Linking og ophavsret
Fra : Cifly

Dato : 31-01-06 06:09

Hej NG

Nu har jeg læst mængder af materialer og artikler på nettet og på
ophavsret.dk, men er ikke skråsikker på essensen af det hele. Derfor spørger
jeg nu her, efter et konkret svar.

Jeg ønsker at linke til en hjemmeside, både til deres forside, til et dybere
link samt en gratis, offentlig tilgængelig pjece denne institution har
udviklet.

Er det ulovligt eller lovligt?

--
Venlig hilsen
www.flygenrings.dk

"Sometimes when you lose, you win" - Robin Williams "What dreams may come"

Fra : Peter Makholm

Dato : 31-01-06 09:26

"Cifly" <flygenring@SLETpostkasse.net> writes:

> Jeg ønsker at linke til en hjemmeside, både til deres forside, til et dybere
> link samt en gratis, offentlig tilgængelig pjece denne institution har
> udviklet.

Som udgangspunkt mener jeg ikke at det kan være ulovligt at henvise
til andre værker via et link. Dette gælder også dybe links hvor man
henviser til et specifikt (del af et) værk.

Der er dog en række tilfælde hvor det kan være ulovligt at lave visse
typer links:

- Du må ikke antyde at meterialet er dit. Det vil sige ikke noget med
at bruge andres billeder eller at putte andre sider ind i frames.

Dette vil være en overtrædelse af ophavretslovens §3.

- I erhvervsmæssig sammenhæng kan det være en overtrædelse af
markedsføringsloven. Generalklausulen om god markedsføringsskik kan
være relevant hvis man systematisk snylter på andres 'produkter'.

- En systematisk linkning af andres websteder kan være en
overtrædelse af databasedirektivet (ophavsretlovens §71).

- Et link må opfattes som en opfordring til at følge linket. Hvis det
at følge linket er ulovligt kan man sikkert straffes både for
opfordirng til at gøre noget ulovligt og til medvirken.

Men det du er interesseret i kan jeg ikke se skulle være ulovligt.

--
Peter Makholm | Det sae banken osse: Hvis du overhovet vil have noen
peter@makholm.net | glæde af din fremtid ska du ikke vente til i morgen.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 31-01-06 10:17

Peter Makholm <peter@makholm.net> skrev:

> Som udgangspunkt mener jeg ikke at det kan være ulovligt at
> henvise til andre værker via et link. Dette gælder også dybe links
> hvor man henviser til et specifikt (del af et) værk.

Jeg er enig med dig men der var på et tidspunkt en sag ved domstolene
om henvisning til MP3-musik, hvor dommerne, såvidt jeg husker,
argumenterede for, at en henvisning direkte til MP3-filen var en
eksemplarfremstilling/offentlig fremførelse.

Domsudskriften er at finde på:http://sql.dklaw.dk/vl-dom/0.htm
(He he meget apropros deeplinks )

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Anders Mortensen

Dato : 31-01-06 10:34

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> såvidt jeg husker, argumenterede for, at en henvisning direkte til
> MP3-filen var en eksemplarfremstilling/offentlig fremførelse.

Korrekt, det er U2001.1572V. Men at der ved deeplinking til MP3-filer skulle
være tale om en selvstændig tilgængeliggørelse, som må sidestilles med
offentlig fremførelse, bør ikke betragtes som gældende dansk ret. I senere
praksis har Vestre Landsret undladt at gentage den fortolkning, se f.eks.
U2005.60V.

M.v.h.
Anders Mortensen

Fra : Peter Makholm

Dato : 31-01-06 10:20

"Morten "Bjergstrøm\"" <nospam01@miljokemi.dk> writes:

> [...]
> argumenterede for, at en henvisning direkte til MP3-filen var en
> eksemplarfremstilling/offentlig fremførelse.

Jeg troede at jeg havde dækket den slags sager med enten
ophavretslovens §3 eller med at linke til ulovlige ting. Men jeg kan
godt se at argumentationen er en anden.

--
Peter Makholm | Vi smider blade allesammen - hele tiden
peter@makholm.net | som et konstant spirende efterår

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-01-06 09:32

Den 31-01-06 06.09 skrev Cifly følgende:

> [...]
> link samt en gratis, offentlig tilgængelig pjece denne institution har

Det er fuldt ud lovligt at linke til andre sider, dybe links er også
lovlige. Den meget omtalte Newsbooster sag for nogle år siden handlede
ikke så meget om dybe links, som mange tror, men mere om den
systematiske udnyttelse. Det blev selvfølgelig ikke bedre af, at
Newsbooster tjente penge på det.

Med hensyn til pjecen bør du måske spørge institutionen, da det ikke
altid er velset, at man linker direkte til andres download-materiale. Du
bør også udforme teksten i forbindelse med linket, så det fremgår, at
det ikke er din egen pjece.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar: Information at your fingertips.

Fra : Cifly

Dato : 31-01-06 14:14

Takker for jeres feedback der i bund og grund har bekræftet den opfattelse
jeg havde efter at have surfet rundt på nettet.

Mht. MP3 filer og lignende materiale, syntes jeg efterhånden det må være
åbenlyst at det er ulovligt. Jeg selv vil i hvertfald, indtil anden praksis
bliver gængs på området, holde mig fra at linke overfladisk, dybt eller
indirekte til indhold af den art. Medmindre det er "fri musik" etc.