Ambassade og konsulat
Fra : Steen

Dato : 06-02-06 06:26

Jeg ved ikke om dette er den helt rigtige gruppe, men:

Hvad er forskellen på en ambassade og et konsulat?

/Steen J

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-02-06 06:56

In article <43e6ddfe$0$84040$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Steen wrote:
> Jeg ved ikke om dette er den helt rigtige gruppe, men:
>
> Hvad er forskellen på en ambassade og et konsulat?

På en ambassade er der en ambassadør.
På et konsulat er der en konsul.

Der står en smule i leksikonet:
http://da.wikipedia.org/wiki/Konsulat

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-02-06 11:40

Scripsit "Steen" <steen@cutie.dkx>

> Hvad er forskellen på en ambassade og et konsulat?

En ambassade er en diplomatisk repræsentation. Dens hovedopgave er at
repræsentere sin regerings _politik_ i det fremmede land og overfor
den fremmede regering, og i almindelighed at beskytte hjemlandets
interesser og omdømme.

Et konsulat er mere en administrativ repræsentation; den beskæftiger
sig som udgangspunkt ikke med politiske forhandlinger. Det har typisk
til opgave at være hjemlandets _myndigheders_ forlængede arm, både
over for hjemlandets borgere (fx ved pasfornyelse, brevstemmer o.l.)
og overfor fremmede borgere (visumansøgninger m.v.), myndigheder og
domstole, samt at yde hjemlandets borgere og virksomhed stedkyndig
bistand.

De fleste ambassader varetager også konsulære opgaver.

--
Henning Makholm "I Guds Faders namn, och Sonens, och den Helige
Andes! Bevara oss från djävulens verk och från Muhammeds,