Kombinationssæreje
Fra : JA

Dato : 01-02-06 21:34

Hej gruppe

Min kæreste og jeg (ugifte) har en fælles søn og har lavet et testamente. Nu
er vi imiddeltidig kommet til at tænke på fordelene ved kombinationssæreje
overfor en arv til vores lille søn, da vi ikke er interesseret i, at han
skal dele vores arv med en kommende hustru ved en evt. separation.
Men omvendt - hvis han dør først, indgår arven som fællesarv til boet, og
hvis ægtefællen dør først, skal arven blive fuldstændig særeje, så den ikke
indgår i boet.

Problemet er bare, at jeg ikke kan finde en bestemmelse om dette, jeg kan
indskrive i vores testamente. Er der nogen, der har et eksempel på, hvordan
en bestemmelse vedr. kombinationssæreje kan se ud??

På forhånd tak.

Mvh Jan Andreasen.

Fra : Rune

Dato : 02-02-06 13:58

JA wrote:

[klip]

> Min kæreste og jeg (ugifte) har en fælles søn og har lavet et testamente.

Glem alt om begreber som særeje herunder især kombinationssæreje, hvis
det handler om at lave en formueordning mellem dig og din kæreste. Disse
begreber og deres betydning, er kun anvendeligt på formueordninger
mellem ægtefæller.

Man kan formentligt godt aftale en ordning mellem ugifte samlevende, der
medfører samme resultat, men i så fald må du beskrive de ønskede
virkninger lidt mere præcist.

Jeg har f.eks. svært ved at følge tanken om, at i ønsker at jeres søn
ikke skal dele en kommende arv fra jer, med en ny ægtefæle. Hvilket et
af ligene skulle den ny ægtefælle være gift med. og hvordan kan i øvrigt
separeres, når i er ugifte?

/Rune

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 02-02-06 15:30

Rune wrote:

> [...]
> det handler om at lave en formueordning mellem dig og din kæreste. Disse
> begreber og deres betydning, er kun anvendeligt på formueordninger

-snip-

> [...]
> ikke skal dele en kommende arv fra jer, med en ny ægtefæle. Hvilket et
> af ligene skulle den ny ægtefælle være gift med. og hvordan kan i øvrigt

Du har vist læst det oprindelige indlæg lidt for hurtigt. Så vidt jeg
kan se, er der tale om, at spørgeren ønsker at lade arv fra ham og hans
barns moder falde som særeje for sønnen, hvis denne skulle være gift,
når arven falder.

Dette kan simpelt gøres ved at indføje noget i stil med følgende:

Såfremt vor søn er gift, når arven fra os falder, ønsker vi at denne arv
skal være vor søns særeje, dog således, at særejet bortfalder, såfremt
vor søn dør før sin eventuelle ægtefælle (skilsmissesæreje).

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : JA

Dato : 02-02-06 21:04

Hej Rune

Tak for svar, men du har desværre misforstået min indlæg, eller jeg ikke har
forklaret mig tydeligt nok.

Det er ikke en sag mellem mig og min kæreste. Det er en arv fra os til vores
søn, vi ønsker, at der skal være hans kombinationssæreje, hvis han er gift
på det tidspunkt, vi efterlader ham en arv.

Tak for begge svar.

Jan Andreasen.