Indien Hampi
Fra : Coppi

Dato : 21-02-06 18:15

Hejsa.

Lige hjemvendt fra Goa, kan jeg berette om en fantastisk tur til Hampi.

10 timers togtur på 2. kl. 3 tier sleeper, d.v.s. åben sovkupe, møjbeskidt,
især toiletterne. Vi er noget vanskelige madmæssigt, så den stod på kiks og
vand.
Men fantastisk tur, virkelig en oplevelse, hvor man kommer tæt på inderne,
der rigtig gerne vil snakke.

Så Hampi, som er gamle templer en masse, smukke , nogle forfaldne,andre
restaurerede, helt enestående, kan varmt anbefales.
Og så har jeg endnu ikke fortalt om naturen omkring Hampi, noget af det
flotteste vi nogensinde har set, kæmpe store sten overalt, smidt ud over det
hele, det er så flot, at man næsten ikke kan rumme det, hver gang man drejer
om et hjørne, er der bare en ny kombination af sten, som bare må
fotograferes.
Hampi er bare vildt underdrevet beskrevet alle de steder vi har læst.
Heldigvis var der blevet indkøbt en helt ny video inden vi tog hjemmefra,
landskabet kan simpelthen ikke rummes i et kamera.

Dreefter 10 timers togtur tilbage til Goa.

Alt i alt med 2 overnatninger med morgenmad, guide( en god en af slagsen) og
transport 170 dollar, for 2 personer, hvem sagde billigt.

coppi

Fra : kongaead@my-deja.com

Dato : 22-02-06 17:18

Coppi wrote:

> [...]
>
> Så Hampi, som er gamle templer en masse, smukke , nogle forfaldne,andre
> restaurerede, helt enestående, kan varmt anbefales.

Måske bør det her oplyses, at Hampi ikke har noget at gøre med hamp
i piben. Det er navnet på en mindre by i den østlige del af den
indiske stat Karnataka. I området er ruinerne af byen Vijayanagar, som
ligger ved Tungabhadra-floden. Denne by blev grundlagt i 1336 og var
hovedstaden i et hindu-rige, hvor man dyrkede sproget sanskrit og
ellers talte telegu. Byen blev lagt i ruiner i 1565 af muslimske
indvandrere.

Hvad jeg gerne vil vide, det er: hvordan var maden i Goa? Og hvordan er
det at køre med den nyanlagte jernbane Bombay-Goa?

Bent

Fra : Coppi

Dato : 22-02-06 22:15

Hvad jeg gerne vil vide, det er: hvordan var maden i Goa? Og hvordan er
det at køre med den nyanlagte jernbane Bombay-Goa?

Bent

Hej Bent.

Vi kørte jo ikke fra Goa til Bombay, men fra Goa( Margao) til Hospet, altså
en helt anden vej. Ellers er jeg da helt rundt på gulvet.

Maden i Goa er ok, nogle steder endda rigtig god.
Problemet er, at vi ikke bryder os ret meget om for meget chilli, og det
putter de faktisk i alt om så det er på pommes frittes.
Vi er ikke så vilde med mad fra østen og det kan inderne selvfølgelig ikke
gøre for.
Hvis du ligesom os er mest til vestlig mad, så kan der sagtens fåes rigtig
god mad i Goa, prøv f.eks. Au Reverie i Calagute eller After Seven.
Problemet på togrejsen var hygiegnen i maden, men vi er alligevel vilde med,
at køre i Indiske tog.

coppi

Fra : ;o\)-max-

Dato : 23-02-06 22:32

<kongaead
Coppi wrote:

> [...]

Hvad jeg gerne vil vide, det er: hvordan var maden i Goa? Og hvordan er
det at køre med den nyanlagte jernbane Bombay-Goa?

- det er nogle år siden jeg besøgte Hampi - facinerende, mange
hamp rygende Israelere, mon de stadig vandrer rundt i området.
Ellers kan jeg kun gi' Coppi ret, et besøg værd, og lettere at komme til
idag hvor der er togforbindelse - hehe i sprang ud i det og valgte 3tier
sleeper, godt gået.!! Lidt ærgeligt i ikke er så eventyrlystne når
det kommer til maden. Den vegetar Thali der serveres eller det man kan
købe på stationerne har jeg aldrig haft problemer med, ellers ville jeg
mene udbuddet af frugt og feks. Caju nødder er så vildt lækkert, kan ikke
se hvorfor i endte op med kiks og vand, hehe..??

Konkan railway Mumbai-Goa er glimrende og gør det dejligt let at
komme til og fra Goa, den fortsætter sydpå til vidst Mangalore, hvor
et let skift fører dig helt ned til Trivandrum.

Traditionel Goa mad er spicy, men vel lavet - fisk og skaldyr, er et must
for alle indfødte, mindst en gang om dagen. Kød og fjerkræ indtages også
i store mængder, i forhold til mange andre stater i Indein. Men Goa er så
turistet at du kan finde international (turist menu) de fleste steder. I Calangute
er der et par udemærkede Tibetanske steder (Tibetanere er ikke kendt for
renlighed) men jeg har spist Momo utallige gange uden nogen problemer, min
livret Gris er også een af Goa's specialiteter, den vil jeg ikke anbefale, det
er glade frit levende grise, men de lever bla af vores afføring, pisse ulækkert.
Bøf serveres også, og det er muligt at købe nogenlunde mørt oksemørbrad
hos Hallal slagteren, men de fleste restauranter bruger andre dele af koen som
sjældent er særlig tyggelig. En portion Curd (hjemmelavet yougurt) om dagen
holder maven i form og smager godt.. Ost kan man komme til at savne, det
produceret oppe i Himalaya bjerg områderne af de lokale, men ses sjældent
andre steder. Importeret Dansk ost, kan findes i visse butikker, dyrere end
hjemme. Goa producerer noget af Indiens dårligste ris, det er virklig kedelig
ris, be om Basmati eller spis roti og chapati istedet for. Pommes frites er
blevet populært, blege bløde fedtede tingenster, der findes meget friture
i Indien og det er ligså ulækkert her som hjemme. Hen ad aften kan i måske
være heldig at støde ind i en lille vogn der serverer shaeve puri, en fantastisk
snack, sød sur, salt, lidt stærk og blødt, knasende, vådt og tørt, tilberedningen
er også facinerende, slut af med chillivand, det kvikker..

Øl er billigt -hvis kold er den drikkelig, Kingfisher er det store mærke,
men der er bedre øl, prøv jer frem. Caju Feny, den lokale brændevin
er en fælt smagende og lugtende drik, men effekten er overraskende
anderledes - hvis i er heldige at få den gode lokalt destillerede, serveres
kun på snuskede lokale barer. Portvin er også en Goa produceret ting,
iskold kan den også drikkes. "Bedre" rød og hvid vin bliver nu også
produceret i Indien, har hørt franskmænd påstå de er drikkelige, men
uforholdsmæssigt dyre, vin går heller ikke med Indisk mad. -max-

Fra : Coppi

Dato : 25-02-06 16:57

Hej Max.

Caju Feni, det er da bare de første 2 slurker, der smager direkte grimt,
det skal bare drikkes rent og uden is.

Jeg synes ellers det var dejligt, at komme hjem, men nu sidder jeg og
drømmer om Feni og Kingfisher og solnedgangen på Jacksons shack. Det ik` så
ring` endda.

coppi