postdanmark og erstatning for frosvundet p~
Fra : Kim Mogensen

Dato : 30-01-06 14:24

Hej

Jeg er kommet i den uheldige situation at jeg nu skal til at slås med
Postdanmark omkring erstatning af en pakke.

Det hele startede med at jeg skulle modtage en pakke fra Tyskland til
en værdi af ca. 16.000 Euro. Pakken blev sendt fra tyskland, og da den
kom til DK fik Postdanmark ansvaret for pakken. De siger så de er
kørt ud til min adresse med pakken og stilt den i min garage. Dog
fandt hverken min kæreste eller jeg pakken, så hvad der er sket ved
vi ikke. Det eneste man fra Postdk kan sige, er at pakkeomdeleren selv
har skrevet under, og at denne siger den blev stilt i min garage.. Og
det må de ifølge deres egne regler ikke gøre. De må ikke stille en
pakke uden kundens underskrift.

Nu siger de så at de max erstatter 4200 kr, hvilket jo er langt fra
hvad værdien er.. Hvad kan jeg gøre i sådan en sag?? Det vil jo sige
at jeg vil tage ca 113.000 Kr, hvilket jo er total ufedt.. Det kan da
ikke være rigtigt.. Havde de bare taget pakken med dem igen, og ladet
mig afhente den på posthuset, så havde der jo ikke været problemer.

Mvh

Kim

Fra : Jesper Brock

Dato : 30-01-06 14:42

"Kim Mogensen" <darkdevildk@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>hvad værdien er.. Hvad kan jeg gøre i sådan en sag?? Det vil jo sige
>at jeg vil tage ca 113.000 Kr, hvilket jo er total ufedt.. Det kan da

Var pakken blot sendt som almindelig pakke uden særskilt forsikring? I så
fald er det ganske korrekt, jf. Post Danmarks egne forretningsbetingelser.

Forsendelser med højere værdi skal sendes som værdiforsendelser og der skal
tegnes seperat forsikring. Sørgede afsender for det?

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 30-01-06 14:52

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Forsendelser med højere værdi skal sendes som værdiforsendelser og der
> skal tegnes seperat forsikring. Sørgede afsender for det?

Og hvad er der aftalt med afsender om forsendelsen
(forsendelses-type/risikoovergang mv.)?
(Det har betydning for om der kan placeres et ansvar hos afsender).

/Per

Fra : Holst

Dato : 30-01-06 14:47

Kim Mogensen wrote:

> [...]
> ikke være rigtigt.. Havde de bare taget pakken med dem igen, og ladet
> mig afhente den på posthuset, så havde der jo ikke været problemer.

Du kan vist ikke rigtig gøre noget. Ud over at du kan lære fremover at
få sendt dine pakker på en måde, så deres værdi er dækket af forsikringen.

Fra : Kim Mogensen

Dato : 30-01-06 14:57

Der skulle være skrevet værdi på fra tyske afsender.. Så postdk har
sikkert glemt at registrere den som værdi xx.xxx. I såfald hvem
hænger på det?? Postdk??

mvh

Kim

Fra : per christoffersen

Dato : 30-01-06 15:09

> Der skulle være skrevet værdi på fra tyske afsender.. Så postdk har
> sikkert glemt at registrere den som værdi xx.xxx. I såfald hvem
> hænger på det?? Postdk??

Det kommer jo an på, om den reelt er sendt som en værdipakke fra Tyskland.
I så fald ligger forsømmelsen et sted i posttransporten, - det er jo ikke
til at sige hvem der har svigtet umiddelbart.

Du må prøve på, at skaffe så meget dokumentation som overhovedet muligt på
hvordan forsendelsen er sendt fra afsender. Hvis den er sendt som
værdipakke, vil der givetvis være udleveret dokumentation på det.

Når du har dokumentationen må du nok retur til PostDK med din klage.

/Per

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 30-01-06 15:10

Kim Mogensen wrote:
> Der skulle være skrevet værdi på fra tyske afsender.. Så postdk har
> sikkert glemt at registrere den som værdi xx.xxx. I såfald hvem
> hænger på det?? Postdk??

Har du betalt med dankort? Er der tale om forbruger eller erhverskøb?

JonB

Fra : Politico

Dato : 30-01-06 22:06

"Kim Mogensen" <darkdevildk@gmail.com> wrote in message
Der skulle være skrevet værdi på fra tyske afsender.. Så postdk har
sikkert glemt at registrere den som værdi xx.xxx. I såfald hvem
hænger på det?? Postdk??

Du bør hurtigst muligt kontakte afsender, for at finde ud af om pakken rent
faktisk er blevet sendt som værdi, og i så fald få en kopi af kvitteringen,
eller evt. den originale kvittering. Det afhænger af om afsender vil
udlevere den, da den jo er hans bevis for at han har sendt pakken.

Hvis pakken er blevet sendt som værdi, men ikke registreret som værdipakke i
Danmark, ligger ansvaret højst sandsynligt hos enten Deutsche Post eller
Post Danmark. Kravet skal nok fremsættes overfor Deutsche Post, da det er
den oprindelige fragtfører.

Hvis pakken ikke er blevet sendt som værdi, selvom du har aftalt dette med
sælger, har sælger sandsynligvis erstatningsansvar, da han jo i så fald ikke
har overholdt jeres aftale, og du har fået et tab derved.

Post Danmark kan også have et større erstatningsansvar end det normale der
fremgår ifølge deres forretningsbetingelser, idet de jo ikke har forholdt
sig som de skulle med hensyn til afleveringen, ved blot at stille pakken i
garagen.

Du bør faktisk kontakte en advokat, da det er lidt kompliceret at fastlægge
ansvaret. Da du købte varen som led i udøvelsen af dit erhverv, dækker
retshjælpsdækningen i din almindelige husstandsforsikring dog ikke. Men med
en pakke til 16.000 euro kan udgiften til advokat hurtigt blive dyrt sparede
penge...

/ Politico

Fra : Kim Mogensen

Dato : 30-01-06 15:16

der er tale om en erhvervskøb. Jeg har købt noget, som skulle bruges
til vidersalg. Det er betalt med bank overførsel.

mvh

Kim

Fra : Henning

Dato : 30-01-06 15:44

On 30 Jan 2006 05:24:06 -0800, "Kim Mogensen" <darkdevildk@gmail.com>
wrote:

>Hej
>
>Jeg er kommet i den uheldige situation at jeg nu skal til at slås med
>Postdanmark omkring erstatning af en pakke.

Det kan vel aldrig blive modtager, der skal tage slagsmålet? Du
meddeler afsender, at pakken endnu ikke er modtaget - så er det hans
problem?

--
Henning
hsb(at)image.dk

Fra : HKJ

Dato : 30-01-06 15:47

Henning wrote:

> Det kan vel aldrig blive modtager, der skal tage slagsmålet? Du
> meddeler afsender, at pakken endnu ikke er modtaget - så er det hans
> problem?

Rigtig mange firmaer har en klasul om at forsendelse er på kundes
regning og RISIKO.

Fra : per christoffersen

Dato : 30-01-06 16:00

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Rigtig mange firmaer har en klasul om at forsendelse er på kundes regning
> og RISIKO.

Nemlig, det er derfor det er så vigtigt i første omgang at få klarlagt alle
facts om forsendelsen.

/Per

Fra : Politico

Dato : 30-01-06 19:46

"Henning" <nomail@all.invalid> wrote in message
> Det kan vel aldrig blive modtager, der skal tage slagsmålet? Du
> meddeler afsender, at pakken endnu ikke er modtaget - så er det hans
> problem?

Der er tale om et erhvervskøb, og dermed gælder Købelovens §10 som
udgangspunkt:
§ 10. Skal genstanden af sælgeren forsendes fra et sted til et andet for der
at overgives i køberens besiddelse, anses levering for sket, når genstanden
er overgivet til en fragtfører, som har påtaget sig forsendelsen fra
vedkommende sted, eller den, hvis afsendelsen sker med skib, er bragt inden
for skibssiden.

Som udgangspunkt er sælger derfor frigjort, når blot denne kan godtgøre at
genstanden er "overgivet til fragtfører" - altså afsendt.

Men sælger kan selvfølgelig have et ansvar, hvis det f.eks. er aftalt at
pakken skal sendes som værdi, og dette ikke er sket.

/ Politico