Regler og vedtægter for foreningsarbejde(b~
Fra : Dorthe Thomsen

Dato : 15-02-06 09:57

Jeg har nogle spørgsmål som jeg håber der sidder nogle kloge hoveder her der
kan hjælpe mig lidt med.

Man har et lille forsamlingshus der holder banko og andre arrangementer og
selvfølgelig er der en bestyrelse.Huset har en selvstændig indtjening på
disse ting og det køre rundt.

Man har lige holdt ordinær generalforsamling. Der var indkommet et foreslag
til vedtægtsændringer så ægtefolk og samlevende ikke kunne sidde i samme
bestyrelse.
Dette foreslag var for sent indleveret så det kunne desværre ikke komme med
på dagsordenen.Men man lover at til næste ordinære generalforsamling 2007
ville det komme med .

Andre som ikke sidder i bestyrelsen har så fundet ud af at der har siddet
nogle folk til denne generalforsamling der IKKE var stemmeberettige men som
har stemt ....både for regnskabet år 2005 og til valg a bestyrelsen.
Så den nuværende bestyrelse har så valgt at indkalde til ny
generalforsamling og som årsag har man givet at det var en procedurefejl.

Men på indkaldelsen står der ikke noget om at der er foreslag til
vedtægtsændringer som man er blevet lovet .....Men formanden siger at man
har lov til som bestyrelse at tilsidesætte dette foreslag.....er det
rigtigt...?????

Er det rigtigt at man kun skal ha omvalg a bestyrelsen og man ikke har taget
ALLE punkter med på dagsordenen som der er i vedtægterne....???
For dem der ikke var stemmeberettige har jo os stemt ja til godkendelse af
regnskabet og valgt nuværende bestyrelse.

Hvad gør man .....????
Hvad er rigtig og forkert...?
Håber på nogle kan svare.....*S*

Med Venlig hilsen
Fedberg65

Fra : kk

Dato : 15-02-06 16:04

"Dorthe Thomsen" <Fedberg65@thomsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> med
> på dagsordenen.Men man lover at til næste ordinære generalforsamling 2007

Det er så i orden..

> [...]
> som
> har stemt ....både for regnskabet år 2005 og til valg a bestyrelsen.

Det er almindeligt at man i mange foreninger beder en generalforsamling om
at godkende regnskabet, også selv om der ikke i vedtægterne er noget krav
herom. (Der er bare noget man gør)

> Så den nuværende bestyrelse har så valgt at indkalde til ny
> generalforsamling og som årsag har man givet at det var en procedurefejl.

En bestyrelse kan i almindelighed indkalde til ekstraordinær
generalforsamling, når det passer den. Bestyrelsen er ligeledes pålagt at
indkalde til ekstraordinær generalforsamling efter nærmere bestemmelse i
vedtægterne. (Krav fra medlemmer). I begge tilfælde skal der anføres en
dagsorden, som ikke behøver at have noget med den ordinære dagsorden at
gøre.

> [...]
> vedtægtsændringer som man er blevet lovet .....Men formanden siger at man
> har lov til som bestyrelse at tilsidesætte dette foreslag.....er det

Ja, indtil næste ordinære generalforsamling, hvortil det jo er blevet lovet.

> [...]
> For dem der ikke var stemmeberettige har jo os stemt ja til godkendelse af
> regnskabet og valgt nuværende bestyrelse.

Som nævnt, dagsorden fastsættes af bestyrelsen.

Ovenstående er meget generelt, men det eneste forkerte ser ud til at være,
at nogen har stemt uden at være berettiget dertil. Det er ofte et
stridsspørgsmål i små foreninger, og jeg håber I får det løst.
mvh
kk