Skat eller ej?
Fra : Henning S Christians~

Dato : 29-01-06 13:33

Ved ikke om dette er den rigtige gruppe men forsøger mig alligevel, håber
det er ok.

Min søn på 16 har optjent feriepenge i 2005 som så kommer til udbetaling her
i 2006 (efter 01-05), nu er spørgsmålet, sidste år tjente han så meget at
han havde skattekort og betalte skat, (tjente ca 44000), iår har han intet
job, og dermed er han jo berettiget til et frikort, skal der betales skat,
når nu han får sine feriepenge iår som jo er optjent sidste år??

--
Venlig Hilsen
Henning S Christiansen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-01-06 13:51

Henning S Christiansen formulated on søndag :
> [...]
> og dermed er han jo berettiget til et frikort, skal der betales skat, når nu
> han får sine feriepenge iår som jo er optjent sidste år??

Feriepenge beskattes når de optjenes.

"Advertising is the art of convincing people to spend money they don't
have for something they don't need." - Will Rogers

Fra : Christian Madsen

Dato : 29-01-06 13:59

Hvilket vil sige at det skal han ikke!

Fra : Henning S Christians~

Dato : 29-01-06 14:08

"Christian Madsen" <svar@venligsther.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilket vil sige at det skal han ikke!
>
> "Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

Nu er jeg måske lidt langsom i det, men vil det sige at når der står på
sidste lønseddel fra sidste år "feriepenge til beskatning" eller noget i
samme stil ca 5000kr så trækkes der skat efter sidste års skattekort eller
er det efter frikortet iår, og der skal vel betales arbejdsmarkedsbidrag? ,
beløbet passer jo ca med procenterne af indkomsten fra sidste år uden
skattetræk eller?

Fra : Poul Christensen

Dato : 29-01-06 14:31

"Henning S Christiansen" <fjernmig-henning@mail.tdcadsl.dk> wrote in

> [...]
> arbejdsmarkedsbidrag? , beløbet passer jo ca med procenterne af
> indkomsten fra sidste år uden skattetræk eller?

Der er (ell. burde være) allerede være trukket og betalt skat i 2005.

mvh
Poul Christensen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 29-01-06 14:00

Henrik Stidsen wrote:
> Henning S Christiansen formulated on søndag :

> Feriepenge beskattes når de optjenes.

kommer det ikke an på ferie penge ordningen?

JonB

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-01-06 14:07

Jon Bendtsen expressed precisely :

> kommer det ikke an på ferie penge ordningen?

Det tror jeg ikke - jeg har ikke oplevet andet de steder jeg har fået
løn fra, de har alle trukket skat i det år ferien er optjent.

"I´m sorry for whatever I´m going to do and I swear I didn´t do any of
that stuff I did." - Rufus Riley, The Minority Report

Fra : KT

Dato : 29-01-06 15:37

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> kommer det ikke an på ferie penge ordningen?

Er du funktionær dvs. har ferie med løn, trækkes der normalt i forbindelse
med udbetalingen. Det er nok ikke tilfældet med den unge mand, så pengene er
afregnet i en eller anden feriekort ordning også sker beskatningen i
optjeningsåret med det satser der gælder der.

Knud

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-01-06 15:49

Jon Bendtsen wrote:
-snip-

> kommer det ikke an på ferie penge ordningen?

Nej. Man betaler ikke skat 2 gange. Kun i optjeningsåret.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : KT

Dato : 29-01-06 15:34

Feriepengene fik han jo sidste år - selvom de først udbetrales i år. Så ja
der er trukket skat af disse i 2005 - hvis ikke vil det ske i forbindelse
med årsopgørelsen/selvangivelsen.

Knud

"Henning S Christiansen" <fjernmig-henning@mail.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:43dcb620$0$2481$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Jimmy

Dato : 29-01-06 21:28

> Feriepengene fik han jo sidste år - selvom de først udbetrales i år. Så ja
> der er trukket skat af disse i 2005 - hvis ikke vil det ske i forbindelse
> med årsopgørelsen/selvangivelsen.

Gælder alt det her med sidste år også i forbindelse med SU? Hvis man nu
optjente 6000,- i feriepenge sidste år, og i år er man på SU og skal
have dem udbetalt. Bliver de så registreret på det "fribeløb" man må
tjene ved siden af SU, eller er feriepengene fredet pga. de er optjent
sidste år?

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-01-06 22:46

Jimmy wrote:

> [...]
> have dem udbetalt. Bliver de så registreret på det "fribeløb" man må
> tjene ved siden af SU, eller er feriepengene fredet pga. de er optjent

Som sagt: De er optjent sidste år, så de tæller ikke med i år, da de så
ville tælle med dobbelt (er jeg ret sikker på). Der er en analogi til
godtgørelse for arbejde på feriefridage, som jeg er ret sikker på er
sammenlignelig i denne situation.

Fra : Jesper Brock

Dato : 30-01-06 01:02

"Jimmy" <jimzy@hola.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> dem udbetalt. Bliver de så registreret på det "fribeløb" man må tjene ved
> siden af SU, eller er feriepengene fredet pga. de er optjent sidste år?

Feriepenge registreres i optjeningsåret - også i forhold til SU, idet SU
benytter skattevæsenets tal til indkomstkontrol.

Husk derfor, at når du holder regnskab med, hvor mange penge, du tjener i
år, skal du huske at medregne feriepenge - det er der mange, der glemmer (og
de glemsomme kan så aflevere feriepengene til SU-styrelsen, der afregner
krone for krone).

Jeg er heldigvis selvstændig, så jeg slipper da for den del af regnestykket

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.