Konfirmations skriftsted
Fra : Filip

Dato : 01-03-06 00:23

Hej

Min kammerat som er blevet ny kristen spurgte mig om hvad hans konformations
skriftsted skal fortælle ham, men jeg kan ikke lige formulere noget som jeg
kan fortælle ham.

1.Mos. 32,31

Er der en som kan give en forklaring på dette sted, som han kan relatere til
sit eget liv?

Filip

Fra : Vidal

Dato : 02-03-06 13:40

Filip wrote:
> [...]
>
> 1.Mos. 32,31
>

> Er der en som kan give en forklaring på dette sted, som han kan relatere til

v31 Jakob kaldte stedet Penuel, »for jeg har set Gud ansigt til
ansigt og har
reddet livet«.

Man mener vist, den, der har set Guds ansigt, skal dø.

På hebraisk er der ordspil mellem Penuel og Gud ansigt ...

For mig lyder det mest som en joke, men det er vel ikke
noget man joker med? Sig til din kammerat, han skal
spørge præsten om, hvad det går ud på.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Claudio Adam

Dato : 02-03-06 16:36

Filip <annonym@get2net.dk> skrev:
>Hej

> [...]

Godag godag!

Jeg ved ikke hvor meget dette hjælper dig?:

Men, Guds Ansigt: Er Universet.

Hilsen Adam.

Fra : Lyrik

Dato : 03-03-06 10:28

"Filip" <annonym@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 1.Mos. 32,31
>

> Er der en som kan give en forklaring på dette sted, som han kan relatere

++++++++++++++++++++++++++
Det er selve grundlæggelsen af Israel som sker ved denne "happening" som Gud
foretager.
Jakob er på vej til at tilkæmpe sig en særstilling med sit afkom som Guds
folk. Gud kæmper imod ham med en engel som tager brydetag med den Jakob som
vil fravriste Gud en velsignelse, efter devisen:"Vil du opnå noget så må du
kæmpe for det og vinde det!"
Jakob vinder idet englen ikke kan overvinde ham. Men for lige at sætte på
plads hvem der godt kunne vinde teoretisk set, får han lige en "lammer" på
hofteleddet som reminder.
"Okay" du vinder bliver der så sagt.
Jakob føler at han har været så nær Gud at han har set ham og overlevet imod
alle ods.

Den kristne har også set Gud (den som har set mig har set Faderen)<Jesus>
Han har overlevet og kan se frem til velsignelse som Guds folk, uanset
hvilken etnisk gruppe han tilhører.
Har han kæmpet imod Gud? Sikkert ofte, men han vinder velsignelsen i form af
tilgivelsen i Jesu navn.

Hilsen
jens

Fra : Filip

Dato : 03-03-06 13:14

> [...]
> hvilken etnisk gruppe han tilhører.
> Har han kæmpet imod Gud? Sikkert ofte, men han vinder velsignelsen i form

Tak jens. Det tror jeg godt jeg kan bruge til ham.

Filip

Fra : Jens Peter Kronborg

Dato : 10-03-06 20:02

Filip <annonym@get2net.dk> skrev:
> [...]

Hej

Et enkelt vers må man som oftest læse sammen med det, der står
inden eller efter.
Kort inden fortælles om Jakob, at han oplever Gud, og det
omtalte vers fortæller, at i oplevelsen af Gud bliver Jakobs
svaghed tydelig. Han selv har oplevet Gud som en redning.
I Ny Testamente udtrykkes det sådan: "Når jeg er magtesløs, da
er jeg stærk." Ja, jeg takker for Guds hjælp og redning igennem
vanskelige situationer for mit vedkommende.
Jens Peter