Boligreguleringsloven §48 - anvisning af l~
Fra : OleHaahr@gmail.com

Dato : 11-02-06 22:37

Hej Alle!

Jeg har et hus, som jeg har udlejet i en årrække. Nu har det
imidlertid stået tomt i en længere periode, fordi det er sat til
salg, og jeg har derfor ikke lyst til at leje det ud igen.

Jeg har aldrig selv boet i huset.

Nu har jeg fået at vide, at hvis et hus har stået tomt i mere end 6
uger, så kan kommunen anvise en lejer. Dette vil jeg for alt i verden
undgå.

Har i nogle gode råd til, hvordan jeg kan undgå dette ?

Hvilken husleje skal der betales, hvis en lejer anvises ?
Må jeg sætte denne husleje op ?

Hvad med depositum og forudbetaling ? Må jeg kræve 3 måneders
depositum, og 3 måneders forudbetalt husleje ?

Er der forskel på, om det er en lejer som kommunen anviser, eller en
lejer som "man selv finder" ?

Håber at høre fra jer.

Mange hilsner fra Ole

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-02-06 23:26

OleHaahr@gmail.com wrote:
> [...]
> undgå.
>
> Har i nogle gode råd til, hvordan jeg kan undgå dette ?

Det har ikke meget med jura at gøre, men du kan altid
sælge det hurtigere ved at sænke prisen.

JonB

Fra : OleHaahr@gmail.com

Dato : 12-02-06 08:45

Tak for rådet (

I øvrigt har det da masser med jura at gøre, idet det er §48 i
boligreguleringsloven, som er problemet.

Men havde du nu være jurist, så havde du sikkert svaret som følger:

1.Undersøg om boligreguleringsloven overhovedet gælder i din kommune.
2. Hvad med at begynde en mindre ombygning - så gælder
boligreguleringslovens §48, stk. 5.
3...

I fremtiden vil jeg foreslå at du kun svarer på indlæg, hvor du rent
faktisk har noget at bidrage med. Det sparer både dig og os for en
masse tid.

Hilsen
Ole

Fra : Jesper

Dato : 12-02-06 11:42

<OleHaahr@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Har i nogle gode råd til, hvordan jeg kan undgå dette ?

Hvis du hører fra kommunen i den anledning så dokumenter, at huset forsøges
solgt - ex. ved en kopi af annoncer eller formidlingsaftale med en
ejendomsmægler. Hører du ikke fra kommunen skal du ikke gøre noget.

> Hvilken husleje skal der betales, hvis en lejer anvises ?

Eftersom det givetvis er en småejendom (går udfra at BRL gælder i din
kommune) så skal der betales leje efter det lejedes værdi da
omkostningsbestemt husleje i så fald ikke er gældende.

> Må jeg sætte denne husleje op ?

Ikke umiddelbart medmindre der er belæg for det - ex. højere
ejendomsskatter.

> Hvad med depositum og forudbetaling ? Må jeg kræve 3 måneders
> depositum, og 3 måneders forudbetalt husleje ?

Ja og ja.

> Er der forskel på, om det er en lejer som kommunen anviser, eller en
> lejer som "man selv finder" ?

Øh ja..... det er jo ikke den samme. Forstår ikke rigtig hvad du mener....
Svarene på spørgsmålene er de samme uanset om det er en lejer du selv finder
eller en kommunen finder.

---
Jesper

Fra : OleHaahr@gmail.com

Dato : 12-02-06 12:00

Hej Jesper!

Tak for dit svar.

Det er ganske rigtigt en småejendom, nærmere bestemt et hus på
landet fra 1955. Det er 124 Kvm stort, og har en ejendomsværdi på
550.000,-.

Hvis man skal leje det ud, efter "det ejedes værdi", hvor stor må den
årlige husleje så være ? Er der nogle regler, f.eks. 10% af
ejendomsværdien, eller lignende.

Må man overhovedet ikke medtage omkostninger, til f.eks. renovation og
vedligeholdelse ?

Mange hilsner fra Ole

Fra : Jubii

Dato : 12-02-06 12:31

On 12 Feb 2006 02:59:33 -0800, OleHaahr@gmail.com wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>ejendomsværdien, eller lignende.
>
>Må man overhovedet ikke medtage omkostninger, til f.eks. renovation og

Nu knytter "det lejedes værdi" sig ikke til hvor meget værd en ejendom er, men
til hvad tilsvarende husrum udlejes til i nærområdet. Så du kan tage mindst hvad
andre lejere betaler i husleje i nærheden i samme type udlejning.

§ 29 b. Reglerne i dette kapitel gælder for lejeforhold i ejendomme, som den 1.
januar 1995 omfattede 6 eller færre beboelseslejligheder. I ejendomme, som ejes
af andelsboligforeninger, gælder reglerne, såfremt der i ejendommen er 6 eller
færre beboelseslejligheder, der er udlejet af andelsboligforeningen.

§ 29 c. For ejendomme, hvis opførelse ikke er finansieret med indekslån efter §
29, stk. 2, i lov om realkredit, gælder reglerne om ændring af lejevilkår i
kapitel VIII i lov om leje. Lejen i disse ejendomme kan dog ikke væsentligt
overstige den leje, der betales for tilsvarende lejeforhold med hensyn til
beliggenhed, art, størrelse, kvalitet, udstyr og vedligeholdelsestilstand
omfattet af reglerne i kapitel II-IV, og hvor lejen er reguleret efter § 7. Ved
afgørelse efter 2. pkt. skal der for lejeforhold i ejendomme med lokaler, som
anvendes til andet end beboelse, ske sammenligning med lejen for lejeforhold i
tilsvarende ejendomme. Såfremt der ikke findes sammenlignelige lejemål, hvor
lejen er reguleret efter § 7, eller såfremt lejens størrelse for sammenlignelige
lejemål må anses for at være atypisk, kan huslejenævnet i henhold til § 40
indhente oplysninger om ejendommens driftsudgifter m.v. og på grundlag af disse
oplysninger ansætte den leje, som ville kunne opkræves, hvis lejen skulle
beregnes efter § 7. 2.-4. pkt. gælder dog ikke for lejeforhold omfattet af § 53,
stk. 3-5, i lov om leje.

§ 29 d. For ejendomme, hvis opførelse er finansieret med indekslån efter § 29,
stk. 2, i lov om realkredit, gælder reglerne om lejefastsættelse for
indeksfinansieret boligbyggeri i kapitel VIII A i lov om leje.

§ 29 e. Ud over de i §§ 29 c og 29 d nævnte regler gælder reglerne om
forbedringer m.v. i kapitel X i lov om leje.

§ 29 f. (Ophævet).

Fra : Jesper

Dato : 12-02-06 14:19

> [...]

>Hvis man skal leje det ud, efter "det ejedes værdi", hvor stor må den
>årlige husleje så være ? Er der nogle regler, f.eks. 10% af

Der ikke regler for nogen i den forbindelse. Du skal prøve, at se hvad
tilsvarende boliger lejes ud for i området. Korriger så lidt til den ene
eller anden side alt efter stand, beliggenhed mv. Du kan evt. også prøve at
kontakte kommunens huslejenævn og forhøre dig om en "ca." leje for din
bolig.

>Må man overhovedet ikke medtage omkostninger, til f.eks. renovation og
>vedligeholdelse ?

Som udgangspunkt nej - lejeren skal ikke lastes for at bo i en bolig, der er
dyr at vedligeholde.

Men vent med at gøre noget til kommunen EVT. kontakter dig i medfør at BRL
§48.

---
Jesper