Syn og udstødning
Fra : Søren

Dato : 28-02-06 09:43

Hej,

Jeg skal til syn på torsdag, og er lidt i tvivl om jeg kan gå igennem
med de monterede potter.
Der sidder nogle Shark Track på (det skulle være dem der er godkendt
til gadebrug).
I typegodkendelsen af motorcyklen står der at den må "larme" med 90
dB ved 4200 omdrejninger, men ved en måling (ca. 0,75m fra
udstdningen) "larmer" den med ca. 93 dB.
jeg har prøvet at stoppe nogle stålulds svampe i udstødningen, men
stadig samme resultat.

Hvad siger jeres erfaring? Skal jeg forsøge at dæmpe yderligere,
eller bare tage afsted og satse??

På forhånd tak.

Søren

Fra : Dun@ant

Dato : 28-02-06 12:36

Her er reglerne....
(Detailforskrift for motorkøretøjer 2005)
.. . .
7.05 Støj
7.05.001 Generelle bestemmelser
(1) Motordrevet køretøj skal være således indrettet, at det ikke
afgiver unødig støj.
(2) Motordrevet køretøjs støjniveau måles ved tre metoder:
a) Støjmålemetode I (kørselsmåling).
b) Støjmålemetode II (7 m-standmåling).
c) Støjmålemetode IV (nærfelt-standmåling).
(3) Ved første registrering eller ibrugtagning af bil, motorcykel og
knallert og ved
standardtypegodkendelse af traktor må støjniveauet ikke overstige de
for metode
I gældende støjgrænser.
(4) For ibrugværende bil, motorcykel og knallert må støjniveauet
ikke overstige det
ved første registrering efter metode IV målte støjniveau med mere
end 3 dB(A).
(5) For ibrugværende, standardtypegodkendt traktor må støjniveauet
ikke overstige
det ved standardtypegodkendelsen efter metode II eller IV målte
støjniveau
med mere end 3 dB(A), når der anvendes samme målemetode.
(6) For fabriksny motordrevet blokvogn må støjniveauet ikke overstige
de for metode
II gældende støjgrænser.
(7) For ibrugværende motordrevet blokvogn må støjniveauet ikke
overstige de for
metode II gældende støjgrænser med mere end 3 dB(A).
(8) For dækstøj gælder desuden bestemmelserne i pkt. 8.02.020 (5) og
8.02.110
(3).
. . .
Motorcykel
(1) Støjgrænserne gældende for motorcykel er i overensstemmelse med
grænseværdierne
i kapitel 9 i EF-direktiv nr. 97/24/EF.
(2) For motorcykel gælder følgende støjgrænser efter metode I:
a) 75 dB(A) for motorcykel med slagvolumen på ikke over 80 cm3.
b) 77 dB(A) for motorcykel med slagvolumen på mere end 80 cm3, men
ikke
over 175 cm3.
c) 80 dB(A) for motorcykel med slagvolumen på mere end 175 cm3.

Sååå ved du det...

Fra : Søren

Dato : 01-03-06 10:00

Ha ha,

Der var sku ikke noget at være nervøs for. De ville ikke engang høre
den igang..!!

Nu mangler afgiften bare inden sæsonen starter...

Søren

Fra : M. Hoey

Dato : 01-03-06 11:55

"Søren" <soren.buck@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>den igang..!!
>
>Nu mangler afgiften bare inden sæsonen starter...

Hej Søren

Jeg oplevede det samme, da jeg skulle have min første MC synet, den ældre
synsmand, ville hellere stå og hyggesnakke, end at gennemgå cyklen fra A-Z,
men der var nu heller ikke et sted, hvor der kunne sættes en finger, bortset
fra støjen fra effektpotterne, flinker gut, og jo, den larmer

Lykke med den!

--
Mvh.

M. Hoey