Tilladelse til at offentliggoere andres fa~
Fra : Kim Ingemann Larsen

Dato : 31-01-06 16:32

Hej gruppe.

Jeg er ejer af et par marsvin, som min kaereste har beskrevet paa
hendes hjemmeside. I dag blev vi kontaktet af en mand, vis efternavn er
lig et af marsvinenes. Han anmodede os om at fjerne navnet fra
hjemmesiden, samt undlader at bruge navnet uden hans tillade, da navnet
tilhoerer hans familie.

Jeg er uvidende om hvorvidt hans familienavn er beskyttet. Dog ser jeg
ikke grund til at vi ikke maa bruge navnet til vores kaeledyr, naar
selv Ford har brugt navnet til en af deres biler.

Hvad gaelder i en sag som denne? Er der forskel paa om navnet er
beskyttet eller ej? Skal marsvinet omdoebes? Skal hjemmesiden renses?

--
Med venlig hilsen,
Kim Ingemann Larsen

Fra : per christoffersen

Dato : 31-01-06 16:58

"Kim Ingemann Larsen" <kim@pingvinland.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad gaelder i en sag som denne? Er der forskel paa om navnet er
> beskyttet eller ej? Skal marsvinet omdoebes? Skal hjemmesiden renses?

Navnet 'tilhører' ikke hans familie. Der er nok tale om at navnet står på
den beskyttede liste over familienavne man ikke umiddelbart kan få som
efternavn.
Men den beskyttelse rækker altså kun til efternavne, ikke til navne på
marsvin eller andre dyr.

Beskyttelsen rækker heller ikke til at man ikke må skrive navnet nogen
steder.

I kan altså godt beholde navnnet både på marsvinet og på hjemmesiden. I kan
selvfølgelig overveje at fjerne det fra hjemmesiden, når det nu
tilsyneladende er generende for nogen. Men jeg akn ikke se, at I juridisk
på nogen måde er forpligtede til det.

/Per

Fra : Jes Søndergaard

Dato : 31-01-06 20:22

Kim Ingemann Larsen wrote:
> Hvad gaelder i en sag som denne? Er der forskel paa om navnet er
> beskyttet eller ej? Skal marsvinet omdoebes? Skal hjemmesiden renses?

Ikke et direkte svar, men måske kan denne artikel hjælpe dig lidt på vej:
http://www.retssal.dk/nyheder2.php3?side=195

Den nævner bl.a. navneloven.

Fra : John Clausen

Dato : 31-01-06 20:48

Jes Søndergaard skriblede:

> Ikke et direkte svar, men måske kan denne artikel hjælpe dig lidt på
> vej: http://www.retssal.dk/nyheder2.php3?side=195
>
> Den nævner bl.a. navneloven.

Nu er det i kommercielt brug og det er der jo
ikke tale om her.

--
John Clausen

Fra : per christoffersen

Dato : 01-02-06 20:27

"Jes Søndergaard" <jes-s@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke et direkte svar, men måske kan denne artikel hjælpe dig lidt på vej:
> http://www.retssal.dk/nyheder2.php3?side=195

Så vidt jeg kan se, så knytter den vurdering, der anlægges, sig meget
snævert til, at navnet Ilmer anvendes, som om det var et efternavn (der
henvises bla. til anvendelse af navne som kunstnernavne).
At udbrede den vurdering til, at man heller ikke må kalde sit marsvin for
Ilmer ligger ikke lige for.

/Per