MKS - 74 wrote:
> On Sun, 05 Mar 2006 10:08:14 +0100, "J.C.Kløve"
> <DunantFjern@X.mail.tele.dk> wrote:
>
>
>>så bliver omkostningerne for borgeren ved en klage så passede stor at
>>der ikke er nogen der klager medmindre de virkelig er blevet røvrendt....
>
>
> Det har man naturligvis lov at frygte, men meningen skulle nu være det
> modsatte, 1) at få en bedre retsstilling og 2) at få en langt kortere
> sagsbehandlingstid end i dag. Ingen kender endnu praksis, så alle kan
> jo tro på hvad de vil, FDM udtrykte dog en vis skepsis i deres
> høringssvar. Motorankenævnene vil iøvrigt kunne foretage en vurdering
> ved fremvisning akkurat som idag, men de behøver ikke. Man kan måske
> mene at det kan blive sværere at få ret, men det bliver det nu ikke
> automatisk (ja man kan endda tænke sig den blasfemiske tanke at det
> nye system i hvert fald for nogle kan blive en fordel), dels var man i
> det gamle system bestemt heller ikke altid garanteret en fair
> vurdering og dels ved ingen som sagt hvad praksis bliver. Import er jo
> blevet en folkesport i stor stil og netop dette har bragt systemet
> delvist i knæ, og nødvendiggjort at der skete noget. Dette medfører jo
> også at der er stor fokus på emnet, så Skat slipper nok ikke sådan
> lige afsted med en meget restriktiv praksis, uden en gevaldig masse
> brok...
>
Du kan naturligvis have ret ingen tvivl om at der ofte ligger gode
intensioner bag dansk lovgivning -
Og en revission af systemet _er_ nødvendigt der er jeg enig
Nu er jo ren spekulation vi er ude i
MEN - ses der på det tilsvarende skatteankenævn, der oprindeligt også
var tiltænkt at være et sted hvor borgeren selv kunne fremvise sin sag
og derefter blive korrekt behandlet/tilrettevist, er det endt med at
hvis man skal have den mindste chance for at komme igennem med noget som
helst, er man nød til at møde frem med advokater, bogholdere, revisorer,
vurderingsmænd m.v., med betydelige omkostninger til følge, al den stund
at det ikke er en retsag hvor taberen kan pådømmes omkostningen til
klagerens bistand.
Dette har medført adskildelige sager hvor borgere godt nok har fået ret
og "vundet sagen" mod myndighederne (skat), men hvor de netto kommer ud
med et betydeligt tab.
Det er klart min fryge at vi ender i samme suppe :-/
KISS er ofte vejen frem derfor:
En simpel regel om afgift var et lave et enkelt afskrivnings system for
afgiften over fx. 10 år (køretøjets forventede levetid), og afskrive til
fx. 5000,- eller en % del af oprindelig afgift, som minimum afgift
(scrapværdi)
Så er det bare at slå op i afgiftsbogen for så vidt angår hvad der skal
betales for et givet køretøj - ingen raflen, vurdering og des lige, lige
til at ekspedere, det er bare at sende brogeeren et indbetalingskort.
Retfærdigt? Næppe...
Enkelt JA!
--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745
*Growing old is mandatory, growing up is an option*