Privat lån - hvordan gør man det
Fra : Jan Birk

Dato : 04-02-06 19:17

Jeg vil låne nogle penge ud til et familie medlem. Hvordan bør jeg
udfærdige et dokument så det 'juridisk holder' hvis noget skulle afvige
fra aftalen?

Hvordan er det med renter? Skal jeg indberette det til skattevæsenet
eller skal låner gøre dette?

På forhånd tak

/Jan

Fra : Gert Dyrn

Dato : 05-02-06 01:27

Du formulerer det som et gældsbrev med angivelse af lånets størrelse,
afdragstiden og de enkelte afdrag/ydelser, forrentingen af lånet, hvor og
hvornår afdrag skal betales samt vedlæg en kreditomkostingsoversigt og
afdragsprofil (hvor du kan udfærdige sådan nogle ved jeg ikke, men det kan
sikkert lade sig gøre et eller andet sted på nettet).

OG - ikke at forglemme - dig selv som kreditor og navnet på låneren.

Anfør tillige, at lånet forfalder til fuld og endelig indfrielse, hvis en
ydelse udebliver og ikke er betalt inden 7 dage efter fremsendelse af
skriftligt påkrav til låneren.

Du kan evt. tilføje øvrige indfrielsesvilkår - fx at låneren kan indfri
lånet når som helst, at lånet er uopsigeligt fra din side, eller andre
opsigelsesvilkår.

Husk at få det underskrevet - gerne med vitterlighedsvidner (dog intet
krav).

Hvis du ønsker at kunne gå direkte til Fogedretten uden om civilt søgsmål
i tilfælde af mislighold skal gældsbrevet tillige angive, at det danner
grundlag for direkte eksekution jf. Retsplejelovens § 478, stk. 1, nr. 4
eller 5 (slå det selv op, nøjagtig hjemmel husker jeg ikke).

Du skal selv opgive renteindtægter. Låneren skal selv angive renteudgifter.

NB: I visse familielån kan du udlåne rentefrit eller lavtforrentet - blot
angiv, at det er et familielån. Lånet kan endvidere afdrages gennem årlige
gaver fra dig svarende til det beløb, du må give med skattefrihed - jeg
tror for tiden kr. 52.000 - kr. 53.000 til børn og børnebørn.

Held og lykke.

Gert Dyrn