>
>Jeg har forgæves forsøgt at finde lejeloven for almennyttige lejemål på
>nettet, men tænkte at der måske var nogen herinde som kunne fortælle mig

§ 69. Lejeren har ret til at bytte med en lejer af en anden bolig, således at
denne overtager den almene bolig.

Stk. 2. Udlejeren kan modsætte sig bytte, hvis

1) den fraflyttede lejer ikke har beboet boligen i 3 år,

2) boligen ved bytning vil blive beboet af flere end 1 person pr. beboelsesrum
eller

3) udlejeren i øvrigt har rimelig grund til at modsætte sig det pågældende
bytte.

Stk. 3. Udlejeren skal modsætte sig bytte, hvis lejligheden efter bytning vil
blive beboet af flere end 2 personer pr. beboelsesrum, jf. lov om midlertidig
regulering af boligforholdene § 52 a, stk. 1. Undlader udlejeren dette, kan
udlejeren straffes med bøde. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske
personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. 1.-3. pkt.
gælder alene i kommuner, hvor kommunalbestyrelsen har truffet beslutning om, at
lov om midlertidig regulering af boligforholdene §§ 52 a-c skal gælde og kun i
de tilfælde, hvor udlejeren har meddelt kommunalbestyrelsen, at disse regler
skal finde anvendelse i udlejerens ejendomme.

Stk. 4. Den, der ved bytning opnår en bolig i en almen andelsboligorganisation,
skal indtræde som medlem af andelsboligorganisationen.

Stk. 5. Ved bytning af almene ungdomsboliger, almene ældreboliger og ustøttede
almene plejeboliger kan lejeren kun bytte med personer, som ikke opfylder
betingelserne for at komme i betragtning til sådanne boliger, hvis
kommunalbestyrelsens samtykke foreligger.

Stk. 6. Ved bytning af en bolig i et bofællesskab skal den pågældende bolig
efter bytningen bebos af personer, som opfylder betingelserne for at komme i
betragtning til en bolig af den pågældende karakter.