jeg skal til Japan - Hjæælp..
Fra : Jacob Olsen

Dato : 02-03-06 13:54

Skal til Tokyo om 14 dage med min søster.

Jeg har absolut ingen ide om hvad man skal se når man nu er der.
Vi er i tokyo nogle dage, og tager toget til Kyoto...

Men.. ja hvad skal man se.. ? jeg kan simpelthen ikke finde noget
på nettet om hvad der er værd og se.

Fra : Holst

Dato : 02-03-06 14:04

Jacob Olsen wrote:

> [...]
> Vi er i tokyo nogle dage, og tager toget til Kyoto...
>
> Men.. ja hvad skal man se.. ? jeg kan simpelthen ikke finde noget

Så prøv dit lokale folkebibliotek. De har - eller kan skaffe - helt
sikkert litteratur om Japan. For eksempel har Politiken i hvert fald
udgivet en "Turen går til Japan".

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-03-06 14:48

Den Thu, 2 Mar 2006 13:54:15 +0100, skrev Jacob Olsen :

> Men.. ja hvad skal man se.. ?

Tja... japanerne De er virkelig et studie værd.

Men ellers.... tempelbyen Asakusa, sumobrydning(søg på kokugikan), der
er en speciel elektronik shopping gade som jeg desværre ikke husker hvad
hedder, Tokyo Tower og endelig vil jeg anbefale kabuki teater. Det er
traditionelt japansk teater for de brede masser. Alle roller spilles af
mænd og de taler på en bestemt meget monoton måde. I Ginza distriktet er
det muligt at se kabuki med englsk oversættelse via hovedtelefoner.

I Kyoto er bydelen Gion et must. Den består af gamle traditionelle
japanske bygninger, som skaber en speciel stemning. Her er der også gode
muligheder for at se ægte Geisha(ikke at forveksle med turist
Geisha/prostituerede) især om eftermiddagen når de er på vej til
aftaler. Og gør for guds skyld ikke den fejl at tro en Geisha er en
prostitueret.

At besøge Japan handler meget om at opleve deres fremmedartede kultur.

Til sidst et velment råd: Hav altid tjek på hvor du er og hvor du skal
hen. Spørg ALDRIG en japaner om vej. Deres æres- og høflighedskodeks
tillader ikke at de ikke kan vise vej, så hellere vise dig et forkert
sted hen

Nårh ja... sørg for en fast opkobling til dit pengeinstitut.... Japan er
hundedyrt.

--
Kent Oldhøj

Fra : Bagmanden

Dato : 02-03-06 17:08

Kent Oldhøj wrote:
> Tja... japanerne De er virkelig et studie værd.

Fuldkommen som at medvirke i en Monty Python film!

> I Kyoto er bydelen Gion et must. Den består af gamle
> traditionelle japanske bygninger, som skaber en speciel
> stemning.

Og tag endelig ikke ud til filmbyen "Movieland" den er simpelthen
katastrofal ringe. Besøg Guldtemplet og deres Zen-have.
Under stationen i Kyoto er der en kæmpe underjordisk
markedsplads....et besøg værd.
Oven på "GAP" varehuset i højre hjørne når I står med ryggen til
Kyoto station ligger turistinfo, de kan hjælpe!!

> At besøge Japan handler meget om at opleve deres fremmedartede
> kultur.

Yep, i den grad.

> Til sidst et velment råd: Hav altid tjek på hvor du er og hvor
> du skal hen. Spørg ALDRIG en japaner om vej. Deres æres- og
> høflighedskodeks tillader ikke at de ikke kan vise vej, så
> hellere vise dig et forkert sted hen

Aaarh, det er nu ikke helt rigtigt - spørg de unge!

> Nårh ja... sørg for en fast opkobling til dit
> pengeinstitut.... Japan er hundedyrt.

Igen, YEP

--
F.B.

Fra : T.Liljeberg

Dato : 04-03-06 16:53

On Thu, 2 Mar 2006 17:08:06 +0100, in dk.fritid.rejse "Bagmanden"
<zillyink@hotmail.com> wrote:

>Aaarh, det er nu ikke helt rigtigt - spørg de unge!

På mine rejser i Japan har jeg aldrig fået forkerte
retningsangivelser. Jeg har oplevet folk, der sagde, at det vidste de
ikke, jeg har oplevet folk, der (næsten) skrigende løber væk når man
spørger, og jeg har naturligvis mange gange været ude for at få hjælp
med at finde vej.

Fra : Bagmanden

Dato : 02-03-06 18:42

Jacob Olsen wrote:
> Vi er i tokyo nogle dage, og tager toget til Kyoto...

Det kan med stor fordel betale sig at købe et "Japan railpass"
hjemmefra
--
F.B.

Fra : Pernille og Kennet F~

Dato : 02-03-06 23:31

> Det kan med stor fordel betale sig at købe et "Japan railpass"
> hjemmefra

Ikke for så kort en tur. (ihvertfald ikke da vi var afsted, men det kan
naturligvis have ændret sig på de 5 år).

Kennet

Fra : Bagmanden

Dato : 02-03-06 23:50

Pernille og Kennet Föh wrote:

> Ikke for så kort en tur. (ihvertfald ikke da vi var afsted,
> men det kan naturligvis have ændret sig på de 5 år).

Med bulletrain (Shinkasen) kan det.
Med alm. tog og/eller busser er det selvfølgelig billigere.
Vi købte hjemmefra og sparede ca. 40% på de ordinære priser.

Tokyo/Kyoto/Osaka - retur.
--
F.B.

Fra : T.Liljeberg

Dato : 04-03-06 16:54

On Thu, 2 Mar 2006 23:30:42 +0100, in dk.fritid.rejse "Pernille og
Kennet Föh" <anonym@mail.dk> wrote:

>Ikke for så kort en tur. (ihvertfald ikke da vi var afsted, men det kan
>naturligvis have ændret sig på de 5 år).

Da jeg sidste var turist i Japan, kostede railpasset omtrent det samme
som en r/t Tokyo-Kyoto shinkansen-billet.

Fra : Pernille og Kennet F~

Dato : 02-03-06 20:00

"Jacob Olsen" <jeo @ post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vi er i tokyo nogle dage, og tager toget til Kyoto...
>
> Men.. ja hvad skal man se.. ? jeg kan simpelthen ikke finde noget

Hej

Du har bestemt noget at se frem til.

Du kan læse lidt om hvad vi valgte at se i Tokyo og Kyoto. Måske kan du få
nogle ideer? Ellers kig i Lonely Planet Japan.

Læs om vore tur her:

http://www.pernille-kennet.dk/Rejsebeskrivelser/japan2002.htm

Hilsen Pernille

Fra : Jacob Olsen

Dato : 03-03-06 08:26

Tak for alle de råd.

Vi har købt et railpass.! Shit.. 1600,- for 7 dage..
Hvad med overnatning, er det meget dyrt.... skal ikke være noget specielt. ?

Når man er i tokyo og kyoto, kan man se alt inden for gå afstand ?

Disneyland er der noget værd ?

Universal studios er det noget værd ?

Drikkepenge, er det noget man giver ? de forventer ?

Kejserpaladset, synes jeg mange siger man ikke kan komme ind i, men har set
at man godt
kan hvis man søger hjemmefra om tilladelse.

Skal man undgå visse madprodukter, og deres vand ?

Er det dyrere at spise ude end i DK ?

Fra : Bagmanden

Dato : 03-03-06 09:03

Jacob Olsen wrote:
> Tak for alle de råd.

sæltark!

> Når man er i tokyo og kyoto, kan man se alt inden for gå
> afstand ?

Nej, men deres toge kører over alt og til tiden!

> Disneyland er der noget værd ?

Vi var ikke i Disneyland, men vores venner der bor derude siger
at det er et rigtig godt besøg, men dyrt.

> Drikkepenge, er det noget man giver? de forventer?

Nej

> Kejserpaladset, synes jeg mange siger man ikke kan komme ind
> i, men har set at man godt kan hvis man søger hjemmefra om
> tilladelse.

Om man kan via ansøgning ved jeg faktisk ikke, men vi kunne ikke
komme ind i selve bygningerne, men kunne se ind udefra gennem
store vindues og net partier.

> Skal man undgå visse madprodukter, og deres vand?

Vandet bør I undgå og maden er alt i alt ikke forbundet med
større risiko end at spise mad fra en en restaurant. Der er en
drikkeautomat på hver gadehjørne i Japan, selv ude i bjergene
står der maskiner.

> Er det dyrere at spise ude end i DK?

Generelt er priserne som i Danmark set over en bred kam,
kvadratmetrene er dyre, så hotel, ryokaer osv. er dyrere end i
DK.
Apropos Ryokaer, så vil jeg anbefale at I prøver at bo på en
sådanne, det er traditionelle japanske gæstehuse, hvor ro og
æstetik er i højsædet.

Og glem endelig ikke at finde en "ons" der er en termisk kilde
der laver små søer med mineralholdigt varmt vand. Det er et must
for enhver japaner at komme i disse så ofte lejligheden byder
sig. (du kan spørge efter Hotsprings)

I selve Tokyo er der faktisk flere der ligger rundt omkring som
"svømmehaller".
Tokyo er enorm stor så spørg i turistinfo hvor der er en.

Japanske arbejdere går ud flere gange om ugen med deres kollegaer
og chefer og spiser og slutter oftest af med at gå på karokeebar
og det er en festlig oplevelse. Vær beredt på at I uværgeligt vil
blive opfordret/kærligt tvunget/overtalt til at give et nummer,
men lige mget hvor dårligt du synes du synger, er det helt ok med
dem og der bliver klappet og sunget med, som var det en TV2
koncert.

--
F.B.

Fra : Bagmanden

Dato : 03-03-06 16:09

Bagmanden wrote:
bla bla bla bla

Husk at jeres mobiltelefoner ikke virker i Japan, da de kører på
et helt andet system!!
Husk endvidere at Japan ikke ligefrem bugner med kortautomater
der tager internationale kort og at hoteller og spisesteder endnu
ikke er hoppet på vognen.

Nåjo; hvis I tager en taxa så meddel jeres bestemmelsessted INDEN
I sætter jer ind i taxaen! Stik ham adressen på et stykke papir
og hvis han lukker døren så find en anden.

En anden lille historie er når I køber billetter og de spørger om
ryger eller ikke-ryger plads, og I siger "ryger" eller
"ikke-ryger", så vær forberedt på at hvis der ikke er plads til
den type sæder I ønsker så kan audiensen være forbi.
Han kunne ikke imødekomme jeres ønske og selv om I siger at så
vil I gerne have den anden type plads, er det _næsten_ sikkert at
de ikke vil sælge den alternative plads.

Op i køen igen og sørg endelig for at komme til den samme sælger
igen, men en af de andre....alt andet er simpelthen bare FOR
pinligt, men ellers er de helt normale!

--
F.B.

Fra : Pernille og Kennet F~

Dato : 03-03-06 14:47

> Tak for alle de råd.
>
> Vi har købt et railpass.! Shit.. 1600,- for 7 dage..

Derfor tog vi en bus fra Tokyo til Kyoto om natten - smart og billigt...

> Hvad med overnatning, er det meget dyrt.... skal ikke være noget specielt.
> ?

LP havde et billigt sted i Tokyo men se vores hjemmeside for info. Jeg vil
anbefale at bestille hjemmefra, da Tokyo er en meget stor by. Kyoto er mere
overkommelig at finde et sted at overnatte.

> Når man er i tokyo og kyoto, kan man se alt inden for gå afstand ?

Undergrundsbane. Nemt.

> Disneyland er der noget værd ?

Mindre end forventet, men sjovt at se en Japansk udgave af Disney. Stille og
rolige forlystelser. Japanere er ikke til det vilde..

> Er det dyrere at spise ude end i DK ?

I den grad, men den Amerikanske restaurant vi nævner havde spis-hvad-du-vil
inden 17.00, men højst en time. Mc D. er billig. De lokale spiser billigt,
så hvis man er der i længere tid kan man nok finde noget. Problemet er, at
de taler meget dårligt engelsk de billige steder.

Kennet

--
www.pernille-kennet.dk
.... påsketur til Israel .....

Fra : T.Liljeberg

Dato : 04-03-06 17:19

On Fri, 3 Mar 2006 08:25:51 +0100, in dk.fritid.rejse "Jacob Olsen"
<jeo @ post6.tele.dk> wrote:

>Hvad med overnatning, er det meget dyrt.... skal ikke være noget specielt. ?

Det kommer an på. I 1999 betalte jeg ca. 4000yen/nat i Tokyo (i
Asakusa) og Kyoto, for hvad de lidt optimistisk kaldte ryokan. På min
sidste tur til Tokyo på forretningsrejse betalte jeg >Y35000/nat. Så I
kan formentlig finde noget i en passende prisklasse.

Hvis I vil opleve noget, der mere rimeligt kan kaldes ryokan, så
koster det nok ikke under Y15000/nat.

>Når man er i tokyo og kyoto, kan man se alt inden for gå afstand ?

Nej. Det meste i Tokyo er på eller indenfor Yamanote-toglinien, der er
en ring omkring det indre Tokyo, men uden tog og undergrundsbane
begrænser går det ikke. Få fat i et kort og gør jer bekendt med
systemet.

>Disneyland er der noget værd ?
>
>Universal studios er det noget værd ?

Har ikke set hverken det ene eller det andet.

>Drikkepenge, er det noget man giver ? de forventer ?

Sædvanligvis ikke.

>Skal man undgå visse madprodukter,

Det kommer an på hvor modige I er. Jeg har i Japan spist rejer, der
var levende ved serveringen, råt hestekød, vandmand-sushi, grillet
brusk, osv..
På alle mine ture til Japan er jeg aldrig blevet syg af noget jeg har
spist, og det gælder lige fra $300 kaiseki-middage til Y100 sushi fra
en vogn på stationen.
Jeg vil anbefale at prøve isakaya-restauranter. Støjniveauet er ofte
højt, stemningen uformel, og maden god.

>og deres vand ?

Smager ikke altid særlig godt. Jeg har altid købt vand på flasker,
men, igen, jeg er aldrig blevet syg af at drikke vand i Japan, når jeg
har drukket postevand.

>Er det dyrere at spise ude end i DK ?

Kommer an på. Hvis I vil spise japansk, så er det sammenligneligt med
at spise ude i Danmark. Hvis I vil spise vestligt (jeg kan ikke
forestille mig, at det skulle være tilfældet), så er det nok en smule
dyrere.

Når jeg har rejst i Japan på ferie, så har det primære alrdig været en
masse turistseværdigheder, men derimod kulturen, menneskerne, maden,
omgivelser og atmosfære. Alene i Tokyo kan man se enorme kontraster.
Fra up-scale og dyr shopping og restauranter i skinnende Ginza, til
gamle Tokyo i Asakusa (udtales nærmest a-sak-sa), trendy cafeer og
indkøb i Harajuku, de unges by Shibuya, hektiske og travle Shinjuku
(1mio togpassagerer passerer gennem Shunjuku station hver dag),
kosmopolitiske og fine Akasaka, osv...

Hvis I rejser om et par uger, så løber i måske ind i sakura-sæson,
afhængig af vejret i år. Hvis i kan arrangere et onsen-besøg udenfor
byen mens kirsebærblomsterne er i flor, så er det omtrent den perfekte
japanske oplevelse.

Fra : Jacob Olsen

Dato : 03-03-06 10:18

Nogen der ved om der er penge at spare, hvis man vil købe et canon
digitalkamera i japan ? iforhold til DK priser>

Fra : Bagmanden

Dato : 03-03-06 15:57

Jacob Olsen wrote:
> Nogen der ved om der er penge at spare, hvis man vil købe et
> canon digitalkamera i japan ? iforhold til DK priser>

Det er ikke generelt billigere, men der er produkter og features
der endnu ikke er kommet til resten af verdenen. Japanerne er
virkelig til gizmoer og udvalget er enormt, gader og sågar bydele
er forbeholdt en varegruppe og det er helt i en anden verden at
gå rundt i Akihabara aka "Electric city".

Jeg så på et wide-objektiv til mit kamera, men syntes at det var
lige dyrt nok (og ikke strengt nødvendigt) så da jeg så det samme
objektiv i Miami til ca 3/4 af prisen slog jeg til mod at
sælgeren selvfølgelig lagde et SD high speed kort på 1 Gb. oveni.

--
F.B.

Fra : Inger Buchard

Dato : 03-03-06 16:51

Jeg ville medbringe et lille lommekompas.

Efter et par dage Tokio syntes jeg, at jeg bare 'kunne' den her provinsby på
16-20 Mio indbyggere, bygget op over et antal landsbyer med sove/indkøbsbyer
imellem. HVIS jeg havde haft et kompas som suipplement til turistkontorets
minikort over byen, ville jeg have lagt mærke til, at jeg blev drejet rundt
i geografien, som hvis jeg var løbet vild i de norske fjelde (det er også
sket engang). Hjælpsomme japanere kunne ikke gøre mig begribeligt, hvor jeg
var, og Ubaneskiltet forsvandt med stor grundighed i alle de andre
neonreklamer. Solen var gået ned og byen grundstruktur er ikke
europæisk/romersk med flod, bro, to hovedveje og 4 kvarterer +
underdifferentering. Nix, Tokyo er groet organisk og ikke til at finde rundt
i.

Bortset fra det, er det muligt at overleve Tokyo uden kendskab til de
japanske alfabeter. De vigtigste (men ikke alle) Ubanestationer er skrevet
med latinske bogstaver. Er man i tvivl, køber man en billet til den station
på linien, man kan kende navnet på, og betaler forskellen ved ankomst.

Inger