Indirekte konkurrende
Fra : Claus Pedersen

Dato : 30-01-06 18:04

Hej!

I min ansættelseskontrakt står der, at jeg ikke må starte eller på anden
måde involvere mig i virksomheder, som er direkte eller indirekte
konkurrerende.

Jeg er dog lidt i tvivl om, hvad man rent juridisk forstår ved indirekte
konkurrence.

Kan nogen forklare mig hvordan det hænger sammen og/eller give mig et
eksempel på indirekte konkurrence?

Mvh.
Claus.

Fra : C Hoyer

Dato : 30-01-06 19:17

"Claus Pedersen" <ng@spectual.ra.bnaa.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> konkurrence.
>
> Kan nogen forklare mig hvordan det hænger sammen og/eller give mig et

Eksempel:

Jeg er ansat i et firma der producerer dele til Sidewinder raketter (en
underleverandør). Jeg har underskreven den omtalte konkurence klausul. Nu må
jeg ikke tage ansættelse i et firma der producerer dele til Scud missiler :)
Ikke direkte konkurence: forskellige missil typer...men inden for samme
område! Tror rent faktisk at firmaet kan forlange jeg ikke beskæftiger mig
med militærteknologi overhovedet i andre firmaer ?

Eksempel:

Jeg er ansat i et revisionsfirma der reviderer regnskaberne for almene
boligforeninger. Jeg får derved et vist kendskab til funktionen af almene
boligforeninger og deres regnskabsføring.
Jeg må derfor ikke tage ansættelse i Landsbyggefonden fordi jeg nu ved
hvorledes de almene boligforeninger "pynter" på deres regnskaber så de
undgår at indbetale ret meget til landbyggefonden når deres realkreditlån er
betalt ud - dvs. hvorledes de udnytter lovene til deres grænser :)

Okay lidt specielle eksempler :)

Fra : Klaus Petersen

Dato : 30-01-06 19:25

> [...]
> er
> betalt ud - dvs. hvorledes de udnytter lovene til deres grænser :)

Ja, men det er også fint. Jeg får en idé om hvad der menes. Tak for dit
svar.

Fra : M Sørensen

Dato : 31-01-06 10:30

C Hoyer skrev:

> [...]
> område! Tror rent faktisk at firmaet kan forlange jeg ikke beskæftiger mig
> med militærteknologi overhovedet i andre firmaer ?

Det sidste tvivler jeg på vil holde i retten. Det vil formentlig blive
set som en urimelig indskrænkning af dine erhvervmuligheder, og det
læggen retten en del vægt på.

> [...]
> undgår at indbetale ret meget til landbyggefonden når deres realkreditlån er
> betalt ud - dvs. hvorledes de udnytter lovene til deres grænser :)

Den ved jeg heller ikke om vil holde. Hvis det er en specifik sag har
du nok tavshedspligt, så lang tid det ellers er lovligt, men er det en
generel ting kan de nok ikke stoppe dig.

I virkeligheden er kundeklausuler ofte mere begrænsende end
konkurenceklausuler - sidstnævnte skrives ofte for bredt og kan derfor
være betydningsløse. Desuden koster det så vidt jeg husker for
arbejdsgiver hvis de vælger at håndhæve klausulen.

OT: I praksis er det noget bøvl. En ny arbejsgiver vil foretrække at
være uden den usikkerhed en konkurenceklausul giver ift den
potentielle medarbejder.

mvh

Martin