lov om ophavsret endnu engang!
Fra : Per

Dato : 03-02-06 18:00

Hej NG!

SÅ vidt jeg har forstået, så er der ikke ophavsret på værker der er over 70
år gamle fx. klassisk musik Mozart mv.

Det er således ikke forbudt at kopiere/fildele klassisk musik - eller er
det?

Men hvad med det moderne orkester der spiller musikken - kan de modsætte sig
en evt. kopiering?

Jeg tænker på et orkester der gengiver et gammelt nummer har de nogen
rettigheder overhovedet. Hvad med genoptrykte Cd´er med gammelt klassisk
musik?

--
Med venlig hilsen Per!

Fra : Holst

Dato : 03-02-06 18:06

Per wrote:

> [...]
> år gamle fx. klassisk musik Mozart mv.
>
> Det er således ikke forbudt at kopiere/fildele klassisk musik - eller er

Jo, der vil være ophavsret for den enkelte indspilning.

Hvilket også besvarer dine følgende spørgsmål.

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-02-06 18:08

Scripsit "Per" <mesked@hotmail.com>

> Men hvad med det moderne orkester der spiller musikken - kan de modsætte sig
> en evt. kopiering?

Ja. Der er en ophavsretslignende beskyttelse af den konkrete
indspilning i lovens §§ 65-66. Den varer 50 år efter udgivelsen.

> Hvad med genoptrykte Cd´er med gammelt klassisk musik?

Beskyttelsen af den oprindelige grammofonplade holder som anført i 50
år. Pladeselskabet vil sikkert påberåbe sig ophavsret til den
tekniske oprensning de har foretaget i forbindelse med udgivelsen, men
det er mig ikke klart om sådan et ret har støtte i loven.

--
Henning Makholm "Det er jo svært at vide noget når man ikke ved det, ikke?"

Fra : Peter Makholm

Dato : 03-02-06 18:19

"Per" <mesked@hotmail.com> writes:

> SÅ vidt jeg har forstået, så er der ikke ophavsret på værker der er over 70
> år gamle fx. klassisk musik Mozart mv.

De 70 år regnes fra opharetshaverens død.

> [...]
> det?
>
> Men hvad med det moderne orkester der spiller musikken - kan de modsætte sig

Jeg vil mene at der i dette tilfælde er tale om en bearbejdning der er
har selvstændig værksstatus ifølge ophavretslovens §6. Det vil sige at
den aktuelle bearbejdning er beskyttet.

Desuden er lydoptagelser i sig selv beskyttet af ophavretslovens §66 i
indtil 50 år efter udløbet af det år hvori optagelsen er fundet sted.

--
Peter Makholm | Have you ever felt trapped inside a Klein bottle?
peter@makholm.net |

Fra : Peter Mogensen

Dato : 03-02-06 19:36

Per wrote:
> [...]
> år gamle fx. klassisk musik Mozart mv.
>
> Det er således ikke forbudt at kopiere/fildele klassisk musik - eller er

Jo... hvis indspilningen er under 50 år gammel. (med mindre du selv har
lavet den).

> Men hvad med det moderne orkester der spiller musikken - kan de modsætte sig
> en evt. kopiering?

ja. Eller det pladeselskab, der har udgivet indspilningen.

Der er dog ikke noget, der forhindrer dig i selv at indspille musikken
og gøre fuldstændig hvad du vil med den (bortset fra at sige du selv har
skrevet det... komponisten har stadig ret til at blive nævnt).

Peter

Fra : Preben Nielsen

Dato : 04-02-06 00:59

> [...]
>
> Jeg tænker på et orkester der gengiver et gammelt nummer har de nogen
> rettigheder overhovedet. Hvad med genoptrykte Cd´er med gammelt klassisk

du kan gratis downloade Mozart her www.dr.dk/mozart250

vh