Synode??
Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 22-02-06 18:29

½øjs@

Jeg har kikket lidt i gruppen, og har flere gange set ordet "synode"
Nogen, der gider forklare, hvad det rimeligt præcis er?? Jeg har kikket
lidt rundt, men ikke lige fundet noget brugbart.

/Ole

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 22-02-06 18:50

/Ole (6000) wrote:
> ½øjs@

Mojn i det Koldingske.

> [...]
> Nogen, der gider forklare, hvad det rimeligt præcis er?? Jeg har kikket
> lidt rundt, men ikke lige fundet noget brugbart.

Det bruges i flere sammenhænge. Læs bl.a. her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Synod

Den sammenhæng jeg især har bemærket udtrykket har været i katolsk
sammenhæng, hvor en synode skal tage stilling til en doktrinær position
om et bestemt emne.

Håber det kan bruges.

Henrik, Dianalund
...."En krone sparet (efter skat) er bedre end en krone tjent (før skat)"
...."Tænk som en klog mand, men forklar dig i folkets sprog" (W B Yeats)

Fra : jørgen

Dato : 22-02-06 20:05

"/Ole (6000)" <ole.ryoVOV@HUNDgmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nogen, der gider forklare, hvad det rimeligt præcis er?? Jeg har kikket
> lidt rundt, men ikke lige fundet noget brugbart.

Synode: kirkemøde, sammenkomst.

se også : http://da.wikipedia.org/wiki/Synode

mvh jørgen.

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 23-02-06 01:50

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "/Ole (6000)" <ole.ryoVOV@HUNDgmail.com> skrev i en meddelelse

> Synode: kirkemøde, sammenkomst.
>
> se også : http://da.wikipedia.org/wiki/Synode
>
> mvh jørgen.

Ok, altså, som jeg læser det, noget af det øverste råd i den katolske kirke?

/Ole