Berlin - WW2
Fra : Sten Bang-Christense~

Dato : 28-02-06 09:51

Hej,

Min kone og jeg skal på en forlænget weekend til Berlin - helt primært for
at dyrke min store interesse for kampen om Berlin, april/maj 1945 (rolig -
det er fruen selv der har givet turen i bryllupsgave

Jeg har naturligvis gravet en del steder frem som vi skal se, men er der
nogen der har gode forslag ???

På forhånd tak,

mvh
Yvonne/Sten

Fra : Inger Buchard

Dato : 28-02-06 10:30

Stattreisen http://stattreisenberlin.de/berlin/ har en vandretur på lørdag
kl 11.00 gennem regeringskvarteret. Hvis I forstår tysk, så gå med.

Inger

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 28-02-06 10:45

: "Sten Bang-Christensen" <forgetit@spam.dk> skrev i en meddelelse

: > Jeg har naturligvis gravet en del steder frem som vi skal se, men er der
: > nogen der har gode forslag ???

Før du starter en oppdagelsesreise gjennom Berlin, ta heller en vandretur
gjennom byen, så kan du heller fordype deg i det du synes er mest
interessant etterpå. I stedet for den tysktalende guiden som ble nevnt,
så synes jeg du skal ta "Terry's Top-Hat Tours" (som muligens har byttet
navn til Brewer's Berlin. Terry er en pensjonert, britisk diplomat, som
har bodd og arbeidet i byen lenge, og som vet hvor absolutt alt fant
sted rundt andre verdenskrig i Berlin. Han tar deg ikke med ned i Hitlers
bunker, for det er det ingen som har lov til, men han tar deg til den
anonyme inngangen midt blant noen boligblokker, og forteller hvordan det
ser ut der nede.

Du skal helst være god til bens, for det er Terry. Hvis du tror du kan
holde følge, så ikke la deg skremme av at turene selges bare gjennom
noen vandrerhjem, og det stort sett er unge mennesker med på dem. Du
kan forhøre deg om nærmere opplysninger hos:

The Circus Hostel (Rosa Luxemburg Str. 39, Berlin-Mitte)
The Clubhouse Hostel (Kalkscheunenstr 2, Berlin-Mitte)
The Odyssee Hostel (Grunbergerstr 23, Friedrichshain)

eller du kan bare dukke opp 10:30 eller 13:00 ved synagogen i
Oranienburger Str 23, hver dag. Jeg mener at turene tar cirka
3 timer, men det varierer sikkert også. Men undersøk altså at
det er tur med Terry dere får, da han er litt mer vel bevandret
enn sine kolleger.

Bjørn
www.iposeogsekk.com

Fra : Sten Bang-Christense~

Dato : 02-03-06 11:48

> [...]
> det er fruen selv der har givet turen i bryllupsgave
>
> Jeg har naturligvis gravet en del steder frem som vi skal se, men er der

Mange tak for tips, tror vi har fået samlet rigeligt til én weekend nu
mvh
Sten