spørgsmål om yamaha xs400
Fra : Benjamin R. Giversen

Dato : 02-03-06 14:49

Hej

Som relativ nybagt motorcyklist (sidste sommer), har jeg et
spørgsmål som jeg godt kunne tænke mig at få besvaret. Jeg håber
at der er nogle kloge hoveder der ved en hel masse.
Jeg har købt en yamaha XS400 af en kollega. Den er importeret fra
Tyskland, hvor den ifølge papirerne er registreret første gang d.
14. maj 1982.

Men når jeg kigger på stelnr. og motornr. er der ifølge alle de
informationer jeg kan finde tale om en årgang 1977. Kan det
virkelig passe at der går 5 år fra motorcyklen er produceret til
den er registreret første gang.
Både stel og motornr. hedder 2A2-073027. Dvs. en D-model såfremt
jeg har forstået tingene rigtigt. Har jeg det?
Grunden til min tvivl er at f,eks oliekontrollen ifølge Hayndes
foregår ved hjælp af en målepind, hvor min har et skueglas hvor
man kan chekke niveauet. I følge Haynes skulle det først være
kommet senere. I det hele taget syntes jeg at manualen er lidt
sparsom med informationer om netop D-modellen, men det er måske
mig der har for høje forventninger til manualen.

Det har jo lidt betydning når jeg skal have reservedele og når
tingene skal repareres og indstilles.

På forhånd tak

Benjamin R. Giversen

Fra : Armand

Dato : 02-03-06 20:59

Benjamin R. Giversen skrev:

> [...]
> registreret første gang.
> Både stel og motornr. hedder 2A2-073027. Dvs. en D-model såfremt jeg har

Netop i '82 kom den såkaldte "Seca"-model på markedet; men 2A2'eren, som
det umiskendeligt er jvf. stelnummeret stammer tilbage fra 1978
(før-modellen: XS360(1U4) var den der blev lanceret i '77 og først i '78
kom den opborede version - Forøvrigt i samme kantede design som XS360 og
XS500!)

Den helt tydelige forskel på de to 400'ere er at Seca'en har dobbelte
overliggende knastaksler mod 2A2'erens enkelt overliggende knastaksel,
hvilket tydeligt kan erkendes ud fra topstykkets design.
Ellers er det entydigt at 2A2'eren har 2 klassisk monterede
bagstøddæmpere, hvor Seca'en på bagsvingeren har en trekantopbygning der
støtter på én enkelt støddæmper der ligger(!) oppe under tanken!

> [...]
> taget syntes jeg at manualen er lidt sparsom med informationer om netop
> D-modellen, men det er måske mig der har for høje forventninger til

Den med skueglasset stiller jeg mig også uforstående overfor, og det er
typisk at manualen ikke dækker fuldkomment!

Kig evt. efter på:
<http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.xs400.de/xs_400_1978.jpg&imgrefurl=http://www.xs400.de/xs_geschichte.htm&h=210&w=280&sz=17&tbnid=vWIR6ZbHGrQj2M:&tbnh=81&tbnw=109&hl=da&start=1&prev=/images%3Fq%3Dxs%2B400%2B2a2%26svnum%3D10%26hl%3Dda%26lr%3D%26rls%3DRNWE,RNWE:2004-51,RNWE:en%26sa%3DN>

> Det har jo lidt betydning når jeg skal have reservedele og når tingene
> skal repareres og indstilles.

Jup!
Udover at det også er rart at vide hvad det er man har mellem benene

--
Armand..

Fra : Eg Egemarke

Dato : 02-03-06 22:26

Armand wrote:

Jup!
Udover at det også er rart at vide hvad det er man har mellem benene

--
Armand..

Ja og hvis det er en kvinde, er det osse et godt fif at kende hendes rigtige
navn fx

Spøj til side dette er en såkaldt Seca model af Yamaha XS400. er det sådan
een her du har ??
Hvis ikke er det den "gamle" model.
Den på billedet er fx fra 1983

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=99

MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265
Manualer til Mc brug emule hent programmet på www.emule.dk

Fra : Martin Sørensen

Dato : 02-03-06 23:12

> Spøj til side dette er en såkaldt Seca model af Yamaha XS400. er det
> sådan een her du har ??
> Hvis ikke er det den "gamle" model.

Stelnummeret på Seca modellen starter på 12E, så det er rigtigtnok den gamle
model han har.

> Den på billedet er fx fra 1983
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=99

Nu mindede du mig lige om at det snart er 3 år siden at jeg opdaterede den
profil.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Benjamin R. Giversen

Dato : 03-03-06 09:44

Benjamin R. Giversen wrote:
> Hej

Tak til de forskellige der har givet sig tid til at svare. En
enkelt præcisering. Der er ikke tale om en seca (desværre. Den på
billedet ser ellers rigtig flot ud).
Sæde og sidedæksler minder faktisk mere om den der hedder 4G5 end
den ligner en 2A2.

Mvh
Benjamin R. Giversen