Ned gennem Tyskland og megakøer?
Fra : Thomas H.

Dato : 28-02-06 11:04

Kæresten og jeg, vil en tur ned gennem Europa, ned til Frankrig og Italien
på lidt bilferie. Er der nogle bestemte dage at det er usmart at køre ned
gennem Tyskland? Jeg tænker på industriferie osv.

Thomas H.

Fra : Aksel

Dato : 28-02-06 15:15

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> på lidt bilferie. Er der nogle bestemte dage at det er usmart at køre ned
> gennem Tyskland? Jeg tænker på industriferie osv.

Det ville være noget lettere at give et kvalificeret svar hvis du fortæller
hvornår du har tænkt dig at køre.

Her kan du se aktuelle vejarbejder
http://www.verkehrsinformation.de/

God routeplanner
http://www.dk.map24.com/

Trafikmeldinger
http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=60449

Hilsen Aksel

Fra : Thomas H.

Dato : 28-02-06 16:07

"Aksel" <akseljDELETETHIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> Det ville være noget lettere at give et kvalificeret svar hvis du
> fortæller hvornår du har tænkt dig at køre.

Ja ok, vi har ferie i uge 28,29,30 og ville egentlig køre fra starten af,
men hvis lige netop uge 28 nu var megakøuge nummer ét, ville det jo være
dumt.

Ok, kigger på det

Fra : Aksel

Dato : 28-02-06 16:50

> Ja ok, vi har ferie i uge 28,29,30 og ville egentlig køre fra starten af,
> men hvis lige netop uge 28 nu var megakøuge nummer ét, ville det jo være
> dumt.

http://www.adac.de/Verkehr/Staukalender/default.asp?ComponentID=104712&SourcePageID=69155

Her kan du indtaste dine rejsedage og se en køprognose, generelt er det en
fordel at køre på hverdage i ferietiden.

Jeg er flere gange kørt ud på den dag der står som en af de værste,
feriestart i bilindustrien, uden problemer, de tyskere der skal nordpå
forstyrrer ikke, og de der skal sydpå er væk før vi kommer frem.

Hilsen Aksel

Fra : Thomas H.

Dato : 28-02-06 17:19

> [...]

> feriestart i bilindustrien, uden problemer, de tyskere der skal nordpå
> forstyrrer ikke, og de der skal sydpå er væk før vi kommer frem.

Kanon link, ja det ser jo ikke så slemt ud, hvis man kører mandag f.eks.

Tak

Fra : Jan

Dato : 01-03-06 17:26

Tue, 28 Feb 2006 16:50:09 +0100, "Aksel"
<44047126$0$24243$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>; <dk.fritid.rejse>:

>de tyskere der skal nordpå
>forstyrrer ikke

.... med mindre der er et uheld på den nordgående bane, og trafikken
ledes over på halvdelen af sydpå-sporet.
--
/Jan
<jan@jpharo.net>

Fra : Bagmanden

Dato : 28-02-06 17:20

Thomas H. wrote:
> Kæresten og jeg, vil en tur ned gennem Europa, ned til
> Frankrig og Italien på lidt bilferie. Er der nogle bestemte
> dage at det er usmart at køre ned gennem Tyskland? Jeg tænker
> på industriferie osv.

Hvis du vil køre hvor der er mindst belastet, skal du satse på
tirsdag eller onsdag, til nød torsdag. Du kører i en periode hvor
det meste af Nordeuropa er gået på ferie, dog ikke Frankrig,
Italien og dele af de tyske delstater, så du må forvente en del
trafik.

Kig på de enkelte landes trafiksider og hold dig opdateret med
hvor der er vejarbejde, ferietrafik osv.
--
hilsen Flem.

Slightly ot:
Vi kører gerne midt på eftermiddagen og tøffer ind på et hotel
nede omkring Hannover. Næste morgen lægger vi fra kaj ved 7 tiden
og rammer det sydlige Frankrig sidst på eftermiddagen / tidlig
aften.

Vi kører typisk via Mulhouse - Besancon og i Dole (små 50 km.
efter Besancon, såvidt jeg husker) tager motorvej A39 mod Lyon og
følger skiltene mod Valence og Marseille. Hvis du ikke drejer fra
i Dole ryger du videre ud til motorvejen mellem Dijon og Lyon
(nordlige del af "Route de soleil") og der kan være heftig
trafik.

Husk at det koster penge at køre på det meste af de franske
motorveje!

Alternativet kunne være at køre over Basel / Geneve / Grenoble og
videre mod Valence, hvis du har mod på at køre lidt let
bjergkørsel til Sisteron og derfra følge motorvejen mod
Marseille.
Her skal du så bare betale et motorvejsmærkat i Schweitz, men
denne rute har/ kan have en del trafik.

--
F.B.

Fra : T.

Dato : 28-02-06 21:02

> [...]
> på lidt bilferie. Er der nogle bestemte dage at det er usmart at køre ned
> gennem Tyskland? Jeg tænker på industriferie osv.

Hej Thomas

Nu ved jeg ikke hvor du skal hen i Frankrig, men hvis du skal omkring Paris
eller ned mod den Spanske grænse (ved godt du skrev Italien, men det kan jo
være i starter derover ved) så ville jeg køre mod Bremen og så ind Holland
ned mod Maastricht, videre gennem Belgien / Luxemburg. Der er kun en meget
lille strækning i Holland der er på landevej.
Vi har kørt den vej flere gange og vi har aldrig holdt kø, vi bruger den
også når vi kører hjemad.

hilsen

Fra : Thomas H.

Dato : 01-03-06 07:00

"T." <norling@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en meget lille strækning i Holland der er på landevej.
> Vi har kørt den vej flere gange og vi har aldrig holdt kø, vi bruger den

Altså den eneste planlagte destination endnu er Nice, Monaco og alt dernede
ved den kyst, og så derfra køre ind i Italien.
Har en eller anden idé om, at prøve at finde denne bro også:
http://kortlink.dk/2g3e Millau Viaduct.
Men er det ikke dyrt at køre i Frankrig?

Fra : Bagmanden

Dato : 01-03-06 18:10

Thomas H. wrote:
> Men er det ikke dyrt at køre i Frankrig?

Ca. 400 kr. fra Mulhouse til Pyrenæerne....hver vej.

--
F.B.

Fra : Thomas H.

Dato : 01-03-06 20:47

"Bagmanden" <zillyink@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ca. 400 kr. fra Mulhouse til Pyrenæerne....hver vej.

Nu er min franske geografi ikke liiige noget at prale af - hvor langt er det
ca?

Fra : T.

Dato : 01-03-06 21:18

> "Bagmanden" <zillyink@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nu er min franske geografi ikke liiige noget at prale af - hvor langt er
> det ca?

Hej Thomas

Prøv du at hoppe her ind en tur.

http://www.shell.com/home/Framework?siteId=dk-da&FC2=/dk-da/html/iwgen/leftnavs/zzz_lhn9_0_0.html&FC3=/dk-da/html/iwgen/find_vej_i_europa/findvej_1007_1548.html

Hilsen

Fra : Bagmanden

Dato : 01-03-06 23:35

Thomas H. wrote:
> "Bagmanden" <zillyink@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nu er min franske geografi ikke liiige noget at prale af -
> hvor langt er det ca?

små 900 km
--
F.B.

Fra : Søren Blom

Dato : 03-03-06 17:17

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev

> Nu er min franske geografi ikke liiige noget at prale af - hvor langt er
> det ca?

Hvis det ikke skræmmer jer, så kan det svare sig at køre igennem Tyskland om
natten, starte hjemmefra ved 20 tiden og sus derned af, så slipper man for
køer, jeg har kørt fra Århus til det sydlige Tyskland og længere syd på
endnu et utal af gange og har man mod på at køre om natten, så er det en god
ide, da man så slipper for at sidde i kø, tror aldrig jeg har oplevet noget
nævneværdig kø ved nattekørelse.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Asle Bjerva

Dato : 02-03-06 00:14

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i melding

> [...]
> Har en eller anden idé om, at prøve at finde denne bro også:
> http://kortlink.dk/2g3e Millau Viaduct.
> Men er det ikke dyrt at køre i Frankrig?

Millau viaduc er et meget imponerende brobygge, faktisk det største i verden
!
Det er 235 m fra kjørebanen og ned til elven Tarn under, og da er toppen av
tårnet enda 90 meter over veien.
Det mest imponerende er likevel at den var ferdig et år før planlagt og til
lavere pris !

Men den er ikke i nærheten av Nice og Monaco eller Italia.
Den ligger på motorvei A75 ca 150 km nordvest for Montpelllier.

Vi var der i fjor sommer og anbefaler et opphold i Millau. Man MÅ se broen
fra undersiden i Millau og fra gamleveien.
Å kjøre over den ga ikke noe fantastisk inntrykk, man merket ikke høyden i
det hele tatt.
Det er kun 20 km til Roquefort hvor flere kjente ostefabrikker (Societe for
eks) kan besøkes.
Motsatt side av Millau ligger Grotte Dargilan som er en FANTASTISK
dryppesteinsgrotte.
Det er flere grotter i området og høysletten (700-1000 moh) er dramatisk
gjennomskåret i en dyp canyon av elven Tarn.
--
Asle Bjerva, Oslo
E-post: asle.bjerva.at.oslo.online.no