/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
de 14 dages returet
Fra : gibs0n


Dato : 07-02-06 12:33

Hej

Ifølge forbrugeraftaleloven har man 14 dages returret ved internetsalg.

Kan man også returnere en vare hvis emballagen er brudt?

Det drejer sig om et hukommenlseskort til et kamera. Denne emballage kunne
ikke åbnes uden at denne blev beskadiget. Der er snittet et hul i emballagen
så hukommelseskortet kunne tages ud.

Hvad mener?

Der stod kortet var kompatibelt med alle XD kort, det viste det sig at det
ikke var. Derfor kan del vel returneres vedr. væsentlig mangel jf.
købeloven.

Kan jeg bruge begge løsninger til at få pengene returneret?

Venlig hilsen

KHA



 
 
bem (07-02-2006)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 07-02-06 12:38

"gibs0n" <brichardi@gmail.fjern.com> skrev i en meddelelse
news:43e8857e$0$1805$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
>
> Ifølge forbrugeraftaleloven har man 14 dages returret ved internetsalg.
>
> Kan man også returnere en vare hvis emballagen er brudt?

Ja

> Det drejer sig om et hukommenlseskort til et kamera. Denne emballage kunne
> ikke åbnes uden at denne blev beskadiget. Der er snittet et hul i
emballagen
> så hukommelseskortet kunne tages ud.
>
> Hvad mener?

Det ændrer ikke på, at der er returret.

> Der stod kortet var kompatibelt med alle XD kort, det viste det sig at det
> ikke var. Derfor kan del vel returneres vedr. væsentlig mangel jf.
> købeloven.

Ja

> Kan jeg bruge begge løsninger til at få pengene returneret?

Ja

/Bo



Bertel Lund Hansen (07-02-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 07-02-06 13:16

bem skrev:

>> Kan man også returnere en vare hvis emballagen er brudt?

> Ja

Sådan kan man ikke svare (rigtigt) på det spørgsmål. Det er
rigtigt i det konkrete tilfælde, men f.eks. spegepølse kan ikke
returneres hvis emballagen er brudt, og software kan heller ikke.
Der er andre undtagelser (bl.a. varer der forbruges løbende og
alle madvarer).

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

per christoffersen (07-02-2006)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 07-02-06 13:43


"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:43e88f56$0$12400$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> bem skrev:
>
>>> Kan man også returnere en vare hvis emballagen er brudt?
>
>> Ja
>
> Sådan kan man ikke svare (rigtigt) på det spørgsmål. Det er
> rigtigt i det konkrete tilfælde, men f.eks. spegepølse kan ikke
> returneres hvis emballagen er brudt, og software kan heller ikke.

Spegepølse kan i det hele taget kun sjældent returneres. Fortrydelsesretten
omfatter enmlig ikke:
§9,

....

Stk. 2. Reglerne i dette kapitel gælder ikke ved

1) køb af levnedsmidler og andre varer til husholdningens løbende forbrug,
som købes på offentlige steder, torve og markeder, eller som skal leveres
til forbrugeren på dennes bopæl eller arbejdsplads som led i organiseret og
regelmæssig vareudbringning,



Men diskussionen her er nok lettere teoretisk. Jeg har endnu ikke set et
sted, hvor man kan bestille fødevarer uden at være i abbonnement (men det
findes måske?).



/Per



Ukendt (07-02-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-02-06 16:55


">
>
> Men diskussionen her er nok lettere teoretisk. Jeg har endnu ikke set et
> sted, hvor man kan bestille fødevarer uden at være i abbonnement (men det
> findes måske?).
>
Ja da http://www.munch-skagen.dk/

Benny



per christoffersen (08-02-2006)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 08-02-06 08:44


<BHR> skrev i en meddelelse
news:43e8c2ce$0$11171$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> ">
>>
>> Men diskussionen her er nok lettere teoretisk. Jeg har endnu ikke set et
>> sted, hvor man kan bestille fødevarer uden at være i abbonnement (men det
>> findes måske?).
>>
> Ja da http://www.munch-skagen.dk/

De hævder så i deres handelsbetingelser, at der overhovedet ikke er returret
på fødevarer.
Det er jo ikke korrekt.

/Per



bem (07-02-2006)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 07-02-06 13:56


"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:43e88f56$0$12400$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> bem skrev:
>
> >> Kan man også returnere en vare hvis emballagen er brudt?
>
> > Ja
>
> Sådan kan man ikke svare (rigtigt) på det spørgsmål. Det er
> rigtigt i det konkrete tilfælde,

Hvilket også er det, jeg svarer på. Jeg er ikke ude i nogen generel
betragtning om returret, og du har naturligvis ret i dine betragtninger.

/Bo




Peter Makholm (07-02-2006)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 07-02-06 12:46

"gibs0n" <brichardi@gmail.fjern.com> writes:

> Kan jeg bruge begge løsninger til at få pengene returneret?

Bemærk at hvis du hæver købet med henvisning til en mangel, så skal
sælger betale transporten, mens hvis du hæver handler efter
forbrugeraftalelovens bestammelser, så skal du selv betale fragt begge
veje.

--
Peter Makholm | Have you ever felt trapped inside a Klein bottle?
peter@makholm.net |
http://hacking.dk |

per christoffersen (07-02-2006)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 07-02-06 13:16


"gibs0n" <brichardi@gmail.fjern.com> skrev i en meddelelse
news:43e8857e$0$1805$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
>
> Ifølge forbrugeraftaleloven har man 14 dages returret ved internetsalg.
>
> Kan man også returnere en vare hvis emballagen er brudt?

§20
....
Stk. 3. Forudsat at forbrugeren udtrykkeligt er gjort opmærksom herpå,
gælder fortrydelsesretten ikke for

1) varer, der er taget i brug, hvis det efter varens art er åbenbart, at
brugen medfører en formindskelse af varens salgsværdi, og

2) forseglede lyd- eller billedoptagelser eller edb-programmer, hvis
forbrugeren har brudt forseglingen.



Om fortrydelsesretten består afhænger altså af den forudgående kommunikation
fra sælger. Jeg vil mene, at salgsværdien af memorykortet (åbenbart) vil
være forringet efter åbning, så paragraffen er aktuel.



Det forrykker dog ikke ved, at der stadig vil være mulighed for en
reklamationssag på mangler (og endda en meget tydelig en af slagsen, hvis
det klart fremgår af markedsføringen at kortet vil ahve egenskaber, som det
altså ikke har).



/Per



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste