Opringning fra forening for at hverve medl~
Fra : Klaus Jensen

Dato : 08-02-06 20:05

Jeg modtog her til aften et opkald fra Danmarks Naturfredningsforening, som
gerne ville have mig som medlem.

Jeg takkede høfligt nej, og det var det. Bagefter kom vi til at snakke om,
hvorvidt en forening egentlig må det.

Må de det?

- Klaus

Fra : Peter Makholm

Dato : 09-02-06 08:17

"Klaus Jensen" <spammers@burninhell.com> writes:

> [...]
> gerne ville have mig som medlem.
>
> Jeg takkede høfligt nej, og det var det. Bagefter kom vi til at snakke om,

Jeg vil mene at medlemskab af en forening i dette tilfælde er at
betragte som et forbrugerkøb og dermed gælder markedsføringsloven og
forbrugeraftaleloven.

Det vil sige at markedsføringslovens §6a om uanmodede henvendelser
gælder, her specielt stk. 3 og forbrugeraftalelovens §6 og §7.

Det vil sige at hvis du i CPR-registeret har markereet at du ikke
ønsker uanmodede henvendelser, så er det en overtrædelse af
markedsføringsloven og hvis samtale til formål at få dig til at
acceptere en aftale, så er det en overtrædelse af forbrugeraftaleloven
og hvis du siger ja er aftalen ikke bindende.

--
Peter Makholm | I laugh in the face of danger. Then I hide until
peter@makholm.net | it goes away

Fra : per christoffersen

Dato : 09-02-06 08:48

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse

> Jeg vil mene at medlemskab af en forening i dette tilfælde er at
> betragte som et forbrugerkøb og dermed gælder markedsføringsloven og
> forbrugeraftaleloven.

Foreninge rmed et almennyttigt formål regnes altså normalt ikke for at drive
privat erhvervsvirksomhed*, og er dermed ikke omfattet af
Markedsføringsloven.Forbrugeraftaleloven kan dermed heller ikke komme på
tale.
Henvendelsen er efter min vurdering lovlig omend stadig irriterende.

* Nogen gør det så delvist alligevel ved salg af merchandise mv, men det er
en anden historie. Her er der jo tale om et rent medlemsskab, så vidt jeg
kan forstå.

/Per

Fra : Gert Dyrn

Dato : 09-02-06 08:33

> [...]
> som
> gerne ville have mig som medlem.
>
> Jeg takkede høfligt nej, og det var det. Bagefter kom vi til at snakke

Såvidt jeg ved, er der ingen regulering om uanmodet henvendelse fra
personer/foreninger, som ikke er erhvervsdrivende.

Så i princippet må de gerne henvende sig for at hverve medlemmer.

Gert