/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Udstyr, hvad kører i med?
Fra : peter


Dato : 01-03-06 18:31

hey

Hvad kører i med af sikkerhedsudstyr, når i kører rundt i det danske land?
Jeg spekulerer på dette fordi jeg står i den situation at skulle købe min
første mc. Og dertil skal der jo noget sikkerhedsudstyr. Selfølgelig er
hjelm og jakke(med indlæg) et must, og da jeg er guitarist vil jeg gerne
bruge handsker for ikke at skadre for meget i tilfælde af at det går galt.
Men hvad med bukser og sko? Jeg mener, bliver bukser ikke hurtigt meget
varmt om sommeren, og hvor meget beskytter de i et fald? De kan vel tage
nogle hudafskrabninger, men kan de tage meget mere? Og hvad med sko, hvor
nødvendige er de, og hvor meget beskytter de?

-peter c



 
 
M. Hoey (01-03-2006)
Kommentar
Fra : M. Hoey


Dato : 01-03-06 18:44

"peter" <pingo_FJERN_@hule.net> skrev i en meddelelse
news:4405da49$0$27564$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> hey
>
> Hvad kører i med af sikkerhedsudstyr, når i kører rundt i det danske land?
> Jeg spekulerer på dette fordi jeg står i den situation at skulle købe min
> første mc. Og dertil skal der jo noget sikkerhedsudstyr. Selfølgelig er
> hjelm og jakke(med indlæg) et must, og da jeg er guitarist vil jeg gerne
> bruge handsker for ikke at skadre for meget i tilfælde af at det går galt.
> Men hvad med bukser og sko? Jeg mener, bliver bukser ikke hurtigt meget
> varmt om sommeren, og hvor meget beskytter de i et fald? De kan vel tage
> nogle hudafskrabninger, men kan de tage meget mere? Og hvad med sko, hvor
> nødvendige er de, og hvor meget beskytter de?
>
> -peter c

Hjelm, Handsker, Jakke, Bukser er et must, det næstvigtigste efter hjelm, er
støvler, efter min mening, da fødder er kompliceret at opererer i! Du kan
ikke pakke dig for meget ind efter min overbevisning, det er altid på den
lille tur ned til købmanden at det går galt!

Ud over det, så er en rygbeskytter en god investering!

--
Mvh.

M. Hoey
Suzuki GT750A 1976
Honda VFR RC36-2 1996

http://www.dfmc.dk/?id=355



Martin Guld Thomsen (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Martin Guld Thomsen


Dato : 01-03-06 18:49

Støvler er vigtige, hvis du ikke vil have smadret anklerne ved et styrt. Det
er dumt at køre i short, men et par cowboybukser kan gå an til de stille og
rolige ture.

Hvis der skal "leges" er det fuldt ornat.

Mvh.
Martin Guld Thomsen



Magnus Pedersen (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Magnus Pedersen


Dato : 01-03-06 19:14

peter wrote:
> hey
>
> Hvad kører i med af sikkerhedsudstyr, når i kører rundt i det danske land?
> Jeg spekulerer på dette fordi jeg står i den situation at skulle købe min
> første mc. Og dertil skal der jo noget sikkerhedsudstyr. Selfølgelig er
> hjelm og jakke(med indlæg) et must, og da jeg er guitarist vil jeg gerne
> bruge handsker for ikke at skadre for meget i tilfælde af at det går galt.
> Men hvad med bukser og sko? Jeg mener, bliver bukser ikke hurtigt meget
> varmt om sommeren, og hvor meget beskytter de i et fald? De kan vel tage
> nogle hudafskrabninger, men kan de tage meget mere? Og hvad med sko, hvor
> nødvendige er de, og hvor meget beskytter de?
>
> -peter c
>
>
Jeg triller aldrig uden jeg er pakket ind fra top til tå med
kavlarforstærkninger der hvor en (hud)afskrabning ville opstå hvis
jeg lagde mig ned. Jeg har set sådanne afskrabninger og skulle hilse
og sige at det ikke kun er huden der bliver slebet af og som det
også er skrevet andetsteds i denne tråd, det er altid på smutturen
det går galt.

/Magnus
--
"Ford, you're turning into a penguin. Stop it."
   Douglas Adams 1952-2001

Shsj (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Shsj


Dato : 01-03-06 19:50

"peter" <pingo_FJERN_@hule.net> skrev i en meddelelse
news:4405da49$0$27564$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hvad kører i med af sikkerhedsudstyr, når i kører rundt i det danske land?
> Jeg spekulerer på dette fordi jeg står i den situation at skulle købe min
> første mc. Og dertil skal der jo noget sikkerhedsudstyr. Selfølgelig er
> hjelm og jakke(med indlæg) et must, og da jeg er guitarist vil jeg gerne
> bruge handsker for ikke at skadre for meget i tilfælde af at det går galt.
> Men hvad med bukser og sko? Jeg mener, bliver bukser ikke hurtigt meget
> varmt om sommeren, og hvor meget beskytter de i et fald? De kan vel tage
> nogle hudafskrabninger, men kan de tage meget mere? Og hvad med sko, hvor
> nødvendige er de, og hvor meget beskytter de?
> -peter c

Jeg kører altid med hjelm, jakke, støvler og handsker (...om man er
guitarist, håndværker eller sommerferieafløser for direktøren på Danfoss er
i denne sammenhæng underordnet, idet der ligger en vis frihed i at kunne
bruge sine _egne_ hænder ved toiletbesøg).
Jeg vil også anbefale dig at købe MC-bukser; selv mindre hudafskrabninger
kan være hæmmende ... igen refererer jeg til glæden ved, i visse
situationer, at kunne gennemføre et siddende besøg i "det lille hus".

/Shsj
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=306



Anders Houmark (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Anders Houmark


Dato : 01-03-06 20:26

peter wrote:
> hey
>
> Hvad kører i med af sikkerhedsudstyr, når i kører rundt i det danske
> land?

Jeg har altid jakke, handsker og hjelm på. Udover det har jeg 99% af alle
gange jeg kører ud også mc bukser, støvler, rygbeskytter(det føles HELT
forkert at køre uden denne) og ørepropper.

Støvlerne er en ret god ide at have på, for knoglerne i foden skulle være
meget besværlige, for ikke at sige umulige, at samle igen.


--
Anders Houmark
www.AndersH.dk
www.chipsguiden.dk



MKS - 74 (01-03-2006)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 01-03-06 21:14

On Wed, 1 Mar 2006 18:31:00 +0100, "peter" <pingo_FJERN_@hule.net>
wrote:

>hey
>
>Hvad kører i med af sikkerhedsudstyr, når i kører rundt i det danske land?

Ikke svar på spørgsmålet, men måske alliwl en interessant lille video:

http://www.filecabi.net/video/bikecomp.html

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://home.tiscali.dk/isl21043/salg/

Kim Hansen (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Kim Hansen


Dato : 01-03-06 21:41

On Wed, 1 Mar 2006 18:31:00 +0100, "peter" <pingo_FJERN_@hule.net>
wrote:

Jeg er altid pakket ind i hjælm,handsker, jakke, bukser og støvler.
når det er rigtigt varmt har jeg et par cowboy bukser med
knæ/hofte beskytter og med indvævet kevlar og en sommerjakke
med masser af udluftning. jeg kører ALDRIG uden beskyttelse på,
da jeg regner med at mit skrog skal fungere 100% mange år endnu.


M.V.H

Kim Hansen

Vestfyn

Suzuki dl 650 V-Strom
Suzuki DR 250 S
Suzuki Wagon 1,3+

Ved reply slet "fjern" i Mailadressen.

Ukendt (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-03-06 22:17

Ok, og så lige en af de sjove og falde ned på:
http://www.berro.com/funny_video_clip/yamaha_honda_suzuki_motorcycles_sounds_funny_parody.wmv

Det alle de crashvideo oftest bære præg af er, at føreren forsøger et eller
andet stunt som så går galt. Det beroliger mig lidt. :)



"J.C.Kløve" (01-03-2006)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 01-03-06 22:31

Bongo wrote:
> Ok, og så lige en af de sjove og falde ned på:
> http://www.berro.com/funny_video_clip/yamaha_honda_suzuki_motorcycles_sounds_funny_parody.wmv

Ja den er gammel men stadig fin

> Det alle de crashvideo oftest bære præg af er, at føreren forsøger et eller
> andet stunt som så går galt. Det beroliger mig lidt. :)
Det ville jeg ikke være..

Det er mere et udtryk for at det er i de situationer, der bliver filmet.
Men det går lige så gerne galt i den almindelige ufarlige frafiksituation...

(og lige en reminder om det.. hjelm cam crash)

http://www.filecabi.net/video/helmet-motorcycle-crash.html


--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745
*Growing old is mandatory, growing up is an option*

Anders Majland (02-03-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 02-03-06 11:46

> (og lige en reminder om det.. hjelm cam crash)
>
> http://www.filecabi.net/video/helmet-motorcycle-crash.html

Fantastisk godt eksempel på at trafikken kan være uforudselig - Hvad fanden
får den bilist til at blokere bremserne og miste herredømmet ?

Selv kører jeg stort set altid i Rukka textil tøj med "net" beskyttelse incl
rygbeskytter (extraudstyr), daytona støvler og handsker efter årstiden. Dvs
tynde læder i godt vejr til tykke 3finger handsker på den her årstid... Selv
når jeg lige er ude og vende på vejen (f.eks efter service) har jeg oftest
handsker på - oftere end hjelm.

Og ja så sker uheldene ofte tæt på hjemme selvom min sparsomme statistik
viser at de voldsomste er længere væk. Jeg er tiltet 2 gange indenfor
100meter af matriklen og den ene var iført træsko og arbejdsbukser og uden
hjelmen hvor det gav et blåt knæ... Eller så har jeg taget en tur i
botanikken efter en undvigemanøvre for en traktor (helt egen fejl) og
skubbet til en svensk bilist i en rundkørsel.

Min egen lommefilosofi er er jeg kan køre mc med cykelhastighed uden
sikkerhedsudstyr - skal det gå hurtigere hedder det hele dynen... Btw så
cykler <95% af tiden med med hjelm i københavn. I sidste uge kørte jeg dog
uden fordi jeg valgte en strikhue til at varme ørene istedet og så var jeg
meget tæt på at blive kørt ned - kun min mc-reflekser reddede mig uden om en
bil der lavede højresving fra en ligeudbane - helt uden at vise af .... Så
igen det går galt den dag man ikke har udstyret på ...



Ukendt (02-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-03-06 12:01

Jeg postede den også d.17-02. NG blev da enige om at det kun kan være en
fejl på mandens bremser idet alle 4 hjul blokerer. Han forsøgte iøvrigt at
postulere at det var hendes skyld ( kvinde på r1). Han siger noget med, at
hun kørte ind i ham. Desværre er det link jeg sendte dødt nu, der var ellers
en henvisning til en gruppe hvor hun selv debaterede ulykken.



Anders Majland (02-03-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 02-03-06 18:22

> Jeg postede den også d.17-02. NG blev da enige om at det kun kan være en
> fejl på mandens bremser idet alle 4 hjul blokerer. Han forsøgte iøvrigt at
> postulere at det var hendes skyld ( kvinde på r1). Han siger noget med, at
> hun kørte ind i ham. Desværre er det link jeg sendte dødt nu, der var
> ellers en henvisning til en gruppe hvor hun selv debaterede ulykken.

Ældre bil uden ABS og en chauffør der panikker ?

Men jeg har engang overvejet at montere et kamera fast på mc'en med en lille
optage enhed og så regelmæssigt forsyne politiet lidt med hjemmevideo fra
folks uheldige opførsel i trafikken. Der er nogen der bør have taget rettten
til at føre motoriseret køretøjer.

F.eks idag i i eftermiddagstrafikken hvor jeg er passagerer på motorvjen fra
ring3 mod roskilde. Der hvor den flettede på motorringen sydgående kørte vi
i andet spor. Bag os var en rød vw transporter med en fortravlet chauffør.
Han har ligget bag os rundt i den skarpe venstresvingskurve og da vi kommer
ud på de lige stykke ved indfletningen trækker han ind i første spor og
overhaler os højre om. Dvs der er også trafik derinde så han kommer ikke
helt forbi og slår så venstre blink til igen da vi stadig har et "overlap"
på 1/2 meter. Min chauffør giver sig ikke så istedet tager han og overhaler
den forankørende i hans spor højre om i nødsporet og så zigzagger han
igennem baner til ydersporet længst til venste så alle os andre må bremse
for ham....



Ole Hansen (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Ole Hansen


Dato : 01-03-06 22:19

peter wrote:

> Hvad kører i med af sikkerhedsudstyr, når i kører rundt i det danske land?
> Jeg spekulerer på dette fordi jeg står i den situation at skulle købe min
> første mc. Og dertil skal der jo noget sikkerhedsudstyr. Selfølgelig er
> hjelm og jakke(med indlæg) et must, og da jeg er guitarist vil jeg gerne
> bruge handsker for ikke at skadre for meget i tilfælde af at det går galt.
> Men hvad med bukser og sko? Jeg mener, bliver bukser ikke hurtigt meget
> varmt om sommeren, og hvor meget beskytter de i et fald? De kan vel tage
> nogle hudafskrabninger, men kan de tage meget mere? Og hvad med sko, hvor
> nødvendige er de, og hvor meget beskytter de?

Jeg kører stort set altid med fuld beklædning. Textiltøj fra Rukka,
rygbeskytter, støvler, handsker og selvfølgelig hjelm. Jeg forsøger så
vidt muligt at overtale mig selv til, altid at have hele pivetøjet på -
også på småture og også når jeg hyggekører på MZ'eren. Eneste gang, jeg
er væltet, var på vej hjem fra arbejde. En tur på sølle 2-3 km.. 1 km
fra arbejde, rundkørsel med diesel.. Og vupti! Så lå jeg der.. Og
der havde jeg selvfølgelig "sparet" bukserne væk..

> -peter c

--
Ole Hansen

Armand (02-03-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-03-06 20:51

Ole Hansen skrev:
>
> .......... Eneste gang, jeg
> er væltet, var på vej hjem fra arbejde. En tur på sølle 2-3 km.. 1 km
> fra arbejde, rundkørsel med diesel.. Og vupti! Så lå jeg der.. Og
> der havde jeg selvfølgelig "sparet" bukserne væk..

Stort set alle uheld sker indenfor en radius af 4 km fra hjemmet eller
arbejdspladsen - Eller på ruten mellem disse to.

Tygger man lidt på dét, så er det område også dér hvor man kører en
overvejende del af sine km hvorfor risikoen for uheld selvsagt også er
tilsvarende!

Konklusionen må være at ingen tur er for lille til fuld påklædning :-|

--
Armand.
(engang selv ind i siden på en postbil ca. 1½km før jeg var hjemme)


Ole Hansen (02-03-2006)
Kommentar
Fra : Ole Hansen


Dato : 02-03-06 21:45

Armand wrote:

> Stort set alle uheld sker indenfor en radius af 4 km fra hjemmet eller
> arbejdspladsen - Eller på ruten mellem disse to.
>
> Tygger man lidt på dét, så er det område også dér hvor man kører en
> overvejende del af sine km hvorfor risikoen for uheld selvsagt også er
> tilsvarende!
>
> Konklusionen må være at ingen tur er for lille til fuld påklædning :-|

Præcis! Og det var netop det, jeg ville understrege.

--
Ole Hansen

Jansen (02-03-2006)
Kommentar
Fra : Jansen


Dato : 02-03-06 22:04



Armand wrote:
> Ole Hansen skrev:
> >
> > .......... Eneste gang, jeg
> > er væltet, var på vej hjem fra arbejde. En tur på sølle 2-3 km.. 1
> > km fra arbejde, rundkørsel med diesel.. Og vupti! Så lå jeg der..
> > Og der havde jeg selvfølgelig "sparet" bukserne væk..
>
> Stort set alle uheld sker indenfor en radius af 4 km fra hjemmet eller
> arbejdspladsen - Eller på ruten mellem disse to.
>
> Tygger man lidt på dét, så er det område også dér hvor man kører en
> overvejende del af sine km hvorfor risikoen for uheld selvsagt også er
> tilsvarende!
klip

Kunne også være at i det område, er der for stor opmærksomhed på om man
genkender personer, og ikke nok på trafikken ?

--
Hilsen
Ole Jansen
BMW K 100 RT
www.dfmc.dk/Ole_Jansen



Armand (02-03-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-03-06 22:26

Jansen skrev:
> Armand wrote:
>> Ole Hansen skrev:
>>> .......... Eneste gang, jeg
>>> er væltet, var på vej hjem fra arbejde. En tur på sølle 2-3 km..
>>
>> Stort set alle uheld sker indenfor en radius af 4 km fra hjemmet eller
>> arbejdspladsen - Eller på ruten mellem disse to.
>> Tygger man lidt på dét, så er det område også dér hvor man kører en
>> overvejende del af sine km hvorfor risikoen for uheld selvsagt også er
>> tilsvarende!
>
> Kunne også være at i det område, er der for stor opmærksomhed på om man
> genkender personer, og ikke nok på trafikken ?
>
Eller også at man dér kører i en "som det plejer" rutine og er let at
overraske når trafikken eller vejbanen ikke gebærder sig som den plejer :-/

--
Armand.
(lidt sikrere end mange andre, derved at han fra denne uge har fået ny
arbejdsrute hvorpå der endnu ikke er kommet rutine)




Jansen (02-03-2006)
Kommentar
Fra : Jansen


Dato : 02-03-06 22:44



Armand wrote:
> Jansen skrev:
> > Armand wrote:
> > > Ole Hansen skrev:
> > > > .......... Eneste gang, jeg
> > > > er væltet, var på vej hjem fra arbejde. En tur på sølle 2-3 km..
> > >
> > > Stort set alle uheld sker indenfor en radius af 4 km fra hjemmet
> > > eller arbejdspladsen - Eller på ruten mellem disse to.
> > > Tygger man lidt på dét, så er det område også dér hvor man kører
> > > en overvejende del af sine km hvorfor risikoen for uheld selvsagt
> > > også er tilsvarende!
> >
> > Kunne også være at i det område, er der for stor opmærksomhed på om
> > man genkender personer, og ikke nok på trafikken ?
> >
> Eller også at man dér kører i en "som det plejer" rutine og er let at
> overraske når trafikken eller vejbanen ikke gebærder sig som den
> plejer :-/
Det er det her med vanens magt, den kan gøre ondt :-/



Richard (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 01-03-06 22:40

peter wrote:
> Men hvad med bukser og sko? Jeg mener, bliver bukser ikke hurtigt meget
> varmt om sommeren, og hvor meget beskytter de i et fald?

Jo, men så kører du bare i de kølige morgen- og aftentimer - selv kører
jeg ikke ud, når det er over 22-23 grader. Hellere undlade at køre, end
at køre uden sikkerhedsudstyr - det skulle jo gerne være en fornøjelse,
ikke mindst at komme hjem i hel stand

Til gengæld er ydersæsonerne lange - i mange år er november faktisk en
god måned til mc-kørsel

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://www.dfmc.dk/richard_pade

Aragorn Elessar (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Aragorn Elessar


Dato : 01-03-06 23:11


"peter" <pingo_FJERN_@hule.net> wrote in message
news:4405da49$0$27564$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> hey
>
> Hvad kører i med af sikkerhedsudstyr, når i kører rundt i det danske land?
> Jeg spekulerer på dette fordi jeg står i den situation at skulle købe min
> første mc. Og dertil skal der jo noget sikkerhedsudstyr. Selfølgelig er
> hjelm og jakke(med indlæg) et must, og da jeg er guitarist vil jeg gerne
> bruge handsker for ikke at skadre for meget i tilfælde af at det går galt.
> Men hvad med bukser og sko? Jeg mener, bliver bukser ikke hurtigt meget
> varmt om sommeren, og hvor meget beskytter de i et fald? De kan vel tage
> nogle hudafskrabninger, men kan de tage meget mere? Og hvad med sko, hvor
> nødvendige er de, og hvor meget beskytter de?
>
> -peter c

Der findes populært sagt tre slags motorcyklister:
Motorcyklisten, der har prøvet at styrte.
Motorcyklisten, der har prøvet at styrte, men ikke vil indrømme det.
Og:
Motorcyklisten der snart styrter.

Man kan med andre ord faktisk næsten ikke undgå at gå i asfalten før eller
siden som motorcyklist, så:
Hjelm, kørejakke, kørebukser, kørehandsker, mc-støvler.
En god køredragt vil beskytte dig ved styrt, du kan kure hen over asfalten
og igennem grus uden at der sker dig noget videre.
Prøv det i et par cowboybukser, kondisko og t-shirt ved 50-60 km/t...det
bliver nok en noget anden oplevelse - især når du skal have skrubbet småsten
og skidt ud af hudafskrabningerne på hospitalet - med en neglebørste.
Et eksempel, ikke for de sarte og følsomme der ikke kan tåle at se blod:
http://www.setthemfree.com/pictures/bike_porn/rash.jpg

Jo, det kan godt være at kørebukser bliver godt varme om sommeren, men tro
mig - du vil sgu hellere drikke lidt mere vand, svede tran - og skvatte lidt
mere sikkert end at undvære kørebukser i sådan en situation.
Og i den forbindelse er et par gode kørestøvler også en forbandet god ting
at have - hvis din fod havner under mc'en, er det en god ting at have et par
solide motorcykelstøvler på, der er lavet til den slags uheld, frem for et
par almindelige støvler, der slides i stykker i løbet af nul komma fem -
eller endda (Gud hjælpe mig) et par kondisko...som tidligere nævnt i denne
tråd, så er fødder noget snot at operere i, så jo mindre skader, desto
bedre.

Hvad angår handsker, så kan man få nogle ganske udmærkede kørehandsker med
beskyttende indlæg af kulfiber - og hvis du som du skriver, er øm om dine
naller, er de nok et godt bud på et par gode kørehandsker.
Og jo, godt grej er dyrt - men hvad er dit helbred i sidste ende værd?
Sørg i det mindste for at få dig en god hjelm - brækkede knogler og
asfalteksem læges efterhånden og går over, det gør en hjerneskade ikke.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
=================



peter (01-03-2006)
Kommentar
Fra : peter


Dato : 01-03-06 23:44

Jeg må lige igen spørge, hvilken hjelm kører i med?
Jeg kom til at tænke på, at hvis man kører med sådan en der ikke er
full-face men åben, så er kæbe og næse vel ikke særligt godt beskyttet i et
møde med asfalten?



Jens B. Rasmussen (02-03-2006)
Kommentar
Fra : Jens B. Rasmussen


Dato : 02-03-06 00:47


"peter" <pingo_FJERN_@hule.net> skrev i en meddelelse
news:44062396$0$27556$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg må lige igen spørge, hvilken hjelm kører i med?
> Jeg kom til at tænke på, at hvis man kører med sådan en der ikke er
> full-face men åben, så er kæbe og næse vel ikke særligt godt beskyttet i
et
> møde med asfalten?
Hej Peter

Jamen spørg da endelig ! det er derfor gruppen er her ...

Men ja personligt kører jeg med fullface hjelm dels er man bedre beskyttet
ved styrt og dels slipper jeg så for fluer, strå og regn (ret sandsynligt i
DK) i ansigtet.
- og nej man er ikke så godt beskyttet ved styrt.

Har prøvet at køre på mc med sådan en pilothjelm i regnvejr - muligt jeg er
pivet men det var ski' ikke behageligt.


--

Med venlig hilsen


Jens Brauer Rasmussen
Suzuki RF900






Ukendt (02-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-03-06 08:53

> Hvad kører i med af sikkerhedsudstyr, når i kører rundt i det danske land?

Jeg plejer at køre med jakke/hjelm og hansker når jeg kører.. bevares, jeg
kan da også findes i shorts og tshirt og hjelm på en varm sommerdag (den
følelse er da den bedste i verden)...

Jeg er kun styrtet på asfalt en gang, med ca 60-70kmt, det var i regnvejr,
der havde jeg alm sko, tynde bukser, mc jakke, mc hansker og fullfacehjelm..
Jakken var der slidmærker på, hjelmen havde ikke en ridse, bukserne var der
flere slidhuller på (men ingen huller på huden !) det er ret nemt at læne
sig på jakken når man kurre hen af vejen.. hanskerne havde også slidmærker..
jeg havde også en hjelm på den ene albue (var på vej ud og hente en kammi)
og den havde taget en del, så hvis den ikke havde været på havde der nok
været store slidmærker på jakkens albue puder..

Det der tog mest skade var godt nok min mc :o/

/Juel **som er uden MC i år, men får stillet sin fartlyst i sin gokart,
130kmt 1cm over jorden, det er her livet leves **




Peter B. Juul (02-03-2006)
Kommentar
Fra : Peter B. Juul


Dato : 02-03-06 11:17

"peter" <pingo_FJERN_@hule.net> writes:

> Hvad kører i med af sikkerhedsudstyr, når i kører rundt i det danske land?
> Jeg spekulerer på dette fordi jeg står i den situation at skulle købe min
> første mc. Og dertil skal der jo noget sikkerhedsudstyr. Selfølgelig er
> hjelm og jakke(med indlæg) et must, og da jeg er guitarist vil jeg gerne
> bruge handsker for ikke at skadre for meget i tilfælde af at det går
> galt.

Jeg vil faktisk sætte prioriteringen anderledes: Handskerne er omtrent
lige så vigtige som hjelmen. Det handler ikke om, hvorvidt du kan
spille guitar bagefter, det handler om, om du skal have hjælp til at
tørre dig efter toiletbesøg.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."
I speak only 0}._.{0 -Stefan Holm
for myself. O/ \O

Niels Pein (02-03-2006)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 02-03-06 17:58

Følgende kører jeg _altid_ med:

- Fullface hjelm. Visiret lukket rimeligt tidligt, så det går an at baldre
sammen med en humlebi eller lignende. Det er sket et par gange, og det siger
BANG ved alm. hastighed.

- En sammenhængende Rukka dragt med diverse indbygget sikkerhed. Altid jakke
og bukser lynet sammen, så jakken ikke kryber sammen oppe i nakken i
tilfælde af en kuretur på ryggen med benene forrest.

- Hansker i god kvalitet (har 3 forskellige alt efter temperatur og humør).

- Daytona støvler med et ret hårdt "skaft" så anklerne er beskyttet. Hvis
man triller rundt under et styrt, er der god chance for at fødderne hamrer
hårdt ned i asfalten undervejs.

Ud over dette har jeg en rygbeskytter som supplement til den indbyggede
"dims" i dragten. Jeg prøver at huske rygbeskytteren til længere ture.
Og så de små gule ørepropper, også til længere ture. Dem er jeg lidt
flinkere til at huske. Der er mange slags skader man kan beskytte sig imod.
Tinnitus er en af dem.

I en kort og ugloværdig karriere som endurokører, prøvede jeg at styrte
mange gange. Jeg har en enkelt præmie fra karrieren: "Dagens Stunt". Meget
sigende. :-/
Selvom det ikke var på asfalt men i terræn, kan erfaringen måske bruges. Der
kørte jeg med nogle klart lettere hansker, men til gengæld altid med
rygbeskytter, og også albue-, knæ- og skulderbeskytter samt brynje.

Skal jeg pege på den ene stykke sikkerhedsudstyr som har været mest nyttigt
for mig i utallige styrt, er det støvlerne. Jeg har aldrig slået hænder
eller hoved mod noget hårdt, men fødderne har virkelig fået tæsk. Og det
gælder både styrt i terræn og ved almindelig gadekørsel. Måske
tilfældigheder?
Men klart nok, hjelmen er ubetinget det vigtigste, jeg har bare været heldig
ikke at have haft rigtig brug for den (endnu).
--
Mvh. Niels Pein
TransAlp
Tidligere: Honda CX 650 E, Yamaha XJ 900, Yamaha DT25R.



Jes Vestervang (02-03-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 02-03-06 20:18

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> writes:

> Skal jeg pege på den ene stykke sikkerhedsudstyr som har været mest
> nyttigt for mig i utallige styrt, er det støvlerne. Jeg har aldrig
> slået hænder eller hoved mod noget hårdt, men fødderne har virkelig
> fået tæsk.

....og det kunne ses på støvlerne jeg købte af dig! Som du selv
sagde havde de nok reddet dig fra en brækket fod. Jeg er overbevist om
at du har ret.

Jeg har ikke engang være ude at køre ræs med udstyret jeg købte af
dig, det har knebet lidt med tid og DT'ens stabilitet. Den var jo
ellers lige på hjulene og kørte glimrende* indtil sidste onsdag, hvor
kompressionen pludseligt forsvandt - sikkert pga. hul i stemplet. Den
skal nok have et koldere tændrør eller en federe blanding :-/

*: Man siger jo og-så at en totakter kører bedst i sekunderne før den
brænder sammen
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Niels Pein (02-03-2006)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 02-03-06 21:20

"Jes Vestervang" skrev ...
>
> *: Man siger jo og-så at en totakter kører bedst i sekunderne før den
> brænder sammen
>
Hehe. Jeg mindes også at min DT'er gik rigtigt godt engang i Sjørring
umiddelbart før den sagde weeeEEEIIP! så satte den sig, så baghjulet
blokerede i topfart. (ikke at man styrter af den grund naturligvis ).
--
Mvh. Niels



Martin Guld Thomsen (03-03-2006)
Kommentar
Fra : Martin Guld Thomsen


Dato : 03-03-06 11:51

> Hehe. Jeg mindes også at min DT'er gik rigtigt godt engang i Sjørring
> umiddelbart før den sagde weeeEEEIIP! så satte den sig, så baghjulet
> blokerede i topfart. (ikke at man styrter af den grund naturligvis ).

Men man er da vågen bagefter :)

Mvh.
Martin



Ukendt (03-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-03-06 09:37

> I en kort og ugloværdig karriere som endurokører, prøvede jeg at styrte
> mange gange. Jeg har en enkelt præmie fra karrieren: "Dagens Stunt". Meget
> sigende. :-/
> Selvom det ikke var på asfalt men i terræn, kan erfaringen måske bruges.
> Der kørte jeg med nogle klart lettere hansker, men til gengæld altid med
> rygbeskytter, og også albue-, knæ- og skulderbeskytter samt brynje.

Da jeg var med på den tur i sverige, der knækkede jeg jo min knæbeskytter i
et styrt på den crossbane vi prøvede... føj der var jeg glad for dem !!
ellers havde det sikkert været min knæskal :o/

Mvh
Morten



Lyrik (04-03-2006)
Kommentar
Fra : Lyrik


Dato : 04-03-06 12:52


"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse
news:4407241d$0$24326$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Følgende kører jeg _altid_ med:
>
> - Fullface hjelm. Visiret lukket rimeligt tidligt, så det går an at baldre
> sammen med en humlebi eller lignende. Det er sket et par gange, og det
> siger BANG ved alm. hastighed.
+++++++++++++++++++++++++++++
Pilothjelm med stort visir. Jeg nægter at bo i en osteklokke.
Klæder mig efter vejret.
Hvad er en sommerkørsel uden T-shirt og blue-jeans og e.v.t. en let jakke?
Det vigtigste er at køre iklædt omtanke.
Man skal satse på slet ikke at falde.

Man skal forstå at der er en risiko ved alt og at der ingen garantier er.
Livet skal leves. Ligger du i sengen er der risiko for en blodprop og flyver
du, så kan du falde ned.

Jeg har fået smadret 2 pilothjelme i mit liv. Men jeg sidder stadigvæk her
og skriver.
Heldigvis er det koldt nok det meste af tiden til at bruge en MC-jakke med
beskyttere i og et par bukser af samme slags.
Når der er lejlighed til det bruger jeg begge dele.
Men for fa'en! Om højsommeren i de dragter-Nej!!! Så kører vi bare ekstra
forsigtigt.

Folk tager jo langt større risici uden at få på puklen.
De springer fra 10 metervippen uden faldskærm. De bestiger Mount Everest og
står på ski. Ind imellem brækker de et ben, eller halsen.
That's life! Vi dør allesammen, også dem med Rukkadragterne og
superstøvlerne.))
Jeg husker en kvindelig skiløber med stor lukket hjelm som faldt. Da hjelmen
ramte jorden og hun kurede sidelæns, var den som en stor bowlingkugle
snurrende for fuld omdrejning.
Hendes hals snoede sig og brækkede. Den får jo ekstra spin af det
fremsprungne hageparti. No sir no fullface for me!

Hvis vi kører efter forholdene og har respekt for farten og ikke ligger for
meget ned i svingene, så nedbringes risici.

Jeg ser at folk mener at det er på vej til bageren at ulykkerne sker.
Min erfaring siger at det er i bymæssig trafik med 50 km
hastighedsbegrænsning der koster liv. Det var der jeg smadrede de to hjelme.
Folk er for trygge ved den lave hastighed. Hvis en stopper umotiveret
fortsætter de andre per rygmarvsrefleks.
Den megen virvar af trafik forvirrer sanserne så man ikke får det hele
synsmæssigt med.

Hilsen
Jens



Jes Vestervang (04-03-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 04-03-06 13:26

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> writes:

> Hvad er en sommerkørsel uden T-shirt og blue-jeans og e.v.t. en let
> jakke? Det vigtigste er at køre iklædt omtanke. Man skal satse på
> slet ikke at falde.

Sådan lige til min egen personlige statistik; har du nogensinde haft
nærkontakt med asfalt i fart? Det er tit en effektiv overbeviser :-/
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Lyrik (04-03-2006)
Kommentar
Fra : Lyrik


Dato : 04-03-06 14:18


"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:87bqwm4csc.fsf@gmail.com...
> "Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> writes:
>
>> Hvad er en sommerkørsel uden T-shirt og blue-jeans og e.v.t. en let
>> jakke? Det vigtigste er at køre iklædt omtanke. Man skal satse på
>> slet ikke at falde.
>
> Sådan lige til min egen personlige statistik; har du nogensinde haft
> nærkontakt med asfalt i fart? Det er tit en effektiv overbeviser :-/
> --
> mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
+++++++++++++++++++++++
Nej selvfølgelig ikke Jes! Hvis du er til nærkontakt med asfalt kan du
ikke være sommerklædt.

Hilsen
Jens



Jes Vestervang (04-03-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 04-03-06 15:19

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> writes:

> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev...
>> "Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> writes:
>>
>>> Hvad er en sommerkørsel uden T-shirt og blue-jeans
>>
>> Sådan lige til min egen personlige statistik; har du nogensinde
>> haft nærkontakt med asfalt i fart? Det er tit en effektiv
>> overbeviser :-/
>
> Nej selvfølgelig ikke Jes! Hvis du er til nærkontakt med asfalt
> kan du ikke være sommerklædt.

Det er jo så ikke altid noget man selv bestemmer :-/ Men ok, ved en
tur i sommerpåklædning med lav fart på utrafikerede veje er risikoen
jo minimeret kraftigt. Det ændrer dog ikke på at en asfaltoplevelse
skubber ens opfattelse af hvor lille risikoen skal være, før man tager
udstyret på.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Armand (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-03-06 23:57

Jes Vestervang skrev:
> "Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> writes:
>
>>
>> Nej selvfølgelig ikke Jes! Hvis du er til nærkontakt med asfalt
>> kan du ikke være sommerklædt.
>
> Det er jo så ikke altid noget man selv bestemmer :-/
> ........ en asfaltoplevelse skubber ens opfattelse af hvor lille
> risikoen skal være, før man tager udstyret på.

Hvert år dør der mellem 15 og 20 motorcyklister i den danske trafik og
ingen af dem var klar over at de skulle dø bare 30 sekunder før
begivenhederne tog fat :-|
Uheld sker, og uanset hvor forsigtig man måtte være kan man befinde sig i
en kritisk situation lige så pludseligt og uforberedt som det skete for
dem der satte livet til =
Det nytter ikke at spænde selen/hjælmen, eller klæde sig på når det først
trækker op til ballade, så optimal påklædning hjemmefra er den bedste
gardering man kan gøre sig :-|

Jeg har førhen forsøgt at nuancere min brug af rygbeskytter til "udenbys"
brug; men fandt mig bestandig i en impulsiv situtaion (á "skal vi ikke
lige tage et smut til X-købing") hvor kørslen "stred" mod påklædningen,
hvorfor jeg (også) altid har rygbeskytteren på :-|

--
Armand.
(der til gengæld godt vil indrømme at meget af det impulsive som jeg
husker fra min ungdoms sorte læderjakke og jeans -kørsel, er gået heden
med den eskalerende dress-code)




Ukendt (04-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-03-06 15:04


Lyrik skrev i meddelelsen <44097f6f$0$241$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

>Hvis vi kører efter forholdene og har respekt for farten og ikke ligger for
>meget ned i svingene, så nedbringes risici.


Har Du overvejet at der er andre idioter* på vejene ? :-|

*at man jo ikke nødvendigvis selv er herre over hvornår ulykker optræder.
Jeg har stadig i stærk erindring det eksploderende fordæk på XS'en.......
Heldigvis stod Yamaha'en på mine forældres gårdsplads på det tidspunkt, mens
at vi nød en stille øl på terrassen. 10 min. før var jeg på vej hjem fra
ferie med motorvejshastighed. :-|

mvh
Orla



Lyrik (04-03-2006)
Kommentar
Fra : Lyrik


Dato : 04-03-06 21:05


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:4409aa34$0$38664$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Lyrik skrev i meddelelsen
> <44097f6f$0$241$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...
>
>>Hvis vi kører efter forholdene og har respekt for farten og ikke ligger
>>for
>>meget ned i svingene, så nedbringes risici.
>
>
> Har Du overvejet at der er andre idioter* på vejene ? :-|
>
> *at man jo ikke nødvendigvis selv er herre over hvornår ulykker optræder.
> Jeg har stadig i stærk erindring det eksploderende fordæk på XS'en.......
> Heldigvis stod Yamaha'en på mine forældres gårdsplads på det tidspunkt,
> mens
> at vi nød en stille øl på terrassen. 10 min. før var jeg på vej hjem fra
> ferie med motorvejshastighed. :-|
>
> mvh
> Orla
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Der er en vis risiko og ja jeg har været ude for andre idioter end mig selv.
Ham som kørte mig ned bagfra da jeg holdt ved et lyskryds for eksempel.
Og ham som vendte på en tallerken med sin Mercedes ud foran mig hvilket
kostede ham et imprint af en pilothjelm i hans sidedør.
Men nu har jeg haft MC-kortet i 41 år og jeg lever endnu.
Jeg har haft en bagdækseksplosion med 60. Det er en usikker fornemmelse, men
den standsede da.
Af samme grund sværger jeg til slangeløse dæk. Det har jeg ikke på EN500
Kawa i øjeblikket.

Jeg går ind for stille og rolig kørsel efterhånden. Godt hjulpet af konen
som er bagpå i 3/4 af tiden, inklusive her i snevejr.

Vi har beskyttelsestøj på. men i højsommeren skal der være rum for en
lettere påklædt tur.
Livet har ingen sikkerhed.
Hvis halsen brækker er tøjet ligefedt.

Hilsen
Jens



Niels Pein (07-03-2006)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 07-03-06 18:48

Jeg svarede bare på mandens spørgsmål; hovedsageligt "hvad kører i med?".
Og så den med fodtøj, hvor min erfaring er, at hvis vi snakker om hvilke
dele der er mest nødvendige, så skal fodtøj bestemt ikke nedprioriteres i
forhold til de andre dele.

Men om hele det sikkerhedsudstyr så overhovedet er nødvendigt, tager jeg
sådan set ikke direkte stilling til.
For min skyld skal man have lov at gøre som man har lyst til. Jeg får ikke
ondt i røven af at nogen kører rundt i t-shirt og korte bukser, så længe de
ikke påvirker _min_ sikkerhed. Jeg går også ind for at både seler i bil og
hjelm på motorcykel skal være frivilligt, da det kun går ud over en selv, og
det valg bør man have lov at tage.

Har man det bedst i t-shirt og korte bukser om sommeren, så for min skyld
ingen alarm. Selv ville jeg føle mig dårligt tilpas i den påklædning ved en
fart på ret meget mere end 60.
Når jeg tuller rundt på landevejen har jeg det bedst i min full-dragt og min
full-face. Også i Italien på en sommerdag. Og mine ture, selv de små til
bageren, inkluderer altid kørsel på landevej da jeg bor på landet og ikke i
byen.

Så jeg trækker i Rukka'en hver gang. Har ikke lyst til at køre uden.
--
Mvh. Niels



Jes Vestervang (02-03-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 02-03-06 21:05

"peter" <pingo_FJERN_@hule.net> writes:

> Men hvad med bukser og sko? Jeg mener, bliver bukser ikke hurtigt
> meget varmt om sommeren, og hvor meget beskytter de i et fald? De
> kan vel tage nogle hudafskrabninger, men kan de tage meget mere?

Jeg tror ikke rigtigt du er klar over hvor slemme hudafskrabninger
asfalt giver. Prøv at gå ud på nærmeste vej og gnid hænderne hårdt på
asfalten og du vil hurtigt opdage at det ikke er videre
behageligt. Forestil dig så det samme med hele din kropsvægt og 50-100
km/t.

Jeg er heldigvis kun skvattet et par gange på asfalt, begge var på
knallert med omkring 30 km/t på våd asfalt i cowboybukser. Bukserne
fik godt nok kun et hul på et par cm², men der var alligevel raspet
3-4 mm (cirka, det er svært at vurdere) af hele knæet. Det tager lang
tid om at gro sammen og det er virkeligt træls. Forestil dig så det
samme med 60 km/t, det giver en fire gange så lang kuretur. Hvis
asfalten er tør bliver det selvfølgelig meget værre.

Men derudover er der selvfølgelig også stødabsorberende skaller på
udsatte steder, hvilket er en meget god ting da man faktisk kan lande
ret hårdt på f.eks. knæene. Prøv bare at hoppe ned på knæ på et
betongulv og... nej, vel? Det kan man med beskyttelse på knæene.

Det korte af det lange er at bukserne ikke kan undværes, hvis man vil
have en fornuftig chance for at slippe for ubehagelige skader ved
styrt.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Brian Larsen (03-03-2006)
Kommentar
Fra : Brian Larsen


Dato : 03-03-06 15:37

On Wed, 01 Mar 2006 18:31:00 +0100, peter wrote:

> hey
>
> Hvad kører i med af sikkerhedsudstyr, når i kører rundt i det danske land?

Jeg kører generelt med følgende:

2 delt Vanucci ART VIII læderdragt
SIDI Vertigo Race støvler
Shark RSF2i fullface hjelm
Spyke rygbeskytter
Challenge handsker


Hanskerne er fra t-hansen, de bliver nok skiftet i denne sæson -
ikke at jeg har fundet noget galt med dem, stoler bare ikke nok på
t-hansen.

Det er yderst sjældent at jeg ikke har det fulde udstyr på og hvis det
sker er det kun bukserne jeg kører uden - det har jeg gjort i et par
tilfælde hvor jeg har trillet rundt i byen, men jeg har det nu bedst når
det hele er på, ellers føles det ikke "rigtigt".

Jeg kunne aldrig finde på at køre med en pilot hjelm, så godt smager
insekter heller ikke.


--
FZR600R
http://dfmc.dk/?id=673


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408941
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste