Må en forening yde starthjælp til en anden~
Fra : Jesper Brock

Dato : 14-02-06 20:13

hej gruppe

Jeg fik et spørgsmål i dag, som jeg gerne vil høre jeres holdning til.

Medlemmer i en lokal sportsforening ønsker at opstarte en støtteforening som
gennem koncertarrangementer mv. skal skaffe flere penge til
sportsforeningens arbejde. For at give støtteforeningen en startkapital,
ønsker sportsforeningen at indskyde en bid af sportsforeningens eksisterende
formue som startkapital i den nye støtteforening.

Spørgsmålet er så selvfølgelig: Må man det?

Der findes jo ikke nogen decideret foreningslov, og efter min opfattelse er
en forening ikke andet end en flok mennesker med fælles pengekasse og
interesser.

Forudsat at sportsforeningens vedtægter ikke forbyder brug af formuen til
den slags - og der iøvrigt kan opnås tilslutning til forslaget på den til
lejligheden indkaldte ekstraordinære generalforsamling - bør der vel ikke
være noget til hinder for ovennævnte konstruktion.... eller er der noget,
jeg overser?

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Peter Makholm

Dato : 14-02-06 20:28

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> writes:

> [...]
> være noget til hinder for ovennævnte konstruktion.... eller er der noget,

Modtager I støtte fra kommunen efter folkeoplysnigsloven?

Så kunne det være at kommunen kunne have nogle indvendinger alt efter
hvordan jeres konstrultion helt præcis ser ud.

--
Peter Makholm | The four letter word beginning with L?
peter@makholm.net | It's life, love, libc or lisp

Fra : Peter Makholm

Dato : 14-02-06 20:37

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Så kunne det være at kommunen kunne have nogle indvendinger alt efter
> hvordan jeres konstrultion helt præcis ser ud.

Måske primært relevant i selve arbejdet i foreningen. Det vil være så
ærgeligt at skulle betale støtte tilbage til kommunen fordi I er
kommet til at bruge støtte fra kommunen (evt. lokaler) til
støtteforeningen som kommunen ikke nødvendigvis betragter som
støtteberettiget.

--
Peter Makholm | Have you ever felt trapped inside a Klein bottle?
peter@makholm.net |

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-02-06 13:01

Jesper Brock skrev:

> [...]
> ønsker sportsforeningen at indskyde en bid af sportsforeningens eksisterende
> formue som startkapital i den nye støtteforening.

Ud over kommuneproblemer ville jeg da tro at det burde være
specifikt *tilladt* i foreningens vedtægter for at være lovligt,
eller også vedtages på en generalforsamling. Hvis jeg betaler
kontingent til min lokale bridgeklub og opdager at de går til at
holde liv i en helt anden bridgeklub, så bliver jeg sur.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-06 00:25

Umiddelbart mener jeg det vil afhænge af sportsforeningens vedtægter om
dette er tilladt eller ej. Eftersom vi har en forenings- og ytringsfrihed,
så har vi qua dette vel også en støttefrihed. Så den eneste begrænsning jeg
umiddelbart kan se her - må være sportsforeningens vedtægter.

> [...]
> kontingent til min lokale bridgeklub og opdager at de går til at
> holde liv i en helt anden bridgeklub, så bliver jeg sur.

Den med vedtægterne er vi nok ret enige om - som jeg også har antydet
ovenfor. Og med hensyn til kommunens frivillighedsmidler, så er det ret
sikkert at midlerne fra disse puljer skal gå til frivilligt arbejde i den
kommune der udbetaler frivillighedsmidlerne, ligesom disse midler ganske
sikkert er bevilget under nogle forudsætninger om forventet indsats fra en
forening og tidligere anvendte midler og resultater, m.m. De midler kan jeg
ikke forestille mig må anvendes til andet end det arbejde de er udset til -
ej heller til tilskud, til etablering af en støtteforening - til trods for
at en støtteforening burde tjene det gode formål i sidste ende. Det kunne jo
være at et arrangement får en uheldig udgang - nemlig et underskud der kan
gå ud over det frivillighedsarbejde der er givet støtte til - og dermed er
betingelserne for støtten ikke længere overholdt.

Men jeg ville spørge kommunen som udbetaler støtten - der er ganske givet en
medarbejder i eks. en kulturforvaltning eller tilsvarende der kan svare på
det. Der er mange forskellige tilskudsregler der kan påvirke svaret på dit
spørgsmål.

Og det kan jo vise sig at kommunen syntes det er en god idé at forsøge at
etablere en støtteforening og gerne vil hjælpe med det - hvis jeres idé er
gennemarbejdet og - så spørg løs - det er gratis

/PN

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 16-02-06 01:51

"Jesper Brock" skrev ...
> [...]
> være noget til hinder for ovennævnte konstruktion.... eller er der noget,

Du skal være opmærksom på at visse "paraply organisationer" har fastsat
nogle begrænsninger på hvad lokalafdelinger må anvende deres midler til.
F.eks. har Det Danske Spejderkorps en regl om, at lokale spejdergruppers
midler ved opløsning, skal tilfalde andre DDS grupper i områet.

Desuden kan det muligvis få konsekvenser for evt. kommunal støtte.

Keld Lergren Nielsen
"40 års erfaring er ofte det samme som 1 års indlæring
og 39 års gentagelser. " Poul Jørgensen