Larvefod til MC....
Fra : Ninja Rider

Dato : 05-03-06 20:56

Hejsa

Fandt lige denne side.... http://www.attrax.net/
Tjeck deres video! ;)

Så kan man da køre mc hele året! Specielt når der er sne! ;)

Mvh Emil
--
Kawasaki GPz 550....
http://dfmc.dk/?id=26

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 05-03-06 23:16

"Ninja Rider" <Gundersen@Tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Fandt lige denne side.... http://www.attrax.net/
> Tjeck deres video! ;)
>
> Så kan man da køre mc hele året! Specielt når der er sne! ;)

Tja - nyt og nyt...så ideen udført anderledes Canazei for ~15 år siden.
Forskien lignede i høj grad nutiden snescooter-forski og var altså monteret
direkte i forgaflen. Larvefoden var sådan set opbygget som denne - blot med
et meget mindre baghjul.
Hvilket tilsammen betød at off-roaderen, det var monteret på, havde en meget
pige-venlig sædehøjde
Til gengæld ku den kun køre i/på sne...desværre så jeg den kun parkeret op
af et hegn - sidestøttebenet var ikke designet til den ændrede højde på
maskinen
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder

Fra : Flyrider

Dato : 05-03-06 23:58

> [...]
>
> Fandt lige denne side.... http://www.attrax.net/
> Tjeck deres video! ;)
>
> Så kan man da køre mc hele året! Specielt når der er sne! ;)

Så mangler de kun at lave dem med forhjulstræk!

--
Flyrider
Yamaha XVS1100 Dragstar

Fra : Allan K. Poulsen

Dato : 06-03-06 02:20

"Flyrider" <palleflygenring@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Ninja Rider" <Gundersen@Tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Så mangler de kun at lave dem med forhjulstræk!

> [...]

Det skal man ikke grine af, Yamaha har lavet en mc med forhjulstræk
http://www.mcnews.com.au/Testing/Yamaha/WR-2trac/Page1.htm. Jeg er ikke
sikker, men BMW har vist også flirtet med konceptet, men der er garanteret
nogle herinde, der kender mere til dette end jeg.

Mvh,

Allan
Aprilia SL1000

Fra : Flyrider

Dato : 06-03-06 16:14

"Allan K. Poulsen" <allanpoulsen@bmb.sdu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sikker, men BMW har vist også flirtet med konceptet, men der er garanteret
> nogle herinde, der kender mere til dette end jeg.

Jeg griner skam ikke, og er heller ikke overrasket,meeennnnn..........:)
--
Palle Flygenring
Yamaha Dragstar 1100

Fra : Anders Majland

Dato : 06-03-06 17:24

> Jeg griner skam ikke, og er heller ikke overrasket,meeennnnn..........:)

Og den har da vist deltaget i dakar rallyet i 2år nu. Det er vist kun ~15hk
den kan overføre til forhjulet, men det kan godt gøre en forskel på løst
underlag. Btw så er det ikke kun offroad at træk på alle hjul har sin
berettigelse så hvorfor ikke 2wd i noget banesport ...

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-03-06 20:48

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> writes:

> Btw så er det ikke kun offroad at træk på alle hjul har sin
> berettigelse så hvorfor ikke 2wd i noget banesport ...

Yamaha har også eksperimenteret med en 2wd R1'er:
<http://www.biker.co.nz/Reviews.asp?id=130>
<http://forums.dieselstation.com/index.php?s=&act=ST&f=2&t=757>

Billederne virker desværre ikke længere på do. sider.

....og på en TT600R:
<http://hem.passagen.se/sydbrink/rolf/2wd.html>
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Richard

Dato : 06-03-06 22:59

Allan K. Poulsen wrote:

> [...]
> sikker, men BMW har vist også flirtet med konceptet, men der er garanteret
> nogle herinde, der kender mere til dette end jeg.

Tohjulstrukne mc'er er ihvertfald ikke noget, Yamserne har fundet på - som
vi har været inde på før, har Trail-Breaker kørt med tohjulstræk i 40 år
efter eget udsagn:

http://www.rokon.com/products/trailbrkr.htm

Og det er ikke helt løgn, for jeg husker den spøjse konstruktion fra en af
mine første mc-bøger fra sidst i '60erne

Tilbage til emnet:
Iøvrigt hedder det bælter, ikke larvefødder, når vi taler køretøjer

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : EK

Dato : 08-03-06 23:02

KLIP
> Tohjulstrukne mc'er er ihvertfald ikke noget, Yamserne har fundet på - som
> vi har været inde på før, har Trail-Breaker kørt med tohjulstræk i 40 år
> efter eget udsagn:

SNIP
> Tilbage til emnet:
> Iøvrigt hedder det bælter, ikke larvefødder, når vi taler køretøjer
>
> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK

Lidt historisk:

MC opbygget med bælter er bestemt ikke nyt.

De tyske tropper anvendte blandt andet under ruslandsfelttoget under anden
verdenskrig sidevognsmc med bælter (betegnelsen larvefødder anvendes ved
køretøjer som bulldozere og gravemaskiner - disse kører kun med lav
hastighed, medens bæltekøretøjer kan køre med ganske betragtelige
hastigheder også i vanskeligt terræn)

Med venlig hilsen
Erik

Fra : Anders Majland

Dato : 09-03-06 14:13

> medens bæltekøretøjer kan køre med ganske betragtelige
> hastigheder også i vanskeligt terræn)

Mens jeg var vra værnepligtig var der nogen ude og leje med en leopard -
bla. for at måle hvilke stigninger den kunne klare på våd muldjord. Man kan
mærke det i mellemgulvet når man stor et par meter fra sådan der har fundet
grænsen og bare står og fedter med fuld gas

Fra : Armand

Dato : 09-03-06 22:19

EK skrev:

> Lidt historisk:
> MC opbygget med bælter er bestemt ikke nyt.
> De tyske tropper anvendte blandt andet under ruslandsfelttoget under anden
> verdenskrig sidevognsmc med bælter..........

Så'en en ka'l må du da også kunne gi' et link til??
Indtil da er jeg bange for at du blander "kettenkrad-'en", som var en
lille half-track med ét forhjul og styr som en motorcykel, ind i billedet
:-/

> ..........(betegnelsen larvefødder anvendes ved
> køretøjer som bulldozere og gravemaskiner - disse kører kun med lav
> hastighed, medens bæltekøretøjer kan køre med ganske betragtelige
> hastigheder også i vanskeligt terræn)

Jeg er sikker på at "bælter" slet og ret er en militær terminologi,
ligesom "larvefødder" blot er en tidlig primitiv oversættelse af det
princip som Caterpillar (= engelsk for: larve) gjorde brug af som noget af
det tidligst sete larvefodsbrug!
Ingeniør-tropperne har gravemaskiner med såvel gummihjul som
bælter/larveføddder og dé skelner ikke mellem hvilke køretøjer
(gravemaskiner eller kampvogne) der tales om: Det hedder "bælter" på dem
alle :-|

--
Armand.
(der også kender betegnelsen "kæder" om teknologien og for øvrigt har set

Fra : Christer Waleryd

Dato : 11-03-06 10:09

På Thu, 09 Mar 2006 22:18:31 +0100, skrev Armand
<armand@mc-chaufforerne.dk>:

> [...]
> Indtil da er jeg bange for at du blander "kettenkrad-'en", som var en
> lille half-track med ét forhjul og styr som en motorcykel, ind i

Tænker du også på det 'alpe-køretøjet' Moto-Guzzi lavede?
Den havde vel to bælter bag.

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '81 CB750F '74 CB500

Fra : Armand

Dato : 11-03-06 17:01

Christer Waleryd skrev:
> På Thu, 09 Mar 2006 22:18:31 +0100, skrev Armand

> Tænker du også på det 'alpe-køretøjet' Moto-Guzzi lavede?
> Den havde vel to bælter bag.

Dén kan jeg ikke engang få på nethinden

Kettenkrad'en var heller ikke en terræn-kravler, men langt mere en traktor
der skulle være let betjent for den almindelige soldat og brugtes mest
stationært á eks.vis flyvepladser til flytning af fly og ammunitions-vogne
m.m.

--
Armand.

Fra : Christer Waleryd

Dato : 12-03-06 11:27

På Sat, 11 Mar 2006 17:01:02 +0100, skrev Armand
<armand@mc-chaufforerne.dk>:

> Dén kan jeg ikke engang få på nethinden

Jeg har seet den et sted på www. Det er nogle år siden, men jeg klarer
ikke at finne den igen.
Billedet viser bæltemotorcyklen i sneen et sted i alpene. Føreren haver et
stort grin
Irriterende at jeg ikke klarer at finne det igen...
Skal selvfølgelig poste om billedet dukker op igen.

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '81 CB750F '74 CB500

Fra : Armand

Dato : 12-03-06 13:56

Christer Waleryd skrev:
> På Sat, 11 Mar 2006 17:01:02 +0100, skrev Armand

> Jeg har seet den et sted på www. Det er nogle år siden, men jeg klarer
> ikke at finne den igen.

På første hit på Google: "Moto Guzzi track military" kommer der en
trehjuler; men ikke noget med bælter
<http://www.cybermotorcycle.com/gallery/moto_guzzi/Moto%20Guzzi%20Military%20Halftrack.htm>

Andetsteds er der en hvor bæltemonteringen er tydelig, og langt mere i
stil med subj!
Samtidig er det tydeligt at ovestående er den samme, blot med bælterne
afmonteret:
<http://www.3wheelers.com/motog.html>
"Mullo Mechanico" - "Det mekaniske muldyr"

Fandt under surferiet også en Kettenkrad til reference:
<http://www.billsbikebarn.com/images/vb_lrg14.jpg>

--
Armand

Fra : Christer Waleryd

Dato : 13-03-06 09:35

På Sun, 12 Mar 2006 13:56:09 +0100, skrev Armand
<armand@mc-chaufforerne.dk>:

> [...]
> <http://www.3wheelers.com/motog.html>
> "Mullo Mechanico" - "Det mekaniske muldyr"
>
> Fandt under surferiet også en Kettenkrad til reference:

Det er nok denne jeg tænker på.
Imidlertid et gammelt billede, med tidsriktig beklædning
Og som sagt var det nogle år siden jeg så det.

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '81 CB750F '74 CB500