/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Til de el-kyndige, mc-lader
Fra : C. Caspersen


Dato : 03-03-06 08:50

Hej

Et batteri på en Intruder sidder, på jysk, godt trælst.

Det er derfor min plan at montere et ekstra sæt ledninger med kabelsko på
batteriet og gemme den anden ende et skjult sted.

Herefter vil jeg købe en sån dersens mc-lader, som koster 69-150 kr
forskellige steder og koble den sammen med førnævnte ledning på en eller
anden snild måde, når der skal lades.

Min bekymring går omkring propperne på batteriet: De skal jo normalt af, når
det får et skud strøm. Kan man lade batterier uden at tage propperne af, når
nu man bruger mc-laderen, som kun lader med 500 mA ?

Man tager jo ikke propperne af under kørsel, hvor den jo også lader

Mvh

Caspersen



 
 
Thomas Jensen (03-03-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 03-03-06 08:56


> Min bekymring går omkring propperne på batteriet: De skal jo normalt af,
> når
> det får et skud strøm.

er der ikke et vedligeholdelsesfrit batteri på den ?
Hvis der er, som der er på mange, kan man slet ikke fjerne propperne og
derfor kan man lade uden de skal væk.

--
mvh

Thomas Jensen
Yamaha FZ6S ´04
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11



Hekto (03-03-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 03-03-06 09:22

C. Caspersen was thinking very hard :
> Hej
>
> Et batteri på en Intruder sidder, på jysk, godt trælst.
>
> Det er derfor min plan at montere et ekstra sæt ledninger med kabelsko på
> batteriet og gemme den anden ende et skjult sted.
>
> Herefter vil jeg købe en sån dersens mc-lader, som koster 69-150 kr
> forskellige steder og koble den sammen med førnævnte ledning på en eller
> anden snild måde, når der skal lades.
>
> Min bekymring går omkring propperne på batteriet: De skal jo normalt af, når
> det får et skud strøm. Kan man lade batterier uden at tage propperne af, når
> nu man bruger mc-laderen, som kun lader med 500 mA ?
>
> Man tager jo ikke propperne af under kørsel, hvor den jo også lader
>
???? ... hvorfor ikke bare købe et nyt batteri?
Det koster ikke alverden.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Anders Majland (03-03-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 03-03-06 09:34

>> Min bekymring går omkring propperne på batteriet: De skal jo normalt af,
>> når
>> det får et skud strøm. Kan man lade batterier uden at tage propperne af,
>> når
>> nu man bruger mc-laderen, som kun lader med 500 mA ?

Det kan man sagtens - tænk på hvor meget din mc selv lader på det ..

Men louis har nogle stik der egner sig - og en billig lader der passer i
stikket. Det er en nem måde at vedligeholde batteriet på og jeg bruger det
mc'en skal stå stille i ugevis.

> ???? ... hvorfor ikke bare købe et nyt batteri?
> Det koster ikke alverden.

Mit 2år gamle batteri er ved at være slidt op og generelt skal man ikke
regne med at de holder over 5år

/A



Armand (03-03-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-03-06 23:14

Anders Majland wrote:

>>> Min bekymring går omkring propperne på batteriet: De skal jo normalt af,
>>> når det får et skud strøm.
>>> Kan man lade batterier uden at tage propperne af, når man kun lader med
>>> 500 mA ?

> Det kan man sagtens - tænk på hvor meget din mc selv lader på det ..

Det er ikke en regulær sammenligning, eftersom at motorcyklens egen
laderegulering reagerer på når batteriet ikke tager imod, hvilket en
almindelig autolader ikke gør.

Anyway: Holder man sig nede på de 500mA (á A = under 10% af batteriets
kapacitet i Ah!) kan det ikke ligefrem siges at man pumper løs på
batteriet, hvorfor det ikke bør være et problem omkring proppernes
afmontering - batteriet er i den sidste ende alligevel udluftet qua
"overløbsslangen".

På vedl.frie batterier må man netop kun lade med svag strømstyrke og ikke
en traditionel autolader, hvilket ydermere giver et billede af de svage
laderes uskadelighed!

--
Armand.


Hekto (04-03-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 04-03-06 02:54

> Det er ikke en regulær sammenligning, eftersom at motorcyklens egen
> laderegulering reagerer på når batteriet ikke tager imod, hvilket en
> almindelig autolader ikke gør.

En autolader bliver da ikke ved med at skrue op for spændingen?
De billigste består af en transformator og en ensretter. Spændingen fra
transformeren (belastet) ligger på ca. 14 volt, og varierer så lidt med
netspænding og temperatur. I 'tomgang' er spændingen noget højere,
hvorfor den også vil forsøge at stige når batteriet efterhånden er ladt
op. Dog stiger ladestrømmen når spændingen stiger, og derved trækkes
spændingen ned igen.

At lave en regulering, koster ikke 14 kr. Slet ikke i Taiwan.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Steen Gruby (04-03-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 04-03-06 11:42

On Sat, 04 Mar 2006 02:54:18 +0100, "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13>
wrote:

Hekto --------- Du vrøvler

>Dog stiger ladestrømmen når spændingen stiger, og derved trækkes
>spændingen ned igen.
>
Hvis netspændingen stiger stiger sekundærspændingen også, og dermed
strømmen.
Når netspændingen så falder, falder sekundærspændingen også, og
strømmen falder helt af sig selv.
Der er ikke noget "der trækker ned"

>At lave en regulering, koster ikke 14 kr. Slet ikke i Taiwan.

At netspændingen, og dermed ladespændingen, sejler rundt som en fuld
allike er årsagen til at man laver en spændingsregulering.
Når man starter med at lade på en flad akku trækker den kortvarigt en
meget stor strøm - Godt op med 30 Amp eller mere, hvis da ellers
"laderen" kan levere varen.
MC'ens egen generator kan, og gør det - Den har til gengæld fået lagt
"loft" over spændingen, således at den højst kan producere mellem 14,2
og 14,6 volt (hvis den da ellers er i orden).

Hjemmeladeren kan i regelen ikke afgive mere end 4-6 Amp. før
spændingen ud af transformeren bryder sammen og er medvirkende til at
holde strømmen i ro.
Efterhånden som opladningen skrider frem stiger spændingen over
akku'ens poler og laderen følger stadig med, og hvis det drejer sig om
en af de billige billadere så vil den fortsætte med at lade spændingen
stige til den har nået transformerens mærkespænding.
Hvis man måler 14 volt på den ubelastet er det middelværdi der måles,
og når akkuen kommer på vil laderen prøve at lade den til spidsværdi
hvilket er kvadratrod 2 (1,41) gange mere, altså noget der ligner 20
volt.

(Hvis man vil checke en ukendt lader for den "feature" kan man blot
forbinde en lille elektrolyt over ledningerne og måle spændingen.
Det der aflæses er den værdi laderen vil prøve at tvinge akkuen op
på).

Ved brug af sådan et apparat vil strømmen aldrig falde til en værdi
der kan betegnes som vedligeholdelsesstrøm.
Bilbatteriet overlever pga. sin størrelse behandlingen i lang tid,
hvorimod en lille MC akku tager skade hvis der lades med sådan en
"batterimorder" over længere tid.

Man kan sagtens lade en MC akku med sådan en lader, blot man fjerner
den efter en rimelig tid, mellem 3 og 6 timer.
Ikke noget med at lade den sidde på i uger.

Hvis det er uovervåget ladning over f.eks. en vinteropbevaring, er det
en lader der kan intervallader der skal anskaffes.
Intervalladeren måler batteriets spænding og slår til når spændingen
er nede på 12,6 volt og slår fra igen ved 14,2 volt.
Det kan batteriet hygge sig med en hel vinter uden at tage skade.
Der findes byggesæt man kan sætte mellem billaderen og MC akkuen
således at ladeprocessen bliver til intervalladning.
Conrad Electronik i germanistan har dem (www.conrad.de)

Alternativet til intervalladeren er en lader der kun kan nå 13,8 volt,
altså igen en lader med spændingsbegrænsning.
Den vil oplade batteriet til 13,8 volt, og ved den værdi falder
strømmen til en meget lav værdi, mindre end 25 milliamp, og det kan
batteriet stå med i månedsvis.
Specielt "vedligeholdelsesfrie" batterier er beregnet til den
behandling.
Det er faktisk den teknik man benytter i f.eks. alarmanlæg med batteri
back-up..

Alternativet til billaderen når det gælder MC er en 12 volt
strømforsyning fra moderne husholdningselektronik.
Den type med en stor klods der stikkes i stikkontakten og som er ved
at tynge det hele ud af vægen
De findes i området 0,5 til 1 Amp. hvilket er ideelt til vort formål.
Jeg har undersøgt en del af dem med det formål at benytte dem som
ladere til MC batterier.
De fleste viser mellem 14 og 15 volt i tomgang, og da de internet har
en elektrolyt er den spænding man måler den effektive ladespænding, så
strønforsyninger der ligger inden for den værdi er direkte egnet.
ved en ganske ringe strøm - noget lig vedligeholdelsesstrømmen på
omkring 25 mA - falder spændingen til nær 14 volt, hvorved laderen kan
være tilkoblet i længere tid uden at skade batteriet.
Der findes typer der måler 15.6 volt.
De er egnet til periodisk ladning, men bestemt ille til uovervåget
ladning.
Jeg har lige klargjort sådan to, og de lader uden problemer batteriet
til 14,6 volt, og så er det tid til at stoppe.

Hvis man nu tager strømforsyningen der afgiver 15,6 volt og tilkobler
den en hjemmebygget intervalladeautomatik så har man en løsning der
kan passe sig selv.

For dem der ikke har et loddegen er Optimate købeløsningen.

Som det ses af ovenstående er der ikke tale om at nogen ladere er
"bedre end de andre" - Det er brugen (brugeren) der adskiller dem.
Altså brugerens brug af laderen og dermed forståelse af processen.
Jo mindre brugeren forstår, jo mere automatik er påkrævet, og således
er det jo med så meget

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Hekto (04-03-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 04-03-06 12:03

> Hvis netspændingen stiger stiger sekundærspændingen også, og dermed
> strømmen.
> Når netspændingen så falder, falder sekundærspændingen også, og
> strømmen falder helt af sig selv.
> Der er ikke noget "der trækker ned"

Muligvis lidt uklart p.gr.a. tidspunktet!

Det jeg mente er/var at når spændingen stiger, stiger strømmen
selvfølgelig også. Koblingsfaktor og ekvivalentmodstand gør dog at
spændingen ikke stiger til transformerens tomgangsspænding, og derved
holdes ladespændingen på et passende niveau uden at akku'en koger tør.
Mange billige autoladere 'lever' på at transformeren ikke kan levere
mere end få Ampére. Faldmodstande eller endda en pære kan udgøre det
for en simpel regulering ... eller nærmere sikring!

Der er bare sådan lidt olie-religion over batteriladere!

Der sættes jet-kit på så forbruget stiger astronomisk, der sættes
pubertets-rør på udstødningen til formuer (sorry, Steen!) og købes
qanvcerede ladere, til at pumpe nyt liv i flere år gamle akku'er. De
koster altså få hundrede kroner, og holder de i 2-3 sæsoner er det vel
fint?

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Steen Gruby (04-03-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 04-03-06 14:09

On Sat, 04 Mar 2006 12:02:56 +0100, "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13>
wrote:

Hej Hekto.
>
>Muligvis lidt uklart p.gr.a. tidspunktet!
>
Det undskylder alt
>
>Der er bare sådan lidt olie-religion over batteriladere!
>
Det er der noget om.

>Der sættes jet-kit på så forbruget stiger astronomisk, der sættes
>pubertets-rør på udstødningen til formuer (sorry, Steen!) og købes
>qanvcerede ladere, til at pumpe nyt liv i flere år gamle akku'er. De
>koster altså få hundrede kroner, og holder de i 2-3 sæsoner er det vel
>fint?

Du har en pointe der.
For de fleste MC ejere kan det faktisk bedre betale sig at kyle akkuen
ud hvert år, og så blæse på alverdens vedligeholdelse.
Og så forresten: Ikke et ondt ord om mine "knaldpotter"

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Armand (11-03-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-03-06 15:28

I Lidl-reklamen der lige er kommet ind af døren er der en dobbelt-side med
mc-udstyr/påklædning, og deriblandt også en lille 600mA lader med klemmer
på ledningen; omskifter mellem 2, 6 og 12 V og to lysdioder for hhv.
ladning og polaritet - Pris: 60,-kr!

Check it out!
Evt på: www.lidl.dk

--
Armand.
(der bruger en aflagt walkie-talkie-lader til samme formål)


Peter (03-03-2006)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 03-03-06 16:17


"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> wrote in message
news:4407f53e$0$15793$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Et batteri på en Intruder sidder, på jysk, godt trælst.
>
> Det er derfor min plan at montere et ekstra sæt ledninger med kabelsko på
> batteriet og gemme den anden ende et skjult sted.
>
> Herefter vil jeg købe en sån dersens mc-lader, som koster 69-150 kr
> forskellige steder og koble den sammen med førnævnte ledning på en eller
> anden snild måde, når der skal lades.
>
> Min bekymring går omkring propperne på batteriet: De skal jo normalt af,
> når
> det får et skud strøm. Kan man lade batterier uden at tage propperne af,
> når
> nu man bruger mc-laderen, som kun lader med 500 mA ?
>
> Man tager jo ikke propperne af under kørsel, hvor den jo også lader

Du kan sagtens lade med 500 mA uden at det springer i luften, men hvis det
ikke er vedligeholdelsesfrit, vil der komme syredampe ud under ladningen.
Syredampe ætser metal med efterfølgende rustangreb. Så du skal sørge for at
dampene kan komme væk uden at passere f.eks. metal fra stellet.
Du kan ikke sammenligne med ladningen under kørsel. Der vil fartvinden meget
hurtigt fjerne dampene.

Hvis det ikke er en automatisk lader, skal du også passe på ikke at overlade
batteriet. Efter min mening kan det godt betale sig, én gang for alle, at
købe en kvalitetslader (f.eks. OptiMate III). Den kan jo holde i mange år.

--
Peter
FJR1300A & NTV650



Bjørn S (03-03-2006)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 03-03-06 18:29

Peter wrote:

>
> Du kan sagtens lade med 500 mA uden at det springer i luften, men hvis det
> ikke er vedligeholdelsesfrit, vil der komme syredampe ud under ladningen.
> Syredampe ætser metal med efterfølgende rustangreb. Så du skal sørge for at
> dampene kan komme væk uden at passere f.eks. metal fra stellet.
> Du kan ikke sammenligne med ladningen under kørsel. Der vil fartvinden meget
> hurtigt fjerne dampene.

Helt ærligt, det betyder ikke en fis i en hornlygte med de syredampe **
kontra korrosjon/rust. Det er kun spildt syre som har en betydning, og
det sker jo kun hvis batteriet koger over, batteriet rævner, eller
cykkelen vælter. Alle batterier, uansett type giver mere eller mindre
dampe, men normalt først mærkbart ved hårdere opladning, eller når
batteriet begynder at blive gammelt og dårligt.

Jeg vil da også anbefale en selvtænkende lader ala. Optimate el.l., da
en glæmt lader hurtigt kan koste et batteri.

** Ude på mit arbejde bliver nogle el-gaffeltrucker opladet med
batteriklappen lukket, grundet dovne eller uvidende truckførere. Det er
et no no, også fra arbejdstilsynets rægler, da dampene samles under
låget, men efter 10 år, har jeg endda ikke konstatert nogle rustskader.
Og batterier hvor der skal påfyldes 500 ampertimer giver altså endel
syredamp.

--
/Bjørn




Peter (03-03-2006)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 03-03-06 23:01


"Bjørn S" <bjosko@Xyahoo.com> wrote in message
news:44087cd3$0$244$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Helt ærligt, det betyder ikke en fis i en hornlygte med de syredampe **
> kontra korrosjon/rust. Det er kun spildt syre som har en betydning, og det
> sker jo kun hvis batteriet koger over, batteriet rævner, eller cykkelen
> vælter. Alle batterier, uansett type giver mere eller mindre dampe, men
> normalt først mærkbart ved hårdere opladning, eller når batteriet begynder
> at blive gammelt og dårligt.

Det er ikke min erfaring. Jeg har set flere fronthjelme (på biler, bl. a. én
af mine egne), der er rustet lige netop over batteriet.

> ** Ude på mit arbejde bliver nogle el-gaffeltrucker opladet med
> batteriklappen lukket, grundet dovne eller uvidende truckførere. Det er et
> no no, også fra arbejdstilsynets rægler, da dampene samles under låget,
> men efter 10 år, har jeg endda ikke konstatert nogle rustskader. Og
> batterier hvor der skal påfyldes 500 ampertimer giver altså endel
> syredamp.


Er det også åbne batterier?

--
Peter
FJR1300A & NTV650




Bjørn S (04-03-2006)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 04-03-06 17:58

Peter wrote:

>
> Det er ikke min erfaring. Jeg har set flere fronthjelme (på biler, bl. a. én
> af mine egne), der er rustet lige netop over batteriet.

>
> Er det også åbne batterier?
>

Ja, og med meget mere dampe end fra et alm. batteri, da de jo oplades
fra 20-100 %. Men nu gik jo også spørgsmålet på en lille 500 ma lader,
og så er der jo ikke de store dampe som kommer.

--
/Bjørn

H&M (03-03-2006)
Kommentar
Fra : H&M


Dato : 03-03-06 21:14

Jeg ville montere et af de små cigar tænder stik, og så købe en lader ala.
optima, har selv en og det virker bare fint, den lader så svagt at du ikke
skal tænke på dampe o.s.v. Og dit batteri vil altid være frisk.

Så kan du jo også bruge stikket under kørsel til div forbrug, føn,
kaffemaskine o.l.

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse
news:4407f53e$0$15793$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Et batteri på en Intruder sidder, på jysk, godt trælst.
>
> Det er derfor min plan at montere et ekstra sæt ledninger med kabelsko på
> batteriet og gemme den anden ende et skjult sted.
>
> Herefter vil jeg købe en sån dersens mc-lader, som koster 69-150 kr
> forskellige steder og koble den sammen med førnævnte ledning på en eller
> anden snild måde, når der skal lades.
>
> Min bekymring går omkring propperne på batteriet: De skal jo normalt af,
> når
> det får et skud strøm. Kan man lade batterier uden at tage propperne af,
> når
> nu man bruger mc-laderen, som kun lader med 500 mA ?
>
> Man tager jo ikke propperne af under kørsel, hvor den jo også lader
>
> Mvh
>
> Caspersen
>
>



Anders Majland (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 06-03-06 10:07

> Jeg ville montere et af de små cigar tænder stik

Så kig hos en bådudstyrspusher - de almindelige bilstik egner sig ikke til
udendørs brug.

Jeg bruger et fra louis med en klap over - det er dog ikke cigar tænder
kopatibelt.



Jes Vestervang (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 06-03-06 10:19

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid>
writes:

> Jeg bruger et fra louis med en klap over - det er dog ikke cigar
> tænder kopatibelt.

Biltema sælger billige cigartænderstik med plastikhætte. Umiddelbart
ser de rimeligt vejrbestandige ud, da de mest består af plastik.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

CL (06-03-2006)
Kommentar
Fra : CL


Dato : 06-03-06 12:55


"Jes Vestervang" >
> Biltema sælger billige cigartænderstik med plastikhætte. Umiddelbart
> ser de rimeligt vejrbestandige ud, da de mest består af plastik.
> --
> mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Har sådan et og det har virket upåklageligt i et par år.

--
H
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL



Niels Bengaard (04-03-2006)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 04-03-06 09:22

> Hej
>
> Et batteri på en Intruder sidder, på jysk, godt trælst.
>
> Det er derfor min plan at montere et ekstra sæt ledninger med kabelsko på
> batteriet og gemme den anden ende et skjult sted.
>
> Herefter vil jeg købe en sån dersens mc-lader, som koster 69-150 kr
> forskellige steder og koble den sammen med førnævnte ledning på en eller
> anden snild måde, når der skal lades.
>
> Min bekymring går omkring propperne på batteriet: De skal jo normalt af,
> når
> det får et skud strøm. Kan man lade batterier uden at tage propperne af,
> når
> nu man bruger mc-laderen, som kun lader med 500 mA ?
>
> Man tager jo ikke propperne af under kørsel, hvor den jo også lader
>
> Mvh
>
> Caspersen

Jeg ville købe en Ctek lader, http://www.ctek.com/ .
Her får du en intelligent lader og også kabel med som kan monteres fast på
din MC, så man bare lige klikker på.
De mindste kan fås for ca. 400-500 kr.

Niels



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177504
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408549
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste