Hund bider anden hund ihjel
Fra : OZ7PUS

Dato : 08-02-06 19:22

Ja der er røget en af nboernes gravhund

Min hund en samojede er 3 gange blevet angrebet af en lille gravhund og
ejeren er flere gange blevet bedt om at holde sin køter på egen grund,
Hvilket han ikke har rettet sig efter.

Idag da jeg skulle ud med min hund gik det så galt .. min egen var i snor
og vi var kun lige kommet ud af døren da gravhunden kommer farende og ryger
på min hund .. får den dog i første omgang sparket væk
Den kommer dog igen og dennegang er jeg ikke hurtig nok så min hund får
fat i gravhunden og den bliver klasket i jorden og er død på stedet
stadig inde i vores gårdsplads.

Nu har naboen så truet med div. politi og at vores hund skal aflives m.m.

Hvem har retten på sin side ?

Mener selv det er mig i det hans hund går frit og min er i snor da det sker
og iøvrigt også på egen grund

Tøsen

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 08-02-06 19:40

"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> writes:

> [...]

> på stedet stadig inde i vores gårdsplads.

> Nu har naboen så truet med div. politi og at vores hund skal aflives

Under forudsætning af at ovenstående er en præcis beskrivelse af
forløbet (og har din nabo formentlig en anden udlægning), så:

> Hvem har retten på sin side ?

Dig.

> Mener selv det er mig i det hans hund går frit og min er i snor da
> det sker og iøvrigt også på egen grund

Meld din nabo for hærværk, så du har det faktum på plads, hvis det
bliver nødvendigt at dyrlægebehandle din hund.

//Wegge

Fra : blue

Dato : 08-02-06 20:29

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse

> Meld din nabo for hærværk, så du har det faktum på plads, hvis det
> bliver nødvendigt at dyrlægebehandle din hund.

Hvordan er det lige, at hærværk kan komme på tale?

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 08-02-06 20:37

"blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> writes:

> "Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan er det lige, at hærværk kan komme på tale?

Det ansvarspådragende i at det er et gentagelsestilfælde.

//Wegge

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-02-06 19:54

"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev :

>Hvem har retten på sin side ?

Der er ikke tale om at have retten på sin side - det er et hændeligt
uheld, ejeren kunne bare holde sin hund under kontrol, længere er den
ikke

--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 08-02-06 20:37

> [...]

> Hvem har retten på sin side ?

> Mener selv det er mig i det hans hund går frit og min er i snor da det sker

Medmindre din nabo kan siges selv at have medvirket til skaden (ved
ikke, om det er tilfældet i denne situation), er udgangspunktet altid,
at du erstatningsmæssigt svarer for tab efter skader forvoldt af din
hund, jf. Hundelovens § 8.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 08-02-06 20:50

Det er ligegyldigt. Såfremt, der er sket (økonomisk) skade, hæfter
hundeejeren altid.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 08-02-06 20:54

"Kevin Edelvang" <edelvang@gmail.com> writes:

> Det er ligegyldigt. Såfremt, der er sket (økonomisk) skade, hæfter
> hundeejeren altid.

OK.

Men der må vel i så fald bestå krav fra begge sider.

// Wegge

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 08-02-06 20:59

Ja, såfremt begge sider har lidt skade (det er kun oplyst, at
gravhundeejeren har lidt skade). Erstatningen kan dog lempes eller
nedsættes ved egen skyld.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : S. Hansen

Dato : 09-02-06 11:22

On Wed, 8 Feb 2006 19:22:03 +0100, "OZ7PUS"
<elbartodkspampam@hotmail.com> wrote:

> [...]
>

>Hvem har retten på sin side ?
>
>Mener selv det er mig i det hans hund går frit og min er i snor da det sker

Jeg tror du skal kigge lidt på lov om mark og vejfred.

Iflg. den må et dyr ikke forlade sin ejers ejendom, og slet ikke komme
ind på din.

Læs hele loven og jeg tror du har løsningen på dit problem.

Jeg skal især henlede opmærksomheden på §14, som jeg vil mene helt
klart dækker dit problem.

http://www.hegnsyn.dk/pdf/markfred.pdf

MVH
Steen