Handel mellem private - købelov
Fra : Henning S Christians~

Dato : 08-02-06 19:35

Hejsa
Kune i afgøre et vædemål for mig, sagen er som følger, jeg holder på at
uanset det er handel mellem private kan man ikke aftale noget der stiller
køber dårligere end hvad der fremgår af købeloven altså selvom der i en
slutseddel/kvittering står at det købte er købt som beset vil der alligevel
være 2 års reklamationsret.
Min kammerat derimod mener at når der ikke handles med et firma kan man
aftale hvad det skulle være altså også ting der vil stille køber dårligere
end det købeloven foreskriver.
Hvis i skulle have bud på dette så vil jeg gerne høre, helst med § hvor der
står at man ikke/godt kan
På forhånd tak
der er en hel ØL på højkant.

Henning

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-02-06 19:58

"Henning S Christiansen" <fjernmig-henning@mail.tdcadsl.dk> skrev :

>der er en hel ØL på højkant.

Vent med øllen, til i har læse købeloven, der står det hele faktisk

Peter Grauslund har forfattet en læseværdig "oversættelse"

http://www.dkfritidbil.dk/koeb_salg/reklamationsret.htm

--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 08-02-06 20:08

Henning S Christiansen skrev:

> Hvis i skulle have bud på dette så vil jeg gerne høre, helst med § hvor der
> står at man ikke/godt kan

Din kammerat har ret - og du har tabt en øl. Købelovens § 1.

Dog er der altid mulighed for at angribe en aftale ud fra almindelige,
aftaleretlige vinkler, såfremt aftalen f.eks. er urimelig eller
lignende, men det har ikke direkte noget med købeloven at gøre.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-02-06 23:18

Kevin Edelvang wrote:

> Din kammerat har ret - og du har tabt en øl. Købelovens § 1.

Vrøvl hvis man læser teksten som den står skrevet.

Men jeg mistænker at der er tale om en skrivefejl og så har du ret. Du
har givetvis læst sætningen "Min kammerat derimod mener at når der ikke
handles med et firma kan man aftale hvad det skulle være...." som "Min
kammerat derimod mener at når der handles med et firma kan man aftale
hvad det skulle være".

Hint: Ordet "ikke". Handel med firmaer = der kan (eksplicit) aftales
dårligere vilkår end i KL.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 10-02-06 16:38

Martin Jørgensen skrev:

> Vrøvl hvis man læser teksten som den står skrevet.

Du kan selv vrøvle. Der bliver spurgt, om man kan aftale sig bort fra
beskyttelsesreglerne i Købeloven i handel *mellem private*, altså i
civilkøb. Det kan man godt.

Mvh
Kevin Edelvang