Kristne, katolikker og muslimer
Fra : Per Rønne

Dato : 09-02-06 20:28

Debatten på DR2. Bertel Haarder bruger udtrykket:

»Os kristne, katolikkerne og muslimerne«.

Hvad mon katolikkerne siger til det?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 09-02-06 20:44

> Debatten på DR2. Bertel Haarder bruger udtrykket:
>
> »Os kristne, katolikkerne og muslimerne«.
>
> Hvad mon katolikkerne siger til det?

Bertel Haarder er en nar. Det mente jeg allerede, før jeg konverterede.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Per Rønne

Dato : 09-02-06 20:49

Benedikte Brisson <nixenbixen@invalid.dk> wrote:

> Bertel Haarder er en nar. Det mente jeg allerede, før jeg konverterede.

Hvortil? Luterdommen? Den østromerske kirke? Islam?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 09-02-06 22:11

> Hvortil? Luterdommen? Den østromerske kirke? Islam?

Hehe nej, til den ganske almindelige romersk-katolske kirke. Det var
katolikkers mening, du efterlyste, jo

Venlig hilsen Dikte

Fra : Michael Findrilakis

Dato : 09-02-06 22:26

> Hehe nej, til den ganske almindelige romersk-katolske kirke. Det var
> katolikkers mening, du efterlyste, jo
>
> Venlig hilsen Dikte
>ja der er mange (om)veje til himlen lol
michael.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 09-02-06 23:09

Per Rønne wrote:

> Debatten på DR2. Bertel Haarder bruger udtrykket:
>
> »Os kristne, katolikkerne og muslimerne«.
>
> Hvad mon katolikkerne siger til det?

Det er forholdsvis normalt, at danskere (på enfoldig vis) skelner på den
måde. De fleste dog ubevidst. Andre meget bevidst, som det bl.a. er sket
her i nyhedsgruppen.

Det er beklageligt, at Bertel Haarder tilsyneladende har sagt sådan.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Per Rønne

Dato : 10-02-06 05:24

Kevin Edelvang <virker@ikke.invalid> wrote:

> [...]
> her i nyhedsgruppen.
>
> Det er beklageligt, at Bertel Haarder tilsyneladende har sagt sådan.

Du kan jo se det på <http://www.dr.dk>, her kan du så også få den
nøjagtige ordlyd.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-02-06 17:46

Kevin Edelvang skrev i news:43ebbd7c$0$15781$14726298@news.sunsite.dk

[ ... ]
> Det er beklageligt, at Bertel Haarder tilsyneladende har sagt sådan.

Det er der da ikke noget beklageligt i overhovedet.

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://bibeltro.dk + http://ravsted.dk/ + *DebatForum*

Fra : Be Ka

Dato : 12-02-06 11:56

Kevin Edelvang wrote:

> [...]
> er sket her i nyhedsgruppen.
>
> Det er beklageligt, at Bertel Haarder tilsyneladende har sagt sådan.

Måske, men ikke desto mindre interessant. Man bliver nødt til at spørge
hvorfor han siger det på den måde?

Kristendommens kerne, der i denne verden har sin egentlige begyndelse i og
med med Jesus' budskab i NT, er mig bekendt til en vis grad forkastet i
katolicismen.
Kirkefædrenes doktriner - op gennem tiderne og til trods for at de slet ikke
er enige i alting - har istedet for samme autoritet.

Det siges (av nogle der har konverteret fra jødedommen til katolicismen) at
der er så meget til fælles at de næsten ikke kunne skille det ad, f.x. mht
holdninger til NT og andre ting.
Er der nogle kommentarer til det?

Mvh
BK

Fra : Wilstrup

Dato : 13-02-06 09:52

"Be Ka" <yahoo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

ja, det er noget værre sludder - under niveua med en 7.klasses forståelse af
kristendommen.

nok ingenting - de ryster blot på hovedet.

[..]

det er pinligt for en kirkeminister at sige noget sådant - man kan evt.
undskylde det med at han har ment: os kristne,( herunder) katolikkerne - og
SÅ muslimerne, men der skal mere end en sproglig feberredning for at redde
den i land.
Det er nu mere pinligt at den medfølgnde cand.theol., som også er katolik,
intet sagde i den anledning. Men det er jo også lettere at holde med Haarder
fremfor muslimerne i denne tid.

> Måske, men ikke desto mindre interessant. Man bliver nødt til at spørge
> hvorfor han siger det på den måde?

fordi han er dum?

> Kristendommens kerne, der i denne verden har sin egentlige begyndelse i og
> med med Jesus' budskab i NT, er mig bekendt til en vis grad forkastet i
> katolicismen.

Næ, katolicismen udspringer faktisk af den tidligere kristendom, og som
bekendt var Jesus jo jøde, så det er ikke noget under at tingene ligger tæt
på hinanden her.
Det er først den mere fundamentalistiske tolkning af kristendommen, der
giver ophav til blandt andet protestantismen, at man ser en klarere
skellelinje.

[..]

> [...]
> at
> der er så meget til fælles at de næsten ikke kunne skille det ad, f.x. mht

En jøde lader sig ikke døbe fx. og der er naturligvis også andre ting, der
adskiller kristendommen fra jødedommen, men ellers er der ikke den store
forskel på kristendommen, hvad end den gebærder sig ud i en stram
fortolkning af bibelen, om den skrives om så den passer til lejligheden
(JV)eller om man er katolik eller protestant, lutheraner eller tilhører en
sekt af en slags med samme budskab om kristus som Guds søn.
--
Wilstrup

Fra : Per Rønne

Dato : 13-02-06 09:56

Wilstrup <nix@invalid.com> wrote:

> [...]
> SÅ muslimerne, men der skal mere end en sproglig feberredning for at redde

Der kan jo eventuelt være tale om en mundtlig svipser; der er en grund
til at det som regel er hensigtsmæssigt at gennemlæse det man har læst,
inden det sendes videre.

Det at det ikke sker er så årsagen til mangen en fejl i danske stile
.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 13-02-06 10:49

> [...]
> inden det sendes videre.
>
> Det at det ikke sker er så årsagen til mangen en fejl i danske stile

eller i nyhedsgrupper
--
Wilstrup