Anmelde et familiemedlem?
Fra : Brian M

Dato : 03-02-06 16:47

Hejsa NG.
Jeg giver den lige et forsøg her, men jeg er ikke sikker på om det er det
rigtige sted... Here goes.
Vi har i familien et medlem som desværre stadig har kørekort. Manden er
omkring de 60 år og har en øjenlidelse. Når han er ude at køre, er han
midlest talt en fare for de andre trafikanter. Konen er altid med, da hendes
job er at fortælle hvornår der er rødt, hvor der skal drejes osv. Han kører
_alt_ for langsomt på landevejene (omkring 40km/t) og vi har i familien
snakket om at det kun er et spørgsmål om tid før der bliver påkørt en
fodgænger, cyklist eller hvad det nu kan være.
Han har i forbindelse med øjenlidelsen fået et par briller med farvet glas,
så han burde se lidt bedre. Disse briller har han købt af en som kender en
osv. Dvs at de ikke er registreret som de måske burde være i systemet, idet
at det måske ville sætte situationen i en anden retning. Min onkel mødte
vedkommende på torvet en formiddag og hilste på ham. Han måtte, ifølge
onklen, helt tæt på ham for overhovedet at kunne genkende ham.
Ja det er bare et udkast af den situation vi har drøftet. Et eller andet
sted er det vel en pligt ikke at tillade sådan noget. Hvis det var en
spritbillist, ville der jo ikke være nogen tvivl.

Hvad siger I? Og hvordan gør man hvis man vil gå videre med sagen og få ham
til et lægecheck?

Mvh
Brian

Fra : Holst

Dato : 03-02-06 17:11

Brian M wrote:

> Ja det er bare et udkast af den situation vi har drøftet. Et eller andet
> sted er det vel en pligt ikke at tillade sådan noget. Hvis det var en
> spritbillist, ville der jo ikke være nogen tvivl.

Så er der vel heller ikke nogen tvivl her. Få ham af vejene hurtigst muligt.

> Hvad siger I? Og hvordan gør man hvis man vil gå videre med sagen og få ham
> til et lægecheck?

Politiet har mulighed for at gøre noget i en sådan sag, så henvend dig
til dem.

Færdselsloven:

§ 60. Politiet kan inddrage førerretten, hvis den pågældende ikke
længere opfylder betingelserne for at få kørekort. Såfremt en person
nægter at medvirke til de undersøgelser eller prøver, der er nødvendige
til afgørelse heraf, kan politiet straks inddrage førerretten.
Spørgsmålet, om den pågældende er afhængig af brug af euforiserende
eller andre bevidsthedspåvirkende stoffer eller ikke er ædruelig, kan
forlanges indbragt for domstolene. Indbringelsen sker efter reglerne i
straffelovens § 78, stk. 3.

Fra : Kenneth

Dato : 03-02-06 17:43

"Holst" <newsjan06@shelter.dk> skrev i en meddelelse
> Så er der vel heller ikke nogen tvivl her. Få ham af vejene hurtigst
> muligt.

Tja....nu er de eneste udtalelser du har så fra en der mener
at han ikke kan køre bil...det betyder ikke at det er rigtigt

F. eks sidder min mor da også altid og kommer med
kommentar til min fars kørsel, ligesom Brian M har
beskrevet, men han kan nu fint køre bil, når jeg køre med
ham. Måske endda bedre end når min mor er ved siden af

> Politiet har mulighed for at gøre noget i en sådan sag, så henvend dig til
> dem.

Nemlig. Man burde dog mene, at flere fra familien, burde snakke
med ham om det og evt. forsøge at overtale ham, hvis han ikke vil
kontakte hans læge, med henblik på en undersøgelse.

Der er ingen grund til at Politiet skal til at bruge tid på det, hvis
de kan få ham til at gøre det.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke om det allerede er forsøgt.

Mvh Kenneth

Fra : Brian M

Dato : 03-02-06 18:50

> [...]
> kontakte hans læge, med henblik på en undersøgelse.
>
> Nu ved jeg selvfølgelig ikke om det allerede er forsøgt.

Det er blevet påtalt overfor konen op til flere gange og hun har forsigtigt
stukket til ham i privaten. Dog uden det store held, da det er endt i et
mindre skænderi hver gang.

Mvh
Brian

Fra : Kenneth

Dato : 03-02-06 21:44

"Brian M" <juggernaut@streetREMOVEbike.dk> skrev i en meddelelse
> Det er blevet påtalt overfor konen op til flere gange og hun har
> forsigtigt
> stukket til ham i privaten. Dog uden det store held, da det er endt i et
> mindre skænderi hver gang.

Det kunne jeg godt forestille mig. Det er sikkert ikke en rar
fornemmelse, at have kørt bil så længe, og så få at vide at
man er for gammel til det.

Jeg syntes dog stadig at der er flere der skulle snakke med
ham om det.

Mvh Kenneth

Fra : Nette

Dato : 04-02-06 10:57

"Kenneth" skrev

> Tja....nu er de eneste udtalelser du har så fra en der mener
> at han ikke kan køre bil...det betyder ikke at det er rigtigt

Nu er det jo heller ikke sådan, at politiet blindt ( for lige at blive ved
temaet ) tager ud og henter hans kort.
De sørger vel for udgangspunkt for, at han kommer til den lægeundersøgelse,
han ikke selv vil gå til.

Men selvfølgelig havde det været bedre for alles vedkommende, hvis familien
kunne overtale.

Nette

Fra : Kenneth

Dato : 04-02-06 11:23

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> temaet ) tager ud og henter hans kort.
> De sørger vel for udgangspunkt for, at han kommer til den

Ja. Den $ som Holst bidragede med siger det også tydeligt.

Det syntes jeg ihvertfald.

Mvh Kenneth

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-02-06 11:34

On Sat, 4 Feb 2006 10:57:28 +0100, "Nette"
<nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> wrote:

> [...]
>temaet ) tager ud og henter hans kort.
>De sørger vel for udgangspunkt for, at han kommer til den lægeundersøgelse,
Nej. Han bliver indkaldt til en orienterende køreprøve.
Om den indbefatter en lægeerklæring som alm. køreprøver, ved jeg dog
ikke.

>Men selvfølgelig havde det været bedre for alles vedkommende, hvis familien
>kunne overtale.
Sjældent et realistisk alternativ. Og om det er bedre har jeg svært
ved at se.
Hvis jeg skal af med nogle af mine velehvervede goder, så er det langt
bedre at det er staten/systemet der tager disse væk (på sagligt
grundlag), fremfor det er efter press fra bedrevidende
familiemedlemmer.

/Hans

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-02-06 13:15

"Hans Kjaergaard" wrote

> Sjældent et realistisk alternativ. Og om det er bedre har jeg svært
> ved at se.

Der er jo tale om at faderen skal på et lægebesøg og have revurderet sine
evner til at føre bil ikke andet
Hvilket faktisk er lovpligtigt hvis man er over en hvis alder - af samme
grund som OP anfører

> [...]
> bedre at det er staten/systemet der tager disse væk (på sagligt
> grundlag), fremfor det er efter press fra bedrevidende

Jeg foretrækker at det er familien der gør opmærksom på at det ikke er så
smart længere at køre bil fremfor at det er myndighederne der tager kortet
efter at jeg har kørt nogen ihjel men sådan er vi så forskellige

- Peter

Fra : Henning

Dato : 04-02-06 14:29

> [...]
>evner til at føre bil ikke andet
>Hvilket faktisk er lovpligtigt hvis man er over en hvis alder - af samme

Kritikken går desværre mange gange på, at lægen er en gammel bekendt
af familien, og derfor udsteder fornyelsen på baggrund af en
telefonsamtale

--
Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-02-06 14:58

"Henning" wrote

> Kritikken går desværre mange gange på, at lægen er en gammel bekendt
> af familien, og derfor udsteder fornyelsen på baggrund af en
> telefonsamtale

Er det ikke strafbart for lægen?
Hmm

Men bortset fra så er der måske nye regler på vej
http://www.helse.dk/artikler/detail.asp?id=861

- Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-02-06 14:36

Peter Lykkegaard skrev:

> Jeg foretrækker at det er familien der gør opmærksom på at det ikke er så
> smart længere at køre bil

Er det svært for dig at forstå at i visse familer vil den slags
kun give anledning til ulidelige skænderier og en endnu større
stædighed: "Hun skal faneme ikke bestemme om jeg skal køre bil!"?

> fremfor at det er myndighederne der tager kortet
> efter at jeg har kørt nogen ihjel men sådan er vi så forskellige

Det er åbenbart gået hen over hovedet på dig at forslaget går ud
på at myndighederne tager kortet *før* der sker ulykker.

--
Bertel

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-02-06 14:54

"Bertel Lund Hansen" wrote

> Er det svært for dig at forstå at i visse familer vil den slags
> kun give anledning til ulidelige skænderier og en endnu større
> stædighed: "Hun skal faneme ikke bestemme om jeg skal køre bil!"?

Er dialogen på de omgangshøjder så er der såmen ikke så meget at gøre
bortset fra en skilsmisse
Som jeg skrev så vil JEG foretrække at familien gjorde mig opmærksom på
problemet

> Det er åbenbart gået hen over hovedet på dig at forslaget går ud
> på at myndighederne tager kortet *før* der sker ulykker.

Jeg synes ikke at Hans kom med et forslag, men det er du nok bedre til at
afgøre

- Peter

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-02-06 22:07

On Sat, 4 Feb 2006 14:53:45 +0100, "Peter Lykkegaard"
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

> [...]
>problemet

>Jeg synes ikke at Hans kom med et forslag, men det er du nok bedre til at
Læs andet steds i denne tråd. Den 3-2-2006 kl 17:17
Kontakter politiet i den politikreds hvor han/hun bor.

/Hans

Fra : Henrik Madsen

Dato : 05-02-06 15:01

On Sat, 4 Feb 2006 13:15:15 +0100, "Peter Lykkegaard"
> [...]

>evner til at føre bil ikke andet
>Hvilket faktisk er lovpligtigt hvis man er over en hvis alder - af samme

Problemet her er jo nok at faderen er omkring de 60 og kontrollerende
prøver ved lægen begynder så vidt jeg ved først om 10 år når han er 70
og hvis situationen er så grel som beskrevet så har manden lavet
ulykker længe inden den tid kommer..

Henrik

Fra : blue

Dato : 04-02-06 13:28

> Nej. Han bliver indkaldt til en orienterende køreprøve.

For det første hedder det en *kontrollerende* køreprøve. For det andet vil
politiet typisk sørge for en lægeundersøgelse i et tilfælde som dette. Man
skal ikke nødvendigvis til en kontrollerende køreprøve.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-02-06 17:18

Fra : L.Støvring

Dato : 04-02-06 15:19

> Hvad siger I? Og hvordan gør man hvis man vil gå videre med sagen og få
ham
> til et lægecheck?
>
> Mvh
> Brian

Måske du -eller konen - skal på banen med lidt psykologi;)

"Kære far/mand/onkel/fætter....................der er vedvarende rygter i
familien om at du har problemer med synet. For at aflive disse rygter synes
jeg det kunne være sjovt om du lige fik en kontrol hos lægen, mhb. på at
bevise din køreegnethed."

Sådan tror jeg, jeg ville gribe det an overfor min far. Han ville så med
stolthed kunne fremvise en eksemplarisk synsprøve - eller med æren i behold
kunne informere familien om at han selv syntes at det er på tide at lægge
kørekortet på hylden.

Vh. Lisbeth